تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ابوالحتوف بن حارث؛ عاقبت بخیری در لحظه‌های آخر

  • کد خبر : 164713
  • 18 مهر 1395 - 1:15
ابوالحتوف بن حارث؛ عاقبت بخیری در لحظه‌های آخر

او روزگاری در صفیّن و نهروان شرکت داشت در صفیّن همراه امیرالمومنان بود و در نهروان جزء خوارج و حروریّه و شعار گوی لا حُکم الالله. روحیه حق گرایی، ستم ستیزی و بخشندگی و بزرگ منشی سرانجام عامل فوز و فلاح وی و قرار گرفتن در سلک شهیدان عاشورا شد.

«کمال مهر»؛ ابوالحتوف بن حارث (حرث بن سلمه انصاری عجلانی از تیره بنی عجلان از قبیله خزرج انصار مدینه بود که در کوفه در محله محکمه کوفه که زیستگاه خوارج بود، زندگی می کرد.

زمان پیوستن به اباعبدالله(ع)
او همراه برادرش سعد در عصر عاشورا با شنیدن صدای مظلومیت و غربت اباعبدالله از عمر سعد گسست و به امام پیوست.

نحوه شهادت
شعارگویان و رجزخوان، همراه برادرش با سپاه متجاوز و خونخوار عمر سعد جنگید و پس از کشتن تنی چند از سپاه عمر سعد به شهادت رسید. سن: حدود ۵۲ سال

ویژگی ها و فضایل

او روزگاری در صفیّن و نهروان شرکت داشت  در صفیّن همراه امیرالمومنان بود و در نهروان جزء خوارج و حروریّه و شعار گوی لا حُکم الالله. روحیه حق گرایی، ستم ستیزی و بخشندگی و بزرگ منشی سرانجام عامل فوز و فلاح وی و قرار گرفتن در سلک شهیدان عاشورا شد.
نام در زیارتنامه ها و منابع
در زیارت نامه ها از وی و برادرش سخنی نیست. امّا در کتب تاریخی و مقاتل مانند ابصارالعین ص ۹۴ اعیان الشیعه ج ۲ ص ۳۱۹ تنقیح المقال ج۲ ص ۱۲ حدائق الوردیه ص ۱۲۲ الکنی و الالقاب ج۱ ص ۴۵ مقتل الحسین مقرّم ص ۲۴۰  قاموس الرجال ج ۵ ص ۲۸ و …  به وی اشاره شده است.

رجز
رجزی را به وی نسبت نداده اند.

اطلاعات دیگر
محقّق شوشتری در قاموس الرجال (ج ۵ ص ۲۸ ) به نقد تنقیح المقال مامقانی پرداخته و خارجی بودن این دو برادر را نادرست می داند. دلیل وی آن است که خوارج در جنگ با کافران به ستمگران کمک نمی کردند و پذیرفتنی نسیت کسانی که شعار لا حکم  الا لله گفته،‌ مقابل بودند، فرزندش حسین را یاری کنند، اما نکته اینجاست که تحول در هرکسی ممکن است و حرّ و زهیر بن القین نمونه بارزند. نکته دیگر آن که بسیاری در سپاه عمر سعد از سر تهدید یا تطمیع شرکت می کردند و کم نبودند کسانی که ناچار و وحشت زده  یا به دلیل دیگر همراه عمر سعد شدند و سپس گسستند و به اردوگاه اباعبدالله پیوستند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x