تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش رفاقت آنکارا با سعودی؟!

  • کد خبر : 164726
  • 18 مهر 1395 - 13:43

پذیرایی اردوغان از بن‌نایف، این سوال را مطرح می‌کند که آیا هدف از این اقدام پوشاندن رویکردهای جدید ترکیه و اعلام وفاداری به سعودی‌هاست.

به گزارش گروه سیاس«کمال مهر»؛، شبکه العالم در گزارشی نوشت: اردوغان به‌دلیل اعلام مخالفت با بن‌سلمان، نشان عالی ترکیه را به «بن‌نایف» ولیعهد سعودی اهدا کرد.

فعال افشاگر مشهور عربستانی که با نام «مجتهد» شناخته می‌شود از راز سفر محمد بن‌نایف ولیعهد سعودی به ترکیه پرده برداشت.

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

*اعطای نشان عالی به بن‎نایف، به‎خاطر شکستن بن‎سلمان!؟

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

مجتهد در تازه‌ترین سری از پیام‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر، اشاره کرد که دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از بن نایف درپی اعلام مخالفت با محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی صورت گرفت.
این دعوت از سوی ترکیه به‌مثابه پیامی است که در آن آنکارا خواستار تعامل با بن نایف بوده و نیز ارتباط با بن سلمان را رد می‌کند.

در توضیح این ماجرا آمده است: دلیل اختلاف میان اردوغان و شاهزاده سعودی، حمایت محمد بن سلمان از کودتای نافرجامی است که در ماه جولای گذشته در ترکیه به‌وقوع پیوست. علت رفتار رئیس جمهور ترکیه در دعوت از بن نایف و حتی نوع ملاقات با وی، باهدف به‌‌حاشیه راندن محمد بن سلمان صورت می‌گیرد.

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

مجتهد اشاره می‌کند که اعطای نشان ترکیه به محمد بن نایف، که به ابتکار اردوغان و نه خواست شخصی ولیعهد عربستان شکل گرفت، سنتی همانند آن‌چه است که در فرانسه واقع شد و در آن محمد بن سلمان به دلیل حمایت از کودتا به‌نوعی تقویت شد.

مجتهد با اشاره به نشست برگزار شده بین محمد بن نایف و رئیس جمهور ترکیه، به ذکر جزئیات این جلسه پرداخت.

*دیدار اردوغان و بن‎نایف در یک باغ

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

العالم می‎نویسد: در بخش اول نشست، اردوغان با هیئت همراه ولیعهد سعودی دیدار کرد، در حالی که بخش دوم دیداری خصوصی میان بن نایف و اردوغان در باغی بود که در آن همراهی از طرفین حضور نداشت.
اردوغان در جریان نشست اول، شاهزاده جوان «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» ولیعهد امارات را به دلیل حمایت از کودتای نافرجام ترکیه متهم کرد.

وی تاکید کرد که در اعتراف برخی از بازداشت شدگان، اسنادی از دخالت این دو نفر در کودتای ترکیه به‌دست آمده است. مجتهد اضافه کرد که ولیعهد سعودی انتقادات اردوغان نسبت به بن سلمان و نیز دخالت وی در کودتای نافرجام ترکیه را رد نکرد.

*تمجید اردوغان از بن‎نایف با عنوان “تنها مسئول تعامل کننده سعودی”!

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

به‎نقل از شبکه العالم؛ اردوغان به بن‎نایف گفت: «تو تنها مسئولی هستی که امکان تعامل با او در حاکمیت سعودی وجود دارد»، اما بن‌نایف درادامه به لبخندی اکتفا کرد.
مجتهد در بیان دلیل اقدام اردوغان در انتقاد از محمد بن سلمان در برابر نمایندگان سعودی توضیح داد: با وجود این‌که اردوغان می داند این انتقادات به وزیر دفاع سعودی ابلاغ می‌شود، اما قصد دارد تا انتقادش پیرامون دخالت بن‌سلمان در کودتای ترکیه و برتری محمد بن نایف بر وی، به شاهزاده سعودی برسد.

*بن‎سلمان، بی‎مبالات و بی‎تعادل!

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

هم‌چنین اردوغان، بن سلمان را به بی‌مبالاتی و عدم تعادل متهم کرد. مجتهد در پایان پیغام توئیتری خود نوشت که در انتظار عکس‌العمل محمد بن سلمان درخصوص اتهام‌زنی اردوغان به وی در کودتا و تعریف و تمجید از محمد بن نایف است. مجتهد قول داد که در صورت دسترسی به اطلاعات دیگر آنها را افشا کند.

*روابطی ناپایدار در تعاملات ترکیه- عربستان

مدال اردوغان به بن‌نایف، نمایش وفاداری آنکارا به سعودی

«حسین رویوران» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن بیان این‌که روابط ترکیه و عربستان هیچ‌گاه روابط پایداری نبوده اظهار داشت: دلیل آن است که اردوغان و حزب توسعه و عدالت ترکیه، به گروه‌های اخوان المسلمین گرایش دارند اما عربستان ضد جنبش اخوانی است.

وی با اشاره به این‌که ترکیه در پی گسترش حاکمیت از اخوان‌المسلمین در منطقه است، اما آل‌سعود به‌دنبال مقابله با این روند است، گفت: عربستان با اختصاص ۲۳ میلیارد دلار برای راه‌اندازی کودتا در مصر، مقابله با اخوان را به‌خوبی نشان داد.

رویوران در ادامه با یادآوری این نکته که آن‌چه عربستان و ترکیه را به‌هم نزدیک کرده موضوع مقابله با محور مقاومت و همکاری در سوریه و عراق است، تصریح کرد: نوع رابطه میان این دو کشور همواره مشکلاتی به‌همراه داشته و نمی‌توان تصور کرد که تعاملات دو طرف بسیار گسترده و استراتژیک باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به این‌که نزدیکی ترکیه به روسیه و ایران موجب بروز اختلافاتی در روابط فی‌ما‌بین آنکارا- ریاض شده است، بیان داشت: سفر بن‌نایف به ترکیه نیز برای مقابله با این روند است، زیرا دو کشور پیش از این نیز با یکدیگر همکاری داشتند؛ اما اهدای مدال از سوی اردوغان به ولیعهد سعودی برای پوشاندن رویکردهای جدید ترکیه است و نشان دهد که رابطه ریاض- آنکارا طبیعی است.

تمجیدهای اردوغان از بن نایف توام با انتقادهای شدید از بن سلمان، شاید بیشتر جنبه نمایشی داشته باشد. زیرا آنکارا باوجود تغییر در برخی مواضع خود، می‌خواهد نشان دهد که هم‌چنان دستی در رفاقت با تخت‌نشینان سعودی دارد. موضوعی که شاید مجتهد آن ‎را در آینده به‎شکلی واضح‎تر مطرح کند.

گزارش از: وحید امیدی موحد

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x