تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

طرح شورش در موصل توسط داعش سرکوب شد

  • کد خبر : 165760
  • 26 مهر 1395 - 13:51
طرح شورش در موصل توسط داعش سرکوب شد

داعش یک نقشه شورش در موصل را، به رهبری گروهی از فرماندهان محلی خود که قصد داشتند به نیروهای دولتی عراق در عملیات آزادسازی موصل کمک کنند، خنثی و اعضای آن را اعدام کرد.

 

«کمال مهر»؛- داعش یک نقشه شورش در موصل را، به رهبری گروهی از فرماندهان محلی خود که قصد داشتند به نیروهای دولتی عراق در عملیات آزادسازی موصل کمک کنند، خنثی و اعضای آن را اعدام کرد.

به گزارش رویترز، مقامات دولتی و برخی منابع محلی از درون موصل خبر دادند که داعش ۵۸ نفر را بعد از لو رفتن این نقشه در هفته گذشته، اعدام کرد. شماری از ساکنان موصل که با رویترز صحبت کردند(از معدود محلات موصل که هنوز تلفن در اختیار دارند) خبر دادند که اعضای این گروه شورشی با شیوه غرق شدن، اعدام شدند و جنازه‌هایشان را در یک گور جمعی در یک حومه متروک موصل دفن کردند.

در میان آن ها، یکی از دستیاران محلی رهبر داعش، ابوبکر البغدادی، هم بود که گویا طراحان این شورش را رهبر ی می کرد. این موضوع با تطبیق اظهارات ۵ تن از ساکنان موصل، همچنین هشام الهاشمی متخصص امور داعش و مشاور امنیتی دولت عراق، و سرهنگ احمد الطایع از بخش اطلاعات نظامی فرماندهی عملیات استان نینوا تایید شده است.

رویترز از انتشار نام این رهبر شورشی ها علیه داعش خودداری کرد تا احیانا امنیت خانواده او و همچنین هویت کسانی که از داخل شهر گزارش این طرح را دادند، به خطر نیفتد.

هدف طراحان این شورش، تضعیف موضع دفاعی داعش در موصل در نبرد قریب الوقوع آزادسازی موصل توسط دولت عراق و متحدان آن بود، نبردی که انتظار می رود بزرگ ترین نبرد در عراق از زمان تهاجم نظامی ائتلاف به رهبر آمریکا در ۲۰۰۳ باشد.

 

موصل آخرین دژ اصلی داعش در عراق است. جمعیت این شهر پیش از اشغال توسط داعش، حدود ۲ میلیون نفر بود و بزرگ ترین شهر در کنترل داعش از زمان ظهور این گروه تروریستی بوده است. مقامات عراقی در روزهای اخیر تاکید کرده اند که عملیات آزادسازی موصل تا آخر همین ماه میلادی آغاز خواهد شد که قرار است با پوشش هوایی آمریکا و مشارکت نیروهای کرد و حشد الشعبی انجام گیرد.

 

اگر این حمله موفق باشد، عملا نیمه عراقی «خلافت» این گروه از بین می رود. البته سازمان ملل درباره احتمال وقوع یکی از بزرگ ترین بحران های انسانی دنیا و آوارگی حدود ۱ میلیون نفر از ساکنان موصل در بدترین سناریو هشدار داده است.

داعش کاملا در وضع دفاعی فرو رفته است و طبق سوابق قبلی، هیچ ابایی از به کارگیری سپر انسانی از غیرنظامیان برای حفظ خود ندارد.

دستگیری

به گفته هشام الهاشمی، گروه رهبری این شورش بعد از آن لو رفت که یکی از اعضای آن با پیامکی روی تلفن همراهش دستگیر شد که در آن از انتقال تسلیحات صحبت شده بود. او زیر بازجویی ها اعتراف کرد که تسلیحات در سه نقطه از موصل جاسازی شده اند تا وقتی ارتش عراق به نزدیکی موصل رسید، برای شورش در داخل شهر به کار گرفته شود.
هشام الهاشمی، متخصص برجسته امور داعش

هاشمی گفت که هر سه خانه‌ی محل نگهداری سلاح در ۴ اکتبر مورد حمله قرار گرفت.

«صباح النعمان»، سخنگوی سرویس ضدتروریزم عراق در بغداد در این باره گفت: ” آن ها(اعدام شدگان) همه عضو داعش بودند که علیه داعش در موصل تغییر موضع داده بودند. این علامت روشنی است که این سازمان تروریستی نه تنها حمایت مردمی، که حتی حمایت اعضای خود را هم از دست می دهد.”

 

صباح النعمان، سخنگوی سرویس ضدتروریزم عراق

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا که عملیات هوایی علیه داعش در عراق و سوریه را هدایت می کند، از تایید یا تکذیب وجود چنین طرحی در موصل خودداری کرد.

شکاف‌های جدی در ساختار «خلافت» وقتی آشکار شد که داعش بیش از نیمی از قلمرو تحت تصرف خود را در غرب و شمال عراق از دست داد.

برخی ساکنان موصل نارضایتی خود را از قوانین سخت گیرانه داعش با اسپری کردن حرف «م»(حرف اول کلمه مقاومه) روی دیوارهای شهر و نوشتن کلمه «wanted»(تحت تعقیب) بر دیوار خانه جنگجویان داعش، نشان می دهند. مجازات چنین اقداماتی از نظر داعش مرگ است.

النعمان می گوید که سرویس ضدتروریزم در ۲ ماه گذشته موفق شده که کانال‌های ارتباطی خود را با «عواملی» در موصل ایجاد شده اند که برای کمک به حملات هوایی ضد مراکز فرماندهی داعش در این شهر، اطلاعات خوبی در اختیار این سرویس می گذارند.

به گفته منابع محلی، اساسمی ۵۸ نفری که به اتهام طراحی شورش ضد داعش اعدام شدند، توسط مقامات داعش در اختیار یک بیمارستان گذاشته شد تا به خانواده‌هایشان اطلاه داده شود، ولی جنازه آنان بازگردانده نشد.

خویشاوند یکی از اعدام شدگان به رویترز گفت: ” بستگان شماری از اعدام شدگان، زنان سالخورده فامیل خود را برای پی جویی جنازه ها نزد مقامات داعش فرستادند، ولی آن ها گفتند که نه جنازه ای در کار است، نه قبری، و آن «خیانت کاران» کافر بودند و دفن آن ها در قبرستان مسلمین ممنوع است.”

سرهنگ الطایع همچنین خبر داد: ” بعد از کودتای شکست خورده، داعش کارت‌های هویت ویژه ای که برای فرماندهان محلی خود صادر کرده بود، پس گرفت تا آنان نتوانند با خانواده‌هایشان از موصل بگریزند.”

ساکنان محلی نیز گفته اند که داعش بعد از این تلاش خنثی شده، یک مقام جدید به نام «محسن عبدالکریم اوغو» را برای کمک به فرماندار شهر، احمد خلف الجبوری، تعیین کردند تا شهر را کنترل کنند. گویی عبدالکریم اوغلو فرمانده یک واحد تک تیرانداز زبده داعش است.

تروریست های داعش تله های انفجاری در جای جای شهر کار گذاشته اند، شبکه ای از تونل ها را حفر کرده اند و از کودکان برای جاسوسی درباره حمله قریب الوقوع ارتش عراق به موصل استفاده می کنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=165760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x