تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

علت زمین لرزه‌های شبانه در تهران چیست؟/ شیشه‌هایی که هر شب ترک بر می‌دارند

  • کد خبر : 165813
  • 27 مهر 1395 - 9:00
علت زمین لرزه‌های شبانه در تهران چیست؟/ شیشه‌هایی که هر شب ترک بر می‌دارند

تهران شب ها می لرزند، زمین لرزه‌هایی که تنها در یک کوچه یا خیابان احساس می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی«کمال مهر»؛،‌ساعت ۲ بامداد است. چشمهایش تازه گرم شده چرا که قلبش بعد از عمل هم مثل روز اول نشده است و یک لحظه آرامش نمی گذارد.
۶۸ سال دارد و با اینکه بازنشسته است اما روزها در آژانس کار می کند تا چرخ زندگی را بچرخاند.
دیر خوابش می برد و با وضعیت قلبی که دارد شب ها خواب راحتی ندارد. پزشکان به خانواده اش هشدار داده اند تا او را از استرس دور نگه دارند و فضایی آرام را در خانه برایش فراهم کنند.
حالا چشمهایش گرم شده و در خوابی ناز فرو رفته که ناگهان زمین می لرزد. شیشه ها صدا می دهند و شیشه یکی از پنجره ها ترک بر میدارد.
اهالی منزل از خواب با فریاد پدر و صدای مهیب و لرزش خانه از خواب می پرند. به سمت پدر می آیند که می خواهد با سرعت از منزل خارج شود. پسر و همسرش نیز همین قصد را دارند.
راهرو شلوغ است و همه واحدها با احساس زمین لرزه می خواهند هرچه زودتر ساختمان را ترک کنند و به فضای باز بروند.
پیرمرد هنوز به خیابان نرسیده قلبش را می گیرد و به زمین می افتد. همسایه ها به اورژانس زنگ می زنند و می گویند که یک نفر بر اثر ترس از زمین لرزه سکته کرده است.
اپراتور اورژانس می گوید «کدام زلزله؟ آدرس بدهید.» همسایه ها پیرمرد را به میان خیابان می‌کشانند و منتظر اورژانس هستند. اما در این میان نکته ای توجه آنها را جلب می کند.
خبری از ساکنان ساختمان های ابتدا و انتهای خیابان نیست. چراغ ها خاموش است و همه در خواب هستند. گویی زمین زیر پای آنها نلرزیده باشد.
آنها که زمین زیر پایشان لرزیده نگاهشان به کارگران ساختمان روبرویی می افتد که با تعجب نگاهشان می کردند. کارگرانی که مشغول خالی کردن میلگرد و تیرآهن از تریلی بودند.
اورژانس پیرمرد را به بیمارستان منتقل کرد و او زنده ماند اما همسایه ها هنوز در پی کشف علت زمین لرزه و ترک خوردن شیشه پنجره های منزل خود بودند.
*زمین لرزه هایی در پی بی تدبیری
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران یکی از همین افرادی است که هر شب در نقاط مختلف تهران طعم زمین لرزه را می چشند.
او در این ارتباط به خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علت زمین لرزه ها کاملا مشخص است. عده ای از ساختمان سازها بی تدبیری می کنند و هنگام خالی کردن تیرآهن و میلگرد از تریلی موجب لرزش زمین می شوند.
حافظی تأکید می کند که این لرزش ها می تواند موجب سکته های شبانه شود و حتی جان عده ای را بگیرد.
وی می گوید: نصف شب که همه جا را سکوت گرفته و شهر در خواب است، ناگهان میلگرد و تیرآهن را از تریلی به زمین می اندازند که موجب می شود زمین در مقیاسی حدود ۲ ریشتر بلرزد.
وی این عمل را نتیجه بی تدبیری ساختمان سازها می داند و می گوید: آنها می توانند از جرثقیل برای خالی کردن میلگرد استفاده کنند تا صدای مهیب و ترس و وحشت ایجاد نکنند. اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و کسی هم بر کار آنها نظارت نمی کند.
حافظی تأکید کرد: دستور عمل و آیین نامه ای در این ارتباط در کمیسیون شهرسازی در حال آماده شدن است و انتظار این است که به نحوه تخلیه مصالح ساختمانی در آنجا اشاره شود. اما تا آن زمان نظارتی وجود ندارد و مردم هم نمی توانند شکایتی داشته باشند.
به گفته وی باید برای این افراد که با جان مردم بازی می کنند، جریمه های سنگین در نظر گرفت اما این مهم بعد از تعریف روش انجام کار و موارد تخلف محقق می شود.
حافظی به اتفاقی که در محله سکونتش رخ داده اشاره کرد و گفت: روبروی منزل خودم ساختمانی در حال ساخت است. تریلی ساعت یک بامداد وارد کوچه ۸ متری می‌شود ۲۰ شاخه تیرآهن را هم زمان پیاده می کند. صدا و لرزش ایجاد شده منطقه را نابود می کند. اگر کسی مشکل قلبی داشته باشد ممکن است جان خود را از دست بدهد.
وی ادامه داد: این مسئله شوخی نیست. بعد هم که اعتراض می کنیم می گوید من چکار کنم؟ این موضوع نشان می دهد که باید در خصوص ساختمان سازی و تخلیه مصالح دارای دستورالعمل باشیم تا وقتی چنین اتفاق هایی رخ داد صاحب ملک جریمه شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=165813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x