تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

هدف واقعی پشت «آزادسازی» موصل

  • کد خبر : 169441
  • 22 آبان 1395 - 17:42

ارتش سوریه و متحدان حزب الله و ایرانی آن در حال آماده سازی خود برای مقابله با حمله ای گسترده از سوی هزاران ستیزه جوی داعش هستند که با سقوط موصل به سمت سوریه رانده خواهند شد.

 به گزارش«کمال مهر»؛، ارتش سوریه و متحدان حزب الله و ایرانی آن در حال آماده سازی خود برای مقابله با حمله ای گسترده از سوی هزاران ستیزه جوی داعش هستند که با سقوط موصل به سمت سوریه رانده خواهند شد. ارتش سوریه ظن آن دارد که هدف واقعی پشت «آزادسازی» این شهر عراقی که طراحی آن بر عهده آمریکا بوده و جار و جنجال زیادی برای آن بر پا شده، راندن عده زیادی از ستیزه جویان داعش به سمت سوریه باشد که از پایتخت عراقی خود به سمت «پایتخت کوچک» خود یعنی رقه در داخل خود سوریه خواهند گریخت.

اکنون هفته هاست که رسانه های غربی تمایل دارند از کارشناسان آمریکایی نقل قول کنند که آنها یک نبرد به سبک نبرد استالینگراد را برای از میان برداشتن داعش در داخل موصل – یا یک پیروزی سریع بر داعش و در پی آن جنگ های داخل فرقه ای عراقی ها بر سر این شهر- پیش بینی می کنند. سازمان ملل نسبت به روان شدن ستون های بزرگی از آوارگان از این شهر تحت محاصره هشدار می دهد. اما سوری ها- بعد از آنکه چندی پیش شاهد سقوط ناگهانی و تخلیه پالمیرا در پی بازپس گیری این شهر باستانی سوریه از سوی ارتش خودشان بودند- مظنون هستند که داعش به راحتی موصل را رها کند و بکوشد در مناطقی از سوریه که همچنان در کنترل خود دارد پناه بگیرد.

اطلاعات ارتش سوریه قبلا گزارش های نگران کننده ای را شنیده است مبنی بر اینکه داعش در شهرها و روستاهای جنوب حسکه- یک شهر سوری که نیروهای رژیم و کردها در شمال این کشور آن را در اختیار دارند- تقاضا کرده که به منظور برآودن نیازهای سیل ستیزه جویان داعش از موصل، تجهیزات تامین آب و برق بیشتری در این مناطق نصب شود. به عبارت دیگر اگر موصل سقوط کند، کل ارتش خلافت داعش می تواند علیه دولت اسد و متحدان آن سوق داده شوند؛ سناریویی که می تواند موجب رضایت خاطر واشنگتن نشینان شود. وقتی که شهر عراقی فلوجه چندی پیش به دست ارتش عراق و نیروهای شبه نظامی سقوط کرد، بسیاری از ستیزه جویان داعش فورا به سوریه گریختند.

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله که هزاران تن از افرادش را برای جنگیدن در مبارزه علیه داعش و جبهه النصره به سوریه فرستاده است، هفته گذشته در یک سخنرانی به مناسبت مراسم عاشورا گفت که «آمریکاییان قصد دارند توطئه فلوجه را تکرار کنند و راه را برای داعش به منظور فرار به سمت شرق سوریه بگشایند» و هشدار داد که «همین طرح فریبنده می تواند در موصل نیز به کار گرفته شود.» به عبارت دیگر شکست داعش در موصل، نیروهای آن را تشویق خواهد کرد تا در تلاش به منظور شکست دادن رژیم اسد در سوریه، به سمت غرب روانه شوند.

اظهارات مکرر ژنرال های آمریکایی و منابع نظامی آمریکا در طول چند هفته گذشته، ندرتا توانسته است از شدت این سوءظن ها بکاهد. سرتیپ استفن تاونزند فرمانده آمریکایی تازه منصوب شده در منطقه گفته است که من نه تنها موصل بلکه شهر سوری رقه را نیز زیر نظر خواهم داشت. اما او دقیقا فکر می کند چه کسی رقه را تصرف خواهد کرد؟ ارتش سوریه همچنان قصد دارد از پایگاه خود در جاده نظامی دمشق- حلب در غرب رقه بعد از تلاشی که چندی پیش انجام داد و بیشتر بنا به دلایل سیاسی تا نظامی ناتمام رها شد، وارد نبرد برای آزاد سازی رقه شود. اما روسیه ظاهرا ترجیح می دهد توان آتش خود را بر دیگر شبه نظامیان به خصوص جبهه النصره/ القاعده متمرکز کند که هم مسکو و هم دمشق اکنون آنها را بسیار خطرناک تر از داعش می دانند.

هر دو متوجه شده اند که چگونه چندی است جبهه النصره- که به امید منحرف کردن اذهان  از ریشه های القاعده ای اش نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داده است- هم از سوی سیاستمداران و هم روزنامه نگاران غربی، در کنار چندین و چند تشکیلات شبه نظامی دیگر که با رژیم سوریه در جنگ هستند، با عنوان «شورشیان» مورد اشاره قرار می گیرند. ماه پیش از یک ژنرال آمریکایی بدون ذکر نام وی نقل شد که نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده است که نیروهای شیعه عراقی شهر تل عفر را در مرز عراق و سوریه به منظور به تله انداختن ستیزه جویان داعش در درون عراق تصرف کنند و از این رو مانع از جنگ آنها در سوریه شوند. خود داعش گزارش می کند که تل عفر را چندین روز پیشتر ترک کرده است.

مجله اینترنتی میلیتاری تایمز که در آمریکا مستقر است (و آنطور که گفته می شود به پنتاگون «نزدیک» است) گفته است که ژنرال تاونزند که تنها ۵ هزار سرباز آمریکایی را هم در عراق و هم در منتهی الیه شمال سوریه روی زمین در اختیار دارد، باید داعش را به داخل سوریه تعقیب کند.

ارتش خود اسد با ۶۵ هزار کشته ای که در جنگی داده که اکنون پنج سال به طول انجامیده، قبلا توسط آمریکاییان در دیرالزور مورد بمباران قرار گرفته اند که  به بهای جان دست کم ۶۰ نفر تمام شده است- واشنگتن این حمله را یک اشتباه توصیف کرد- و اکنون خود را برای مقابله با موج بزرگی از ستیزه جویان داعش آماده می کند که  بعد از سقوط موصل قطعا از مرز عبور خواهند کرد و وارد سوریه خواهند شد. خود نصرالله در این ارتباط، کنایه ای گزنده به این مسئله داشت. او گفت که اگر خود عراقی ها نتوانند نیروهای داعش را در موصل شکست دهند، در این صورت عراقی ها- و از قرار معلوم شبه نظامیان شیعه عراقی که یکی از  بازوهای ارتش دولتی محسوب می شوند- ملزم خواهند بود به منظور مبارزه با این گروه تروریستی به شرق سوریه بروند.

با توجه به این احتمال که نیروهای سوری و متحدان روسی آنها ممکن است مجبور شوند به مقابله با این گروه بشتابند، تعجب چندانی ندارد که آنها بکوشند –با هر هزینه جانی که به همراه دارد- پیش از سقوط موصل، تصرف شرق حلب را قطعی کنند.

نویسنده: رابرت فیسک[۱]

ترجمه: محمود سبزواری

منبع:

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=169441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x