تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

آدامس با طعم سرطان/ پان پراگ تدبیر جدید مافیای مواد مخدر برای جذب جوانان

  • کد خبر : 167555
  • 08 آبان 1395 - 1:09
آدامس با طعم سرطان/ پان پراگ تدبیر جدید مافیای مواد مخدر برای جذب جوانان

پان پراگ ماده ای اعتیادآور که به عنوان آدامس، پاستیل یا خوشبوکننده با طعم‌های مختلف و ظاهری جذاب به کمین نشسته تا قشر دانش آموز، جوان و نوجوان را به کام مرگ بکشاند.

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از زاهدانه، در حالی این روزها سرو کله یک مخدر توهم زا در بازار ایران جا خوش کرده که این ماده با نام “پان پراگ” به آسانی در اغلب فروشگاه ها و سوپر مارکت ها با بسته بندی های شیک و زیبا آن هم با طعم انواع میوه و خوشبوکننده دهان به صورت آدامس، پاستیل یا پودرهایی با طعم نعنا به فروش می رسد.
ماده ای که در بسته های سبز رنگ به قیمتی ارزان در سوپرمارکت ها توزیع می شود و افراد بدون اطلاع از عواقب این محصول پرخطر همچون مخدر ناس این ماده را در دهان گذاشته تا آب آن جذب دهان شود.

این ماده مخدر که محصول کشور هند و سوغات کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور ما است با مواد اولیه ای چون آهک، خاکستر، تنباکو، ادویه معطر و ساخارین آغشته بوده که ساخارین موجود در آن خود ماده ای سرطان زا تلقی می شود.
دستخوش این ماده افیونی برای مصرف کنندگان هیچ منفعتی جز ضرر در پی نداشته بگونه ای که مبتلا شدن به سرطان لثه، دهان و حنجره از جمله سوغات کشورهای همسایه برای مصرف کنندگان پان پراگ است. ناگفته نماند که احساس سرخوشی، گیجی، هیجانات غیرطبیعی، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری نیز از دیگر عوارض روانی این ماده پر خطر به شمار می آید که افت تحصیلی، گیجی و از دست دادن تعادل روحی و رفتاری را برای دانش آموزان و جوانان نیز در پی دارد.

نوبت به ملوان زبل، راجا، تایتانیک رسید
در باب آگاهی و اطلاع دادن به افراد نیز لازم به ذکر است که این ماده اعتیاد آور اغلب با اسم های بتل، ملوان زبل، راجا، تایتانیک و جاآیا نیز وارد کشور شده و دربین جوانان و نوجوانان با بسته بندی های متنوع توزیع می شود که این مهم نواخته شدن زنگ خطر برای افراد است تا خانواده ها نیز با هوشیاری و آگاهی بیشتری به مبارزه با این ماده پرخطر بپردازند.

معاون آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دسترسی آسان جوانان به پان پراک گفت: این روزها که سن اعتیاد پایین آمده و مواد مخدر از جمله پان پراک در طعم‌های مختلف و شکل‌های جذاب در دسترس افراد قرار گرفته است می طلبد خانواده ها هوشیاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و فرزندان خود را آگاه کنند.

هشدار! خطر در کمین است
کیخا با بیان اینکه در گذشته ای نه چندان دور دروازه ورود به اعتیاد سیگار بود، گفت: امروز پان‌پراک در اولویت قرار دارد تا قشر جوان ما را با آسیب مواجه کند.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز است، افزود: صیانت از دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی امری ضروری است بگونه ای که اگر بحث پیشگیری از اعتیاد در مدارس به خوبی اجرایی شود قطعا در مقطع دانشگاه با این چالش مواجه نخواهیم بود و در هزینه‌کرد اعتبارات نیز صرفه‌جویی می‌شود.
این مسئول تامین نیازهای اساسی فرزندان را یکی از مواردی عنوان کرد که می تواند تاثیر بسزایی در دوری آنها از بزهکاری داشته باشد.
وی ایجاد فضای امن خانوادگی، راهنمایی، وضع قانون مناسب و نظارت بر زندگی فرزندان را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که در بسیاری از رفتارهای مشکل ساز و پر خطر می تواند موثر باشد و فرزندان را مصرف مواد و بزهکاری دور نگه دارند .
گفتنی است بهترین راه در مسیر مبارزه با این خطر، بالا بردن سطح آگاهی جامعه به ویژه جوانان و حمایت های صحیح خانوادگی است.
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=167555

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x