تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

پشت‌پرده کشتار شیعیان نیجریه در روز عاشورا

  • کد خبر : 165084
  • 22 مهر 1395 - 8:29
پشت‌پرده کشتار شیعیان نیجریه در روز عاشورا

عزاداری شیعیان نیجریه در شهر فونتوا در روز عاشورای حسینی به خاک و خون کشیده شد.

به گزارش« کمال مهر» روز گذشته همزمان با برگزاری مراسم عاشورا در کشورهای مختلف جهان، عزاداری شیعیان نیجریه در شهر فونتوا در ایالت کادونا این کشور با خشونت ارتش و نیروهای امنیتی، به خاک و خون کشیده شد و تعدادی از شهروندان نیجریه‌ای به شهادت رسیدند.
به گفته رسانه‌های محلی، ارتش نیجریه در حالی به عزاداران حسینی حمله‌ور شد و از گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی استفاده کرد که آنان به شکلی صلح‌آمیز مشغول اجرای مراسم بودند.
نیجریه
کمیسیون حقوق‌بشر اسلامی در واکنش به این حادثه اعلام کرد: نیروهای نظامی دولت نیجریه، شامگاه دوشنبه و در شب تاسوعای حسینی نیز دست‌کم ۱۵ عضو جنبش اسلامی نیجریه را در کادونا بازداشت کرده بودند.
این در حالی است که مقامات دولتی در ایالت کادونا در ادامه سرکوب شیعیان، جنبش اسلامی نیجریه که شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر آن است را نیز غیرقانونی اعلام کرده و مجازات‌های سنگینی چون حبس طولانی مدت و پرداخت جرایم نقدی برای افرادی که با این جنبش همکاری داشته باشند، در نظر گرفته است.
نیجریه
شیعیان نیجریه همواره مورد ظلم و سرکوب ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قرار دارند. ارتش نیجریه سال گذشته هم در حمله به مرکز اسلامی این کشور، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از شیعیان را کشته و شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر آن‌ها را با وجود مجروحیت شدید بازداشت کرد. شیخ زکزاکی همچنان در بازداشت است و گفته می‌شود که یکی از چشمانش نابینا شده است.
نیجریه
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم با صدور اطلاعیه‌ای حمله به عزاداران حسینی در شهرهای مختلف این کشور را قویاً محکوم کرد.(اینجا)
قاسمی در این بیانیه تأکید کرده که لازم است اقدامات وحشیانه و خشونت‌بار نیروهای افراطی و وابستگان به محافل وهابی که متأسفانه در برخی موارد با حمایت یا بی‌تفاوتی نیروهای پلیس نیجریه همراه بوده است علیه شیعیان و عزاداران حسینی متوقف و عاملان آن در اسرع وقت دستگیر و به دست عدالت سپرده شوند. وی همچنین مسئولیت دولت نیجریه در حفاظت از عزاداران حسینی و حفظ امنیت مراسم آن‌ها را مورد تأکید قرار داد.
حسن هانی‌زاده کارشناس سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به کشتار شیعیان نیجریه در روز عاشورا اظهار داشت: ارتش این کشور طی سال‌های گذشته و بویژه پس از افزایش شمار شیعیان در نیجریه که تعداد آن‌ها به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد، با کمک وهابی‌های جنایتکار سعودی و دریافت رشوه فشارهای زیادی را به شیعیان نیجریه‌ای وارد آورده‌اند.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه شیعیان نیجریه از اعتقادات بالایی نسبت به اهل بیت(ع) برخوردار هستند و به همین دلیل وهابیت جنایتکار با پرداخت رشوه به برخی فرماندهان ارتش این کشور، آنان را وادار به کشتار شیعیان مخصوصاً در مراسم تاسوعا و عاشورا می‌کند، تأکید کرد: عربستان هم در کشتار سال گذشته شیعیان نیجریه‌ نقش داشته و هم در سال جاری در حال سرکوب و قتل عام مردم یمن است، چراکه وهابیت به شدت از گسترش تشیع در جهان دچار نگرانی شده و با پرداخت رشوه به برخی از شخصیت‌های مسئله‌دار در آفریقا و آسیا سعی می‌کند جمعیت شیعیان را کاهش دهد.
پشت‌پرده کشتار شیعیان نیجریه در روز عاشورا کیست؟
وی افزود: عربستان سعودی اکنون به شدت در سطح منطفه و جهان به دلیل انزوای سیاسی در حال تحرک است و با پرداخت رشوه سعی می‌کند به نوعی به اتباع اهل بیت(ع) در کشمیر، هند، پاکستان، عراق ،سوریه، افغانستان و نیجریه فشار بیاورد.
هانی‌زاده گفت: در روزهای اخیر و مخصوصاً در روزهای ماه محرم، عربستان و شبکه‌های تلویزیونی این کشور به شکل گسترده‌ای در حال جریان‌سازی‌ علیه مراسم تاسوعا و عاشورا بودند و شبکه رسمی تلویزیون رسمی عربستان نسبت به گسترش مذهب شیعه در سوریه و یمن هشدار داد و برنامه‌های ساختگی در این کشورها پخش کرد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=165084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x