تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

کارناوال‌های نظامی عربستان در خلیج فارس به دنبال چه هستند؟

  • کد خبر : 167993
  • 14 آبان 1395 - 16:37
کارناوال‌های نظامی عربستان در خلیج فارس به دنبال چه هستند؟

مجموعه رزمایش‌های مشترکی که عربستان سعودی مدتی است به صورت سریالی در خلیج فارس و دریای عمان به اجرا گذاشته، این سؤال را مطرح می‌کند که سعودی‌ها در آب‌های منطقه به دنبال چه هستند؟

گروه وبگردی«کمال مهر»؛ – رزمایش مشترک بحرین و عربستان سعودی که دومین رزمایش دریایی سعودی ها طی یک ماه گذشته در آب ‌های خلیج فارس به شمار می آید، از دوم آبان ماه  جاری آغاز شد و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق ‌الاوسط» درباره این رزمایش مشترک نوشت: در چارچوب همکاری نظامی و تبادل تجربه ‌های دفاعی میان عربستان و کشورهای حاشیه خلیج  فارس دومین رزمایش نظامی مشترک با عنوان «جسر‌ الخلیج ۱۷» (پل خلیج [فارس] ۱۷) با همکاری ناوگان دریایی شرقی عربستان سعودی و نیروی دریایی سلطنتی بحرین آغاز شد.

به نوشته این روزنامه سعودی در این تمرین نظامی کشتی ‌ها و قایق ‌های جنگی، بالگردها، ناوها و غیره شرکت دارند تا برخی تاکتیک‌ های عملی را اجرا کنند.

جسر‌ الخلیج ۱۷ در راستای درع‌ الخلیج ۱

رزمایش مشترک «پل خلیج [فارس] ۱۷ » در ادامه رزمایش موسوم به «درع‌ الخلیج ۱» (سپر خلیج [فارس] ۱) انجام می ‌شود، رزمایشی که نیروهای دریایی عربستان سعودی در آب ‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مهرماه گذشته به مدت ۱۰ روز آن را به اجرا گذاشتند.

اعزام نیروهای کویتی به بحرین

همزمان با آغاز رزمایش «پل خلیج [فارس] ۱۷ »، کویت نیز اقدام به اعزام نیروهای امنیتی خود به بحرین کرد. این اقدام جهت مشارکت نیروهای امنیتی کویت در مانور مشترک سرویس‌ های امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت گرفت که براساس گزارش ها قرار است، در خلال ماه نوامبر جاری در آب های منطقه ای برگزار شود و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آن شرکت خواهند داشت.

بنابر اعلام سرویس های اطلاعاتی کشورهای شرکت کننده، هدف از برگزاری این رزمایش مشترک کسب آمادگی جهت مقابله با تهدیدات تروریستی متوجه منطقه می باشد.

گفته می شود، مانور یاد شده با هدف بالا بردن سطح آمادگی امنیتی و اطلاعاتی و ایجاد هماهنگی های عملیاتی بین وزارتخانه های کشور و اطلاعات اعضای شورای همکاری، تبادل تجارب در زمینه ‌های مختلف مانند برنامه‌ ریزی و اجرای مشترک و نیز تبادل اطلاعات امنیتی و اتخاذ تصمیم‌ های مناسب در شرایط فوق العاده و حالات اضطراری برگزار می شود.

آنچه سعودی ها در این رزمایش به نمایش می گذارند

بر اساس اعلام منابع سعودی در این رزمایش، کشتی‌ های جنگی سلطنتی عربستان، کشتی ها و قایق‌ های تندرو و نیروی هوایی وابسته به نیروی و تفنگداران و یگان ‌های ویژه دریایی این کشور مشارکت دارند.

به گفته این منابع عربستانی در این رزمایش نبردهای هوایی، زیر و روی آب، جنگ های سایبری، مین ‌گذاری و عملیات نیروهای تفنگدار و نیروهای ویژه دریایی همراه با عملیات هلی برد از دریا و هوا به سطح و تیراندازی تمرین می ‌شود.

ناوگان شرقی نیروی دریایی عربستان که مسئولیت اجرای عملیات در خلیج فارس را بر عهده دارد، یکی از مهمترین واحدهای شرکت کننده در رزمایش است. ناوگان غربی نیروی دریایی عربستان مسئولیت اجرای عملیات در دریای سرخ را برعهده دارد.

کارناوال‌های نظامی عربستان در خلیج فارس به دنبال چه هستند؟

ناوگان دریایی عربستان متشکل از چند کشتی جنگی است که تماما ساخت فرانسه، آمریکا و انگلیس هستند. این کشور حدود ۷ ناوچه جنگی ساخت فرانسه را در ناوگان دریایی خود به خدمت گرفته که همه آنها مجهز به تسلیحات نظامی، جنگ الکترونیک و باند فرود بالگرد هستند.

افزون بر آن نیروی دریایی عربستان قایق ‌های تندرویی نیز در اختیار دارد که در دهه ۸۰ در آمریکا ساخته شده اند. نیروهای مسلح و ارتش عربستان همچنین سه مین ‌یاب دریایی و دو کشتی‌ امداد و پشتیبانی فرانسوی در اختیار دارد.

اما ناوگان هوایی نیروی دریایی عربستان مجهز به بالگردهای نظامی از نوع یوروکوپتر EC565 است که از جمله هواگردهای نیمه سنگین و چند منظوره به شمار می ‌آیند. این بالگردها تولید دهه ۸۰ هستند و قادر به انجام ماموریت هایی همچون نبردهای هوایی – دریایی، حمایت از نیروهای غواص و تفنگدار، انجام عملیات امداد و نجات و انتقال مجروحان می باشد.
یگان ویژه نیروی دریایی ارتش عربستان نیز علاوه بر نیروهای غواص، چترباز، تک تیرانداز و نیروهای پیاده، امکاناتی مانند قایق ‌های تندرو، پهپاد و تجهیزات دید در شب و غیره نیز در اختیار دارد.

هدف کارناوال های رزمایشی عربستان

در این تردید نیست که سعودی ها با به راه انداختن کارناوال های رزمایشی مشترک در منطقه تلاش دارند، پیام های خاصی را به برخی از طرف های منطقه ای و بین المللی برسانند و اولین پیام آنها متوجه جمهوری اسلامی ایران است.

محافل آگاه منطقه ای تاکید می کنند: هدف سعودی ها از برگزاری این رزمایش ها، قدرت نمایی و به نمایش گذاشتن توانمندی های نظامی خود به جمهوری اسلامی ایران است.

این درحالی است که «صابر السویدان»، فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش کویت تصریح می کند که این رزمایش ها پیام های چند محوری دارند که اولین و اصلی ترین محور رساندن این پیام به ایران است که «نیروهای مسلح و ارتش عربستان نیز در خلیج فارس حضور و موجودیت دارند و علی رغم درگیر بودن به جنگ در یمن، با این حال قدرت و توان دفاع از کشور خود و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در برابر حمله احتمالی ایران را دارند.

به گفته محافل نظامی منطقه ای برگزاری سریالی رزمایش های سعودی و تلاش ریاض برای همراه کردن شیوخ عرب حوزه خلیج فارس با خود در این نمایش های نظامی بعد از اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در توقیف دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، بیش از پیش افزایش یافته است.

کارناوال‌های نظامی عربستان در خلیج فارس به دنبال چه هستند؟

رزمایش «پل خلیج [فارس] ۱۷ » در چارچوب رزمایش «سپر خلیج [فارس] ۱» در حالی در منطقه برگزار می شود که رسانه های عربی این مانور را بزرگ ترین مانور دریایی تاریخ خلیج فارس توصیف کرده و سعودی ها علی رغم محاصره شدن در بحران های شدید منطقه ای و بین المللی از جمله تصویب قانون «جاستا» از سوی کنگره و مجلس سنای آمریکا و تداوم شکست ها و ناکامی های منطقه ای در یمن، سوریه، عراق و اخیرا در لبنان، بر مشارکت در این رزمایش پافشاری می کنند.

اما جدای از قدرت نمایی و عرض اندام سعودی ها در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز آنها تلاش می کنند، به ایران نشان دهند که در خلیج فارس تنها ایرانی ها نیستند که توانایی قدرت نمایی از شرق تا غرب دریای عمان و خلیج فارس را دارند.

دومین پیام عربستان از برگزاری این رزمایش ها متوجه متحدان آل سعود در خلیج فارس است که سعی می کند، به آنها اطمینان دهد که ریاض از آنها در برابر توان نظامی و قدرت بازدارندگی تهران حمایت و دفاع خواهد کرد.

اما بُعد دیگر، برگزاری این رزمایش ها اطمینان بخشی به خودِ سعودی هاست تا آسوده خاطر باشند که در برابر تهدیدات و خطرهای احتمالی منطقه ای که به زعم آنها از جانب ایران است، در میدان تنها نیستند.

اگرچه به این طریق نیز به تهران گوشزد می کنند، در هرگونه رویارویی منطقه ای احتمالی در آینده تنها با عربستان سعودی مواجه نخواهند بود، بلکه ائتلافی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را پیش روی خود خواهد دید.

افزون بر آن سعودی ها با برگزاری رزمایش «سپر خلیج [فارس] ۱» آنگونه که از نام آن نیز برداشت می شود، خواهان ارسال این پیام به ایران هستند که عربستان از منطقه خلیج فارس و کشورهای آن در برابر هرگونه خطر و تهدیدی – قدرت نظامی ایران – حمایت و دفاع خواهند کرد.

کارناوال‌های نظامی عربستان در خلیج فارس به دنبال چه هستند؟

این درحالی است که در موضوع تصویب «قانون جاستا» از سوی کنگره آمریکا، ریاض درصدد یارکشی از میان کشورهای منطقه و همراه کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با خود و تشکیل ائتلافی در برابر آمریکایی هاست.

در این ارتباط عربستان این پیام را به شیوخ عرب حوزه خلیج فارس می دهد و آنها را مطمئن می کند که ریاض نگهبان منطقه و حامی آنها نه تنها در برابر خطر ایران، بلکه تهدیدات جدید یعنی قانون جاستای آمریکایی ها نیز می باشد.

همچنین باید خاطر نشان کرد که «سپر خلیج [فارس] ۱» می تواند، حامل این پیام برای آمریکا، پس از قانون جاستا باشد که دیگر اجازه استفاده واشنگتن از پایگاه های نظامی عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نخواهند داد، به ویژه آنکه سعودی ها پس از تصویب قانون فوق، در رسانه های خود آمریکا را به این اقدام تهدید کرده بودند.

همانگونه که با برگزاری این رزمایش به شکل تلویحی به آمریکا پیام دادند که به تنهایی و بدون نیاز به حمایت های کاخ سفید می توانند، از خود دفاع کنند و در برابر ایران بایستند.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که بعد از واکنش نیروی دریایی سپاه پاسداران به این رزمایش و هشدار به عربستان که حق نزدیک شدن به مرزهای آبی ایران را ندارد، رسانه‌ های سعودی ایران را به ایجاد تنش متهم کرده و با این ادعا که آب‌ های منطقه ای ایران در محدوده رزمایش عربستان نیست و نیروهای عربستانی نیز قصد نزدیک شدن به مرزهای آبی ایران را نداشتند، به موازات برگزاری رزمایش جنجالی رسانه ای و جنگی روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته، ارتش و نیروهای مسلح عربستان را به عنوان یکی از قدرتمندترین نیرو‌های نظامی منطقه خاورمیانه معرفی کنند، به گونه ای که یک سال و نیم حضور در عرصه میدانی یمن خللی به توانمندی و اقتدار این نیروها وارد نشده است.

اما یکی از مهمترین ابعاد برگزاری رزمایش «سپر خلیج [فارس] ۱» را باید در سرپوش نهادن آل سعود بر اختلافات و بحران های مختلف و متعدد در عرصه داخلی و متحمل شدن شکست های سنگین و خسارات بالای مالی و نظامی و تلفات بسیار جانی در عرصه میدانی یمن که موجب تشدید و گسترش دامنه نارضایتی ها در جامعه و خاندان حاکم شده، ملاحظه کرد.

به نظر می ‌رسد، هدف سعودی ها از برگزاری این رزمایش علاوه بر بهبود وجهه آسیب‌ دیده و اعتبار لطمه خورده ارتش و نیروهای مسلح این کشور در منطقه، تلاش می کنند، کانون توجه و نقطه تمرکز افکار عمومی منطقه ای و جهانی را از جنایات و فضاحت های خود در یمن به موضوعات و مسائل دیگری از جمله به راه انداحتن موج جدیدی از «ایران ‌هراسی» در منطقه معطوف کنند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=167993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x