تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

کودکان سر راهی ره آورد اعتیاد و بارداری های نامشروع هستند/ ساماندهی ۲۵ کودک سر راهی البرزی در نیمه نخست سال

  • کد خبر : 167216
  • 05 آبان 1395 - 9:28
کودکان سر راهی ره آورد اعتیاد و بارداری های نامشروع هستند/ ساماندهی ۲۵ کودک سر راهی البرزی در نیمه نخست سال

نوزاد ۷ ماهه بی پناهی که در خیابان چهارباغ ساوجبلاغ استان البرز به تلخی و حالتی رقت بار رها شده بود، در آغوش پر مهر مددکاران بهزیستی آرام گرفت و از دچار شدن به سرنوشت شومتری که بدست سوءاستفاده گران برایش رقم می خورد نجات یافت.

گروه استانی«کمال مهر»؛»؛ پدیده شوم سر راه گذاشتن کودکان متأسفانه تازگی ندارد و آمارها زنگ خطر را برای جلوگیری از افزایش این عمل ناخوشایند را به صدا در می آورد، سر نوشت کودکانی هم که روزی سر راه قرار می گیرند چه به دست افراد ناباب مورد سوء استفاده واقع شوند و چه در مراکز مربوطه تحت عنوان طفل سر راهی اسکان بگیرند، آینده مناسبی در انتظارشان نیست.

داستان تلخ پیدا شدن نوزاد ۷ ماهه بی پناه، که در خیابان خلوت چهارباغ ساوجبلاغ از توابع استان البرز در حالتی رقت بار پیدا شده بود با آرام گرفتن در آغوش پر مهر مددکاران بهزیستی پایان گرفت.

چند روز پیش در صبحگاه پاییزی البرز، همراه با غارغار کلاغهای نشسته بر روی درختان، صدای ضجه‌‌های نوزادی سر راه گذاشته شده، فضای یکی از خیابانهای زیرگذر منطقه چهارباغ ساوجبلاغ را پر کرد و مردم ساکن آن خیابان را به سمت صدا در پشت درختان کنار خیابان کشاند.

نوزادی در پتوی رنگ و رورفته نازک پیچیده شده بود و از گرسنگی چنان گریه می کرد که شیارهای پوست نازک از سرما سرخ شده اش ترک خورده بود، درنگ جایز نبود و باید کسی او را به خانه می برد و برایش مادری می کرد.

اهالی که از دیدن وضعیت نامناسب نوزاد دستپاچه شده بودند، او را به طور موقت به یکی از زنان همسایه می سپارند تا کارهای مورد نیاز اولیه را انجام داده و طفل از حالت تأسف انگیز خود خارج شود، به همراه نوزاد هیچگونه آدرس یا نوشته ای موجود نبود و حتی لوازمی که بتوان با آن برای ساعتی وی را آرام کرد، به هرترتیب و شرایط که بود طفل مذکور در اختیار زن همسایه قرار داده شد و وی به رسیدگی های معمول پرداخت، دیگران نیز به سر کارهای معمول روزانه خود برگشتند.

نوزاد ۷ ماهه رها شده پسری بود که به دنبال بو و روی مادر آرام نمی گرفت و مادر موقت نیز به دلیل شرایط مالی نامناسب و مخالفتهای همسر بیش از این توان رسیدگی به طفل بی پناه را نداشت و چاره ای جز این نداشت که کودک را به میان خیابان برگرداند.

بازی سرنوشت به تلخی هرچه تمامتر یکبار دیگر پسر خردسال بی پناه را آواره سرما و آسفالت خیابان نمود و دیگر باید چاره ای اساسی اندیشیده می شد، در آن منطقه از ساوجبلاغ، ساکنین باغهای بزرگ مهاجرین افغان هستند که به عنوان کارگر در آنجا اسکان دارند و خانواده ای با شرایط مناسب برای سرپرستی طفل پیدا نمی شد، گذشته از این امکان داشت نوزاد خوراک سگهای ولگرد شده و یا جان خود را بر اثر گرسنگی و سرما از دست دهد.

برای اینکه سرنوشت ناگوارتری برای طفل رقم نخورد، تصمیم به پیگیری و تحویل نوزاد به کلانتری و بهزیستی گرفته شده و سرانجام با تلاشهای زیاد و رفت و آمدهای متوالی، نوزاد پسر به آغوش مددکار بهزیستی سپرده می شود.

یک داستان غم انگیز که کام مردم این منطقه را تلخ کرده و اشک بر چشمان خیلی ها آورده بود به شیرینی پایان گرفت، نمی‌ دانیم والدین این کودک معصوم با چه نیتی و به چه دلیلی این نوزاد را ر‌‌ها کردند ولی خوشبختانه پایان این ماجرا با جاری شدن اشک شوق همراه شد و طفل ۷ ماهه که حتی کسی نفهمید چه نام دارد بیش از این آسیب ندید.

کسانی که به هر دلیل توان نگهداری از کودک خود را ندارند نباید آنان را در هرکجا که می توانند رها کنند، لااقل طفل خود را تحویل مراکز بهزیستی دهند تا خلاء های عاطفی، نیازهای روحی آنان نیز در کنار نیازهای زیستی لازم تأمین شود و سرنوشت شوم تری برای این اطفال بی پناه با ربوده شدن توسط بزهکاران و سوءاستفاده گران رقم نخورد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز، داریوش بیات‌نژاد در این رابطه به خبرنگار “تیتر۱” گفت: بهزیستی استان البرز در نیمه اول سال ۹۵ ، ۷۰ مورد پذیرش کودک بی سرپرست را به انجام رسانده است که ۲۵ مورد بچه های رها شده در خیابان بودند و همچنین در سال ۹۴ نیز مجموعاً ۱۰۵ فرزند در مراکز پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه فرزندان پذیرفته شده در مراکز بهزیستی به چند گروه و دسته تقسیم می شوند اظهار داشت: یک تعداد از این کودکان اطفال رها شده و تعدادی هم بد سرپرست هستند که به علت اختلافات خانوادگی والدین، آشفتگی درون محیط خانواده، طلاق، اعتیاد و غیره از حمایتهای لازم و امنیت کافی زندگی برخوردار نیستند.

این مسئول ادامه داد: علت بیشتر سر راه قرار دادن اطفال شیرخوار اعتیاد و بارداری های نامشروع است  که والدین برای اینکه از عواقب قضایی و حقوقی و همچنین عواقب شدید اجتماعی و محیطی حلاص شوند اطفال خود را اصطلاح رها می‌کنند و در واقع ۴۰ درصد از کودکان به سرپرستی گرفته شده توسط بهزیستی در سال جدید کودکانی هستند که سر راه گذاشته شده اند.
مدیرکل بهزیستی استان البرز در ادامه گفت: کودکانی که به بهزیستی سپرده می شوند و عمدتأ بی سرپرستی آنان به خاطر طلاق و اعتیاد و بد سرپرستی است، فرصت را سوء استفاده گران و فرصت طلبان بزهکار می گیرد که دست در مافیای خرید و فروش فرزند دارند، و این اطفال با حکم قضایی از والدین خود به اصطلاح سلب صلاحیت می‌شوند و بطور موقت مسئولیت نگهداری از آنها به سازمان بهزیستی واگذار می شود.

بیات افزود: بهزیستی نیز دقیقا تمام امکانات و خدماتی که در درون خانواده های کاملاً مرفه برای یک فرزند متصور است و حتی در سطح عالی تر و کیفی تر در اختیار این اطفال می گذارد، آن دسته از کودکانی نیز که سرپرست ندارند و شرایط واگذاری فرزندخواندگی را دارا هستند در اختیار خانواده هایی که خواستار این مسئله اند قرار داده می شوند.

وی خاطر نشان کرد: اطفالی که به مراکز شیرخوارگاه و شبانه روزی های بهزیستی می شوند در ابتدا وارد فضایی به نام قرنطینه می گردند و تمامی آزمایشات پزشکی بر روی آنان انجام میشود و تا حصول نتیجه آزمایشات و اظهارز نظر پزشک در جمع دیگر بچه قرار نمی گیرند، هم به خاطر ظرفیت خود بچه و هم به نوعی پیشگیری از اتفاقاتی که برای دیگر اطفال امکان دارد به وجود بیاید.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پایان افزود: کودکان بدسرپرست و سر راهی حاصل اعتیاد والدین، روابط نامشروع و بزهکاری و فقر هستند و در برخی موارد نادر هم دارای بیماری های خاص مانند هپاتیت، ایدز و مشکلات ذهنی که بهزیستی به طور کامل این اطفال را تحت حمایت و درمان قرار می دهد.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=167216

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x