تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل

  • کد خبر : 166914
  • 03 آبان 1395 - 14:25
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل

مرکز اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کرد تروریست‌های داعش در حمله به نیروهای عراقی در جنوب غرب موصل از گاز کلر استفاده کردند.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛؛ مرکز اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کرد تروریست‌های داعش در حمله به نیروهای عراقی در جنوب غرب موصل از گاز کلر استفاده کردند.
براساس این گزارش تروریست‌های داعش بامداد روز جمعه از محور منطقه الحضر واقع در جنوب غرب موصل به نیروهای عراقی در حال پیشرفت حمله و در این حمله از گاز کلر و چندین خودروی بمب گذاری شده استفاده کردند. سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد تروریست‌های داعش ۵۵۰ خانوار از روستاهای اطراف موصل را جمع و آن‌ها را ظاهرا به عنوان سپر انسانی در نزدیک مواضع خود در منطقه مستقر کرده‌اند.
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
این عملیات‌های شیمیایی داعش شاید مرهمی باشد برای تسکین درد تروریست‌ها به علت قرار گرفتن در باتلاقی به نام سوریه و عراق. گزارش‌ها حاکی از آن است که در درگیری‌های اخیر؛ تروریست‌های داعش به راحتی از سلاح‌های شیمیایی و عصبی همچون گازهای کلر و سارین در شهرهای عراق و سوریه مثل کرکوک؛ موصل؛ تل براک و استان حسکه استفاده می‌کنند.
یک نماینده پارلمان ترکیه می‌گوید گروه تروریستی تکفیری داعش مواد لازم برای تولید گازهای کشنده سارین و کلر را از طریق ترکیه به دست آورده است. اِرِن اِردِم، عضو حزب جمهوری خلق‌ گفت آنکارا در بررسی مسیرهای تدارکاتی مورد استفاده برای ارائه مواد تشکیل دهنده گاز سمی سارین به داعش کوتاهی کرده است.
سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی چندی پیش درباره ادامه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در سوریه «به شدت ابراز نگرانی» کرده بود.
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
پیش‌تر گزارش تیم‌های حقیقت‌یاب روسیه از استفاده گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش سوریه پرده برداشته و هشدار داده بود. همچنین ارتش سوریه در پی پیشروی ماه‌های اخیر خود، بارها تصاویری از انبارهای تسلیحات شیمیایی گروه‌های تروریستی منتشر کرده است که ظاهرا این بمب‌ها امروز در عراق استفاده می‌شود.
جان برنان – رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا – نیز اعلام کرد داعش از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند و توانایی تولید گازهای کلر و خردل و سارین را دارد. وی همچنین افزود: سیا بر این باور است که داعش قادر است گازهای خردل و کلر را در حجم اندک تولید کند.
برنان گفت: داعش از مواد شیمیایی سمی در عراق و سوریه از جمله عامل تاول‌زای سولفور و خردل استفاده کرده است. مقام‌های اقلیم کردستان سال گذشته اعلام کردند آزمایش نمونه‌های خون نیروهای پیشمرگه نشان داد که داعش در حمله به آنها از گاز خردل استفاده گسترده کرده است.
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
گاز کلر چیست
گاز کلر حدود ۳ قرن پیش در سوئد کشف گردید. نخستین بار در سال ۱۸۹۶ گاز کلر در مصرف گندزدایی در تصفیه آب آشامیدنی استفاده شد و مخصوصا در سال ۱۸۹۷ به دلیل شیوع بیماری تیفوئید در انگلستان بود که کلر برای استریل نمودن خطوط انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گرفت.
گاز کلر در سال ۱۹۱۵ در جنگ جهانی اول به عنوان سلاح شیمیایی توسط ارتش نازی‌ مورد استفاده قرار گرفت
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
به کار بردن گاز سمی به عنوان یک جنگ افزار از ۱۹۱۵ و دومین سال جنگ جهانی اول و معروف به جنگ اروپایی‌ها معمول شده است. ۲۶ آوریل رسما تایید شد که آلمانی‌ها از چهار روز پیش از آن ــ ۲۲ آوریل ۱۹۱۵ـ در جبهه غرب (بلژیک) از این نوع سلاح بر ضد نیروهای طرف مقابل به کار برده بودند. آلمانی‌ها قبلا این سلاح را در جبهه شرق تجربه کرده و بر ضد سربازان روس بکار برده بودند. این سلاح در آن زمان (دومین سال جنگ جهانی اول)، چیزی جز «کلرین» نبود که یا به سوی سربازان دشمن پمپ، و یا به صورت گلوله پرتاب می‌شد. پمپ کردن آن هنگام وزش باد امکان نداشت، زیرا که به نظامیان خودی هم آسیب می‌زد.
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
کلر، موجب تحریک دستگاه تنفسی بخصوص در کودکان و کهنسالان می‌شود. کلر در حالت گازی ، باعث تورم غشای مخاطی شده، درحالت مایع موجب سوختگی پوست می‌شود.
مواجهه شدید با مقدار زیاد کلر غلیظ می‌تواند باعث ادم ریه یا آب آوردن آن که وضعیتی بسیار ناگوار است، گردد. تماس دائم با مقادیر کم آن ریه‌ها را ضعیف کرده وآسیب‌پذیری ریه‌ها را در برابر بیماریهای دیگر افزایش می‌دهد. در صورت مخلوط شدن مواد سفیدکننده با آمونیاک، اوره و سایر محصولات شوینده، احتمال تولید گازهای سمی وجود دارد. این گازها حاوی مخلوطی از گاز کلر و تری کلرید نیتروژن هستند؛ بنابراین باید از چنین ترکیبی اجتناب کرد.
گاز کلر؛ آخرین حربه داعش در برزخ موصل
به هر حال استفاده از سلاح‌های شیمیایی به وسیله داعش در این روزها موضوع عجیبی نیست؛ بلکه راهی است برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پی‌درپی این گروه در سوریه و عراق. ضرب‌المثلی در میان نیاکان ما وجود دارد که می‌گوید کسی که در حال سقوط است، برای نجات خود به هر دستاویزی متوسل می‌شود. این ضرب‌المثل مصداق بارز حال و روز این روزهای داعش است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=166914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x