تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

فضای مجازی، حلقه مفقوده مقابله با طرح دین زدایی و عفّت زدایی دشمن

  • کد خبر : 165098
  • 22 مهر 1395 - 8:50
فضای مجازی، حلقه مفقوده مقابله با طرح دین زدایی و عفّت زدایی دشمن

فضای مجازی،ظرفیتی ویژه در حوزه ارتباطات محسوب می شود که با همه معایب و مضراتی که در آن عیان و هویدا است،ثمرات و مزایای بسیاری را نیز دارد که بعضا مورد غفلت قرار می گیرد.

به گزارش  گروه اجتماعی«کمال مهر»؛،کلاهبرداری های متعدد،طلاق،برخی ارتباطات افسارگسیخته،ظهور و بروز مشکلات عدیده و جدی در زندگی زناشویی و خانوادگی،انفکاک و شکاف میان اعضای خانواده و برخی انحرافات اخلاقی و رفتاری،از نمونه معایب و مخاطرات فضای مجازی به شمار می رود.
البته تمامی این معضلات و ناهنجاری های اجتماعی معلول عوامل متعددی است که  ناآگاهی و عدم درک صحیح از استفاده بهینه و حداکثری از فناوری های ارتباطاتی و فقدان سواد رسانه ای از نمونه های آن به شمار می رود.
آنچه  که در ذیل این گزارش به آن پرداخته خواهد شد به ظرفیت های متعدد فضای مجازی و محاسن آن معطوف می شود،موضوعی که اغلب در سایه مخاطرات و تهدیدات متعدد فضای مجازی مورد غفلت قرار گرفته و به تعبیری باید گفت در این گزارش تلاش می شود به نیمه پر لیوان بیش از پیش متمرکز شویم.
*عدم آشنایی به استفاده از فناوری های نوین ارتباطی
کم نیستند مسئولان،مدیرانی که متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از رشد و گسترش ارتباطات و تکنولوژی های عرضه شده در این خصوص،ازآشنایی کافی نسبت به چنین فناوری هایی(فضای مجازی)برخوردار نیستند.
چندی پیش مقام معظم رهبری نیز در ابتدای جلسه درس خارج از فقه در سال تحصیلی جدیدِ حوزه هایِ علمیه،از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه ای اظهار تاسف کردند.
به تعبیر معظم له،” فضای مجازی،بصورت توامان دارای منافع و مضرات بی شماری است که باید با استفاده از فرصت های آن،مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده تر ترویج کرد و با همین  هدف نیز شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد.”
قاطبه،صاحب نظران و کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند،دشمن در سال های اخیر،مقابله با ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه های خود قرار داده و با تغییر تاکتیک از جنگ سخت افزاری و نظامی وارد فاز تهاجم فرهنگی و تخریب باورها،ارزش ها و اعتقادات عمومی شده است.
ریحانه عطر فروش،جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به عزم همه جانبه دشمن برای زیر سئوال بردن فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی اظهار داشت:بهترین راهکار مقابله با چنین دسیسه ها و اقدامات تخریبی شومی،اتخاذ تدابیر و تمهیدات هوشمندانه اجتماعی و فرهنگی است و به واقع دفع مخاطرات فرهنگی با اقدام فرهنگی تحقق می یابد.
وی افزود:به کرات شنیده و خوانده شده که فضای مجازی به عامل و کانونی برای رشد آسیب های اجتماعی تبدیل شده،اما سئوالی که به واقع طرح آن در این مجال ضروری به نظر می رسد به ظرفیت های مغفول مانده ای معطوف می شود که متاسفانه بعد از گذشت سالها،برخی،همچنان نسبت به نحوه استفاده از تجهیزات و ادوات مربوط به رایانه نا آشنا هستند.
عطر فروش عنوان کرد:یقینا نقش روحانیون و مبلغات در مهار،کنترل و دفع تهاجمات فرهنگی دشمن غیر قابل کتمان است و بدون تردید می توان با بهره گیری سازنده از ظرفیت ها و توانمندی های مستتر در فضای مجازی برای فرهنگ سازی و رشد اخلاقی و اجتماعی جامعه در هجمه سنگین فرهنگی دشمن به نحوی شایسته تر بهره جًست.
وی افزود:مقام معظم رهبری نیز معتقدند می توان با استفاده صحیح از این امکانات،نقشه دین زدایی و عفت زدایی دشمن از جامعه را خنثی کرد.
*مهار توطئه های فرهنگی دشمن با انکار و نفی فضای مجازی محقق نمی شود
حجت الاسلام سید کریم مهدوی،استاد دانشگاه و دانش آموخته رشته معارف اسلامی ،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن اشاره به مهجور ماندن برخی از مسئولان،مدیران و حتی روحانیون از نحوه استفاده از تجهیزات نوین ارتباطی و فناوری گفت:برای خنثی سازی دسیسه های دشمن و غلبه بر آن،باید آشنایی و تسلط هر چه بیشتر مدیران به فضای مجازی و استفاده صحیح از آن تقویت شود.
وی افزود:صرفا نمی توان با نفی فضای مجازی بر مخاطرات و آسیب های آن فائق شد و رسیدن به نتایج مطلوب و سازنده منوط به آشنایی و اشراف کامل به فضای مجازی و بهره مندی از ظرفیت تبلیغی گسترده این فناوری خواهد بود.
مهدوی عنوان کرد:شناخت دقیقِ نیازهای جوانان و همچنین تولید و عرضه محتوا و خوراک مناسب فرهنگی برای جوانان، نوجوانان و مخاطبان این فناوری های ارتباطاتی از الزاماتی است که باید با تمام توان برای تسری و تقویت آن تلاش کرد و در راستای تحقق و حصول آن کوشید.
این استاد دانشگاه و کارشناس معارف اسلامی گفت:استفاده صحیح،عمیق و تاثیرگذار از فضای مجازی،جامعه را در برابر هجوم فرهنگی دشمن واکسینه و مصون می سازد.
وی با بیان گرایشات سنتی برخی از اساتید دانشگاه و روحانیون عنوان کرد:برخی از بی میلی و بی انگیزگی ها در استفاده از فضای مجازی  از سوی طیف ها و اقشارِ خاصِ  جامعه،به نگاه،روش و منش سنتی این گروه باز می گردد که باید گفت،جامعه کنونی و دنیای ارتباطات در عصر حاضر،اقتضائات خاص به خود را می طلبد ودر صورت جان ماندن از این کاروان ،علاوه بر بروز برخی دشواری ها در زندگی عادی و روزمره،کنترل و مهار آسیب های فرهنگی دشمن نیز،به سختی میسر می شود.
حجت الاسلام مهدوی افزود:متاسفانه مشکل عمده دیگر به عدم تامین زیرساخت های کافی در مراکز علمی و دانش آموزی و حوزه های علمیه باز می گردد که متاسفانه آنچنان که باید برای آموزش و اطلاع رسانی در این خصوص هزینه نشده و امید ان می رود،با در اولویت قرار گرفتن طرح های تامین زیرساخت ها ،استفاده فراگیر از فضای مجازی در مراکز علمی،آموزشی و حوزوی میسر و محقق شود که ثمرات و مزایای آن در دراز مدت ملموس و برجسته خواهد بود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=165098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x