تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

کشته‌های این سردار فاتح را نباید شمرد

  • کد خبر : 169153
  • 20 آبان 1395 - 9:46
کشته‌های این سردار فاتح را نباید شمرد

هیچ کس تعداد کشته های سردار فاتح را نمی شمارد. کی روش هم تا اینجا چون نتیجه گرفته کسی نمی تواند از عملکردش انتقاد کند. اگر انتقادی شود بر پایه خصومت شخصی یا حسادت گذاشته می شود.

«کمال مهر»؛– دیدار با سوریه آخرین بازی ایران در دور رفت مسابقات مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. کی روش در این دیدار علیرضا بیرانوند را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و از طرفی با اعلام آرای سختگیرانه فیفا برای بازی با قطر آزمون و حاج صفی هم از همراهی تیم ملی در این بازی محروم شدند.
کارلوس کی روش برای پر کردن جای خالی این نفرات به سراغ سوشا مکانی که در لیگ نروژ بازی می کند رفت و بازیکنانی مانند ماهینی و کامیابی نیا از پرسپولیس را دعوت کرد. پژمان منتظری هم که در بازی با چین آسیب دیده بود با پشت سرگذاشتن مصدومیتش به این اردو آمد تا تیم ملی را همراهی کند. این در حالی بود که آندرانیک تیموریان و وریا غفوری به لیست جدید تیم ملی راهی پیدا نکردند و همچنان داریوش شجاعیان یا ساسان انصاری از رسیدن به اردوی تیم ملی بازماندند. سروش رفیعی هم که در اردوی قبلی حضور داشت این بار دعوت نشد تا

بار دیگر کی روش در آستانه برگزاری یکی دیگر از مسابقات تیم ملی با انتخاب‌های خود اهالی فوتبال و مخاطبان این رشته را سردرگم کرده باشد.
برای پاسخ گرفتن در قبال سئوالات بوجود آمده نسبت به این انتخاب ها با دو تن از مربیان اسبق تیم ملی حرف زدیم تا دقیق تر این موضوع را موشکافی کرده و به نتایجی برسیم تا شاید دلیل اقدامات کی روش را پیدا کنیم. امیر حاج رضایی و ابراهیم قاسمپور در این باره با خبرنگار ورزشی مشرق همراه شدند که نقطه نظرات شان در همین ارتباط در ادامه می آید:

*تغییر نسل اجباری بعد از جام جهانی

مهمترین نکته درباره لیست جدید عدم دعوت از تیموریان بود که امیر حاج رضایی در این باره اظهار داشت: طبیعی است که سیر جوانگرایی و تغییر نسل بعد از هر جام جهانی شروع می شود چون سن یکی از پارامترهای تعیین کننده در انتخاب بازیکنان است. اتفاقی که برای خسرو حیدری رخ داد. کسی که سالیان دراز در جناح راست تیم ملی و استقلال یکه تازی می کرد ولی حالا می بینیم که رامین رضاییان در این ترافیک شدید در جناح راست یکه تازی می کند و خیلی ها را پشت سر گذاشته است.
 
ابراهیم قاسمپور نظری دیگر داشت و در این باره بیان داشت: سرحال نبودن تیموریان در لیگ و باشگاهش می تواند دلیل این دعوت نشدن باشد. کما اینکه در بازی های اخیر تیم ملی هم دقایق کمی به میدان می رفت. ضمن اینکه حتما کی روش بازیکنان جایگزین بهتری پیدا کرده که بازدهی شان بیشتر است. ضمن اینکه مربیگری سلیقه ای است و ممکن است در بازه زمانی دیگری از همین تیموریانی که این بار دعوت نشده دعوت بعمل بیاید که به کار تیم ملی بیاید. [کی روش در گفتگویی اعلام کرد که از وی در اردوی زمستانی استفاده خواهد کرد].

*علاقه کی روش به شاغلین در اروپا

به گزارش مشرق، دعوت شدن علی کریمی که در باشگاهش در کرواسی به تیم دوم دینامو زاگرب رفته و در لیگ دوم بازی می کند هم موضوعی بود که امیر حاج رضایی درباره اش پاسخ داد: من این دعوت شدن را ارجاع می دهم به این موضوع که کی روش به فوتبال داخلی ما تکیه چندانی ندارد و نفراتی را به تیم ملی دعوت می کند که خارج از ایران به ویژه در اروپا توپ می زنند. قطعا آنجا فضای مدرن تر، تشکیلات بهتر و مربیان تمرین دهنده به روزتری وجود دارند که در کنار هم باعث پیشرفت بازیکنان می شوند.
 وی ادامه داد: وقتی هم در این باره بیشتر تحقیق می کنیم به او حق می دهیم چون بطور نمونه رشدی که سردار آزمون و سعید عزت الهی در اروپا داشتند هرگز نمی توانستند در ایران به آن حد برسند. ضمن اینکه همواره انتشار لیست تیم ملی نتوانسته همه را راضی کند. او قطعا تماس هایی با علی کریمی داشته و این بازیکن را زیر نظر گرفته است که دعوتش کرده وگرنه این کار را نمی کرد. به این خاطر بهتر است در این مورد خیلی هم با این تفسیرها باعث تحلیل رفتن روحیه علی کریمی جوان نشویم.
موضوعی که قاسمپور هم به آن اشاراتی داشت و گفت: ما از وضعیت کریمی در کرواسی به اندازه کی روش اطلاع نداریم به این خاطر نمی توان ایرادی گرفت و باید در عمل او دید.

*همیشه صدرنشین لیگ سهمیه بیشتری دارد

یکی دیگر از نکات بارز در لیست جدید تیم ملی انتخاب ۷ بازیکن از یک تیم (پرسپولیس) و ۵ بازیکن از ۱۵ تیم دیگر لیگ برتری است. نکته ای که ابراهیم قاسمپور آن را به موضوع سلیقه کی روش ربط داد و به مشرق گفت: شاید تشخیص داده تیمی که صدر جدول است از نظر تاکتیکی نفرات هماهنگ تری دارد و شاید در ترکیب اصلی بازی با سوریه هم بخواهد از بیشتر از نفرات این تیم استفاده کند. البته او دو فصل پیش هم که استقلال صدر جدول بود همیشه ۸ یا ۹ بازیکن از این تیم به اردوی تیم ملی دعوت می کرد و نشان می دهد که رویکردی اینچنین داشته است.
امیر حاج رضایی برای این سئوال مثال زد و به اروپا و ایتالیا شاره داشت و خاطر نشان کرد: من به این موضوع (دعوت ۷ بازیکن از یک تیم) نگرش ساده دلانه دارم و نسبت به قضایای پشت صحنه هیچ اشاره ای نمی توانم بکنم چون از آن مسایل اطلاعی ندارم. من فوتبال را اینگونه می بینم که وقتی تیمی مانند پرسپولیس صدر جدول است و نمایش قابل قبول تری هم نسبت به سایر تیم ها دارد بالطبع بازیکن بیشتری هم در تیم ملی دارد.
وی افزود: ما در تیم ملی ایتالیا هم در برهه ای به یاد داریم که نفرات اصلی تیم ملی از یوونتوس دعوت می شدند و در برهه ای از اوج باشگاه آث میلان این تیم بیشترین سهم را داشت. ایتالیا در یورو ۲۰۱۶ کاملا از خط دفاعی یوونتوس استفاده می کرد. البته باز هم می توان دیدگاه منفی نسبت به این موضوع داشت ولی من چون در خلوت فوتبال حضور ندارم نمی توانم در این باره بیش از این اظهار نظر کنم.
 
*شاید «بیت آشور» از لجبازی کی روش لطمه می خورد!
در حالی که کی روش توجه زیادی به بازیکنان شاغل در بیرون از ایران دارد باز هم می بینیم که استیون (مهرداد) بیت آشور که در لیگ ام ال اس شاغل است و فیکس بازی می کند و تیمش هم در رده های بالای جدول قرار دارد به تیم ملی دعوت نمی شود. کسی که با خروج نمازی از کادر فنی تیم ملی او نیز دیگر به این تیم برنگشت!
امیر حاج رضایی معتقد است که نباید درباره هر دعوت نشدنی منفی بافی کرد. او به مشرق گفت: گاهی تئوری هایی از دل تیم ملی بیرون می آید که من تعجب می کنم. زمانی که بیت آشور به تیم ملی دعوت شد شائبه هایی به همراهش بروز کرد که همه را به فکر فرو برد و حالا که دعوت نمی شود نوع دیگری از این شائبه ها بروز کرده است. با وجود این همه مدافع کناری فکر نمی کنم دعوت نشدن این بازیکن خدشه ای به کار تیم ملی وارد کند. کما اینکه بعد از جدایی دنیل داوری (دروازه بانی که از لیگ آلمان دعوت شد) از تیم ملی متوجه شدیم در اندازه ای نبود که برای تیم ملی ایران بازی کند. نکته سئوال برانگیز برای من دعوت نشدن از علیرضا حقیقی بود.
 ابراهیم قاسمپور نظری دیگر در این باره داشت و گفت: باز هم حرف قبلی‌ام درباره سلیقه ای بودن کار مربیگری را تکرار می کنم ولی با توجه به اختلاف شدیدی که کی روش با نمازی (مربی اسبق تیم ملی) پیدا کرد بعید نیست از سر لجبازی بیت آشور را به تیم ملی دعوت نمی کند. فکر می کنم اگر این بازیکن در حال حاضر شرایط خوبی دارد باید به آنهایی که ذخیره هستند و دعوت می شوند ارجح دانسته شود تا به دیگران اجحاف نشود.

*با تیم باشگاهی هم باید سوریه را ببریم

غیبت تعدادی از بازیکنان سرشناس در اردوی تیم ملی چالش بعدی برای بازی با سوریه بود که از کارشناسان فوتبالی سئوال کردیم. امیر حاج رضایی در این باره اظهار داشت: نه کی روش بلکه مربیان سطح اول دنیا هرگز اجازه نمی دهند عوامل بیرونی اعم از مصدومیت ها و محرومیت ها روی تیم شان اثرگذار باشد. شخصا نگرانی از این بابت ندارم گرچه نافی ارزش های سردار آزمون و سایر غایبان نیستم.
ابراهیم قاسمپور به طور کلی حرف دیگری زد و گفت: ما تیم باشگاهی مان هم می توانیم سوریه را ببریم. این تیم در آسیا جزو رده دومی هاست و ممکن است با بستن بازی کار کمی گره بخورد ولی تیمی نیست که با دو غایب و مصدوم نتوانیم آنها را شکست بدهیم.

*کسی کشته های سردار فاتح را نمی شمارد

از دیگر موارد مورد بحث درباره تیم ملی تغییرات هرازگاهی لیست این تیم است. اینکه کی روش دائم ترکیب و لیست عوض می کند ولی نتیجه هم می گیرد. تعبیر قاسمپور از این موضوع جالب بود و به مشرق گفت: هیچ کس تعداد کشته های سردار فاتح را نمی شمارد. کی روش هم تا اینجا چون نتیجه گرفته کسی نمی تواند از عملکردش انتقاد کند. اگر انتقادی شود بر پایه خصومت شخصی یا حسادت گذاشته می شود در حالی که همین تیم ملی هم ایراد دارد ولی گفتم چون نتیجه گرفته ایم نمی شود خیلی از تیم ملی انتقاد کرد.
حاج رضایی به نوع دیگری این موضوع را تحلیل کرد و بیان داشت: در دنیا صدها مربی برجسته در حال کار هستند که تعدادی از آنها در قله ایستاده اند. اتوری هاگل وقتی با یونان در ۲۰۰۴ قهرمان یورو شد در پاسخ به انتقاداتی که به بازی های دفاعی تیمش می شد یک جمله گفت که “پیروزی بزرگترین قهرمانی است”. در واقع سیستم دفاعی نه کار خلاف قانون است نه سیستم بیرون از فوتبال. تیم ملی ایتالیا با همین روش در اروپا و جهان قهرمان شده و بازیکنان در تیم ملی مجری دستورات تاکتیکی سرمربی هستند. تغییرات نباید باعث شود که هدفگذاری از دست برود که تا اینجا شاهدیم این اتفاق نیفتاده و البته هر کسی می تواند نظرش را درباره تیم ملی بگوید.
*شاید حریف ناشناخته برای ماندن در رنکینگ است
بازی دوستانه با پاپوآ گینه نو هم از دیگر دستاوردهای اخیر در حوزه تیم ملی برای فدراسیون فوتبال ماست که امیر حاج رضایی در این باره گفت: گاهی شرایط سیاسی بر همه حوزه ها از جمله ورزشی تأثیر می گذارد. در شرایط کنونی خیلی نمی توان نسبت به این مسایل ایرادی گرفت. همین موضوع شاید باعث شده که ما در این مدت با تیم هایی روبرو شویم که در جغرافیای فوتبال ناشناخته هستند.
ابراهیم قاسمپور در ارتباط با بازی دوستانه با تیمی ناشناخته توضیح داد: همواره در بازی هایی که برای تیم ملی انتخاب می شوند یا بعد از انتخاب کنسل می شوند فدراسیون فوتبال مقصر اصلی است که یا نتوانسته آنها را هماهنگ کند یا به دلیلی لغو شده است. البته گاهی هم مسایل سیاسی در آن دخیل بوده است. اما از یکسو در این مدت از کی روش هم سابقه داشته ایم که بدش نمی آید با تیم های اینچنینی بازی کنیم تا در رنکینگ جهانی خیلی بالا و پایین نشویم. اما باز هم به این نکته می رسیم که فدراسیون مقصر اصلی در این باره است.

*باید به نظر مربی تیم ملی احترام گذاشت

عدم دعوت از سروش رفیعی، شجاعیان و ساسان انصاری هم موضوعی بود که آن را از امیر حاج رضایی پرسیدیم که گفت: باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت. او همواره نزدیک تیم بوده و می داند چه نفراتی برای او کارایی دارند و کدامیک ندارند. مربی چیزهایی می داند که هرگز ما از بیرون به آنها دسترسی نداریم و نمی توانیم از زاویه نکاه او به مسایل بنگریم. از این رو هر بازیکنی که بیرون می ماند به همان اندازه که می تواند دلیل برای پرسش از مربی تیم ملی داشته باشد به همان اندازه هم می تواند جواب برای دلایل دعوت نشدنش بشنود. خود من انتظار داشتم با توجه به تاثیر گذاری ساسان انصاری در تیم فولاد بعد از بازگشت به این تیم این بار در لیست تیم ملی باشد ولی به دیدگاه کی روش احترام می گذارم.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=169153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x