گروه استانی««کمال مهر»؛، به نقل از “فردیسان”،در هنگام تردد های صبحگاهی و عصر گاهی که ساعات شروع و یا تعطیلی مدارس است متاسفانه گاهی با صحنه هایی مواجه می شوید که ذهن هر مخاطبی تیز بین و آگاهی را به خود مشغول می کند که معیار برخی از والدین برای انتخاب سرویس مدارس فرزندان خود چیست؟
متاسفانه برخی از رانند گان سرویس مدارس به دلیل داشتن۲ تا ۳ سرویس همزمان در نوبت مدارس بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و با سرعت بالا امنیت جانی دانش اموزان را به خطر می اندازند و خانواده هایی که بی خبر از این سرعت زیاد و سبقت های غیرمجاز فرزندان خود را برای امنیت بیشتر و با تقبل هزینه های بالا به دست رانندگان سرویس مدارس می سپارند.
رانندگانی که با سرعت زیاد ازمیان بر کوچه ها و پس کوچه ها عبور می کنند تا به موقع به سرویس بعدی خود برسند ودر این میان تبحری از رانندگی خود را هم به نمایش درآورند.
متاسفانه برخی از خانواده ها برای صرفه جویی در وقت و هزینه بدون مشورت و کمک گرفتن از اولیای مدارس بدون در نظر گرفتن حتی شرایط ایمنی خودرو، سرویس مدارس فرزندان خود را انتخاب می کنند غافل از این که این خودرو ممکن است بسیاری از نکات ایمنی و فنی مورد تاکید پلیس برای تردد در خیابانهای شهر را هم نداشته باشد چه برسد به اینکه به عنوان سرویس مدرسه مسئولیت حمل و نقل تعدادی دانشآموز را عهده دار شود.
- وضعیت ظاهری نامناسب رانندگان سرویس مدارس
این را باید به وضع ظاهری رانند گانی که مسئولیت سرویس را بر عهده گرفته اند اضافه کرد بانوانی که با ظاهری به دور از شئون اسلامی و مانند عروسک های بزک کرده برای سرویس مدارس متوسطه دبیرستان پسرانه و دخترانه در نظر گرفته شده اند تا در سرنوشت سازترین و حساس ترین دوران زندگی چه بسا الگوی نامناسبی را برای آینده سازان این کشور رقم بزنند.
آیا به راستی برخی از والدین در انتخاب سرویس مدارس فرزندان خود نباید به وضعیت ظاهری و اخلاقی رانندگان سرویس مدارس توجه نمایند،گاهی عبور ساده ی ما از بسیاری مسائلی که به دلیل جولان هر روزه در مقابل چشمان ما قبح خود را از دست داده اند موجب سهل انگاری برخی والدین از مسائل پوشش ظاهری می شود.
سلامت اخلاقی رانندگان سرویس مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجا که رانندگان سرویس مدارس در دو نوبت رفت و برگشت با دانش آموزان در ارتباط هستند، نحوه عملکرد رفتاری، گفتاری و از همه مهم تر میزان پایبندی آنها به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بشدت زیر نظر دانش آموزان است.
به نظر می رسد که باید نظارت جدی تر ی بر سرویس های مدارس در نظر گرفته شود تا احتمال هر گونه خطرجانی و اخلاقی را برای دانش اموزان مهار کنیم.
- …مسئولین پاسخ می دهند
سرگرد غلا معلی همایی رئیس پلیس راهور شهرستان فردیس در خصوص نظارت بر سرویس مدارس گفت: متاسفانه تا به این لحظه هیج مصوبه ای مبنی بر نظارت بر سرویس مدارس به پلیس راهور شهرستان فردیس ابلاغ نشده است.
وی در ادامه افزود: توصیه من به والدین این است که از خودروهای مطمئن از لحاظ ایمنی و فنی و افراد مورد اعتماد و اطمینان برای سرویس مدارس استفاده نمایند و تا از احتمال بروز هر گونه آسیبی جلو گیری کنند.
فرشته فهمیده مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردیس نیز در خصوص سرویس مدارس گفت: متاسفانه برخی از والدین به دلیل صرفه اقتصادی در هزینه اقدام به گرفتن سرویس مدارس بدون در نظر گرفتن تبعات اخلاقی و امنیتی برای دانش آموزان می کنند.
وی در این خصوص گفت: کارگروه ماده ی ۱۸ سرویس مدارس در استان البرزتشکیل شده است که شهرستان فردیس نیز عضو همین کار گروه می باشد اما متاسفانه به دلیل منفعت طلبی برخی سازمان ها که نگاه مادی دارند قیمت سرویس مدارس بالا در نظرگرفته شده است که درنتیجه خانواده ها توانایی پرداخت چنین هزینه ای را ندارند بنابراین اقدام به هماهنگی خودسرانه با رانندگان سرویس مدارس می نمایند.
علاوه بر این برخی اشکالات آیین نامه ای در مصوبات مبنی بر معرفی افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت مجوز به شهرداری باعث شده است تا شهرداری با استخدام پیمانکاران موجب افزایش هزینه در سرویس مدارس شوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر اعضای شورای شهر و اعضای کارگروه نگاهشان نگاهی بالاتر از مدارس باشد و با توجه به قانون نرخ محلی داشته باشیم تا هزینه سرویس مدارس در مناطقی که سطح درآمد پایینی دارند و چه بسا هزینه ی سرویس مدارس هزینه ی یک ماه زندگیشان است بامناطق مرفه یکسان نباشد ،موجب تسهیل در کنترل سرویس مدارس خواهد شد.
وی درپایان خاطر نشان کرد: ارزانی سرویس رغبت اولیا را به دنبال خواهد داشت،ناوگان شهری نیز باید در اختیار قراردادن ون، اتوبوس، مینی بوس به مدارس ، آموزش و پرورش را دراین راه کمک نماید و برخی از سازمان های زیر مجموعه از نگاه منفع طلبانه در سرویس مدارس دست بردارند تا ساماندهی به نحو مطلوبی انجام شود..
انتهای پیام/