تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

آخرین میخ ترامپ به تابوت جمهوری‌خواهان/ آیا رسوایی اخلاقی میلیاردر آمریکایی کار جمهوری‌خواهان را یکسره می‌کند؟

  • کد خبر : 164630
  • 18 مهر 1395 - 0:19
آخرین میخ ترامپ به تابوت جمهوری‌خواهان/ آیا رسوایی اخلاقی میلیاردر آمریکایی کار جمهوری‌خواهان را یکسره می‌کند؟

با افشاگری شب گذشته واشینگتن پست، حزب جمهوری‌خواه آمریکا با خطر شکست قطعی در انتخابات امسال مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»؛؛ وبسایت روزنامه “واشینگتن پست” شب گذشته با انتشار یک ویدئوی قدیمی از «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بمب خبری پر سر و صدایی را در فضای انتخاباتی آمریکا منفجر کرد که ممکن است برای همیشه به رویای انتخاباتی جمهوری‌خواهان در انتخابات امسال پایان دهد.
در این ویدئو که مربوط به سپتامبر ۲۰۰۵ است، ترامپ پیش از رسیدن به مکان یک مصاحبه مطبوعاتی در حالیکه متوجه ضبط شدن صدای خود در داخل اتوبوس نیست، در گفتگو با دوست خود از ادبیات سخیف و بسیار زننده‌ای برای صحبت در مورد زنان استفاده می‌کند و با جزئیات تمام، خاطرات زمانی را برای او بازگو می‌کند که قصد داشته است با یک زن متأهل رابطه برقرار کند. وی در بخش قابل انتشاری از این ویدئو خطاب به دوست خود می‌گوید “وقتی شما شخصیت معروفی باشید، زنان این اجازه را به شما می‌دهند که هر کاری که می‌خواهید با آنها انجام دهید.”
به نوشته وبسایت مجله تایم، جمهوری‌خواهان که از آغاز رقابت‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با چالش بزرگی به نام ترامپ مواجه بوده‌اند، اکنون در فاصله دقیقاً یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری نوامبر با گاف اخلاقی جدید وی تمام آرزوهای انتخاباتی خود را بر باد رفته می‌بینند.
افشاگری جمعه شب واشینگتن پست علیه ترامپ به اندازه‌ای تکان‌دهنده بود که تقریباً تمامی موافقان و مخالفان ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه را به واکنش و تبری جستن از اظهارت سخیف او علیه زنان واداشت. به نوشته فاکس نیوز، «پال رایان» – رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که خیلی دیر و با اکراه به صف کوتاه حامیان ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه پیوست، بلافاصله پس از افشاگری واشینگتن پست، گفت از جملاتی که در این ویدئو از دهان ترامپ شنیده دچار تهوع شده است. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که ترامپ بتواند در زمان باقیمانده تا انتخابات به زنان آمریکایی ثابت کند بیش از آنچه که در این ویدئو نشان داده شده برای آنها احترام قائل است.
«تد کروز» سناتور تگزاس و رقیب انتخاباتی سابق ترامپ، نیز در واکنش به انتشار ویدئوی واشینگتن پست گفت “هر زنی شایستگی این را دارد که با متانت درمورد او صحبت شود.” سناتور «مارکو روبیو» – دیگر رقیب انتخاباتی سابق ترامپ – نیز در حساب توییتر خود نوشت حتی در یک جمع خصوصی دونفره نیز نباید با ادبیات ترامپ درمورد زنان صحبت کرد. همچنین، «جب بوش» برادر رئیس جمهور سابق آمریکا که خیلی زود از رقابت با ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه صرف‌نظر کرد، گفت اظهارات شرم‌آور ترامپ در مورد زنان با عذرخواهی او جبران نمی‌شود. «جف فلیک» سناتور آریزونا، نیز با ابراز تاسف از اظهارات نامزد جمهوری‌خواهان گفت آمریکا به رئیس جمهور به مراتب بهتر و شایسته‌تری نسبت به ترامپ نیاز دارد.
افزون بر این، «رینس پریبوس» – رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه که از حامیان معدود ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌رود – طی بیانیه‌ای با تبری جستن از اظهارات ترامپ گفت هیچ فردی نباید اینگونه درباره زنان صحبت کند. «مارک کرک» سناتور ایلینوی که تاکنون از ترامپ حمایت نکرده است نیز در یک واکنش توییتری گفت “ترامپ بار دیگر ثابت کرد به هیچ وجه شایستگی ریاست جمهوری آمریکا را ندارد و باید هر چه زودتر از سوی حزب جمهوری‌خواه کنار گذاشته شود.” «میچ مکانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا نیز از ترامپ خواست با انتشار یک بیانیه رسمی، مستقیماً از زنان و دختران آمریکایی بابت اظهارات شرم‌آور خود عذرخواهی کند.
برخی از مقامات جمهوری‌خواه نیز خواستار استعفای فوری ترامپ شدند و از او خواستند اجازه دهد «مایک پنس» نامزد معاونت او که در حال حاضر فرماندار ایالت ایندیاناست، به جای او وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. «جان مک‌کین» و «میت رامنی» نامزدهای پیشین ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه نیز اظهارات ترامپ در این ویدئو را به شدت محکوم کردند.
به نوشته بی‌بی‌سی، انتشار این ویدئو در فاصله دو روز مانده به دومین مناظره انتخاباتی ترامپ با هیلاری کلینتون، باعث وحشت و ناامیدی مقامات جمهوری‌خواه از نتیجه این مناظره و استفاده انتخاباتی کلینتون از آن شده است. از نظر مقامات جمهوری‌خواه، بدتر از محتوای ویدئوی جنجالی ترامپ، زمان انتشار آن است؛ چراکه اکنون کلینتون به برگ برنده دیگری در برابر او دست یافته است که به تنهایی می‌تواند نتیجه مناظره را به نفع او تغییر دهد.
به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ در نخستین واکنش رسمی خود به انتشار این ویدئو مدعی شد که بیل کلینتون – رئیس جمهور اسبق آمریکا و همسر رقیب دموکرات او – پیشتر در یک مسابقه گلف دونفره با او اظهارات به مراتب ناپسندتری درمورد زنان و روابط خود با آنها به زبان آورده است. اما بازخورد منفی افشاگری واشینگتن پست به حدی بود که وی نیمه‌های شب گذشته مجبور شد با انتشار یک ویدئو از خود در شبکه‌های اجتماعی مقابل دوربین رسماً از مردم آمریکا عذرخواهی کند و به آنها بگوید که چنین اظهاراتی بیانگر شخصیت واقعی او نیست و او در بیان آنها اشتباه کرده است.
با این حال، وی بار دیگر برای نجات خود از این رسوایی و ضربه زدن به رقیب دموکرات خود، پای بیل کلینتون و رسوایی‌های اخلاقی او در گذشته را در ویدئوی عذرخواهی خود به میان کشید و عنوان کرد که پس از تمامی این روسوایی‌های اخلاقی اثبات شده، هیلاری کلینتون نه تنها از زنانی که قربانی زیاده‌خواهی‌های همسر او شده بودند حمایت نکرد؛ بلکه از عملکرد همسر خود نیز در برابر آنها دفاع کرد.
افشاگری واشینگتن پست علیه ترامپ در حالی صورت گرفت که نامزد جمهوری‌خواهان پس از عملکرد ضعیف خود در اولین مناظره انتخاباتی با هیلاری کلینتون در مصاحبه با خبرنگار نیویورک تایمز وعده داد که در مناظره دوم برای شکست دادن او موضوع روابط خارج از ازدواج بیل کلینتون با «مونیکا لوینسکی» و «جنیفر فلاورز» را نیز به وی یادآوری خواهد کرد؛ اما افشاگری بهنگام واشینگتن پست عملاً او را برای مناظره فردا شب (یکشنبه) با هیلاری کلینتون خلع سلاح کرد.
در این میان، موضوع دیگری که سوای واکنش تند جمهوری‌خواهان، با افشاگری جمعه شب واشینگتن پست آینده سیاسی ترامپ و در کل حزب جمهوری‌خواه را به خطر خواهد انداخت، احتمال سقوط بیشتر جایگاه او در میان رای‌دهندگان زن آمریکایی است. ترامپ پیش از افشاگری شب گذشته نیز به دلیل اظهارات جنجالی خود علیه زنان، از جایگاه خوبی در میان آنها برخوردار نبود و اکنون با انتشار ویدئویی که او در آن خود را شخصیتی معرفی می‌کند که می‌تواند هر زنی را تسلیم خواسته خود کند، انتظار می‌رود شکاف جنسیتی موجود در جامعه آمریکا بیش از پیش به نفع نامزد زن دموکرات‌ها تمام شود.
کلینتون نیز با علم به این موضوع بلافاصله پس از افشاگری واشینگتن پست با بازنشر اظهارات شرم‌آور ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: زنان از قدرت لازم برای مقابله با ترامپ برخوردارند و اکنون باید بیش از هر زمان دیگری برای متوقف کردن او انگیزه داشته باشند.
شکاف جنسیتی موجود در فضای سیاسی آمریکا باعث شده است در تمامی انتخابات‌هایی که از سال ۱۹۸۰ تاکنون در آمریکا برگزار شده، زنان بیشتر از مردان به نامزد دموکرات‌ها رأی دهند و این شکاف سنتی که امسال به دلیل اظهارات ترامپ علیه زنان بزرگتر از همیشه شده بود، اکنون انتظار می‌رود با افشاگری جدید واشینگتن پست علیه نامزد جمهوری‌خواهان به بالاترین سطح خود برسد. به نوشته تایم، جمهوری‌خواهان در طول ۴ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای پر کردن این شکاف جنسیتی در آمریکا به عمل آوردند؛ اما ترامپ با نامزدی خود در انتخابات امسال تمامی تلاشهای آنها را بر باد داد.
تا پیش از این رسوایی، جمهوری‌خواهان هفته گذشته را بدترین هفته انتخاباتی ترامپ می‌دانستند؛ هفته بدی که به اعتقاد آنها با عملکرد دور از انتظار ترامپ در مناظره انتخاباتی با کلینتون آغاز شد و با افشاگری نیویورک تایمز درمورد فرار مالیاتی احتمالی او در دهه ۹۰ میلادی به پایان رسید. اما به نوشته بلومبرگ، افشاگری شب گذشته واشینگتن پست نشان داد که هنوز پیشامدهای بدتری می‌تواند در انتظار ترامپ باشد؛ بویژه آنکه ماه اکتبر در تقویم انتخاباتی آمریکا به “ماه رسوایی” معروف است و در هر دقیقه، ساعت و روز از این آخرین ماه باقیمانده تا انتخابات می‌توان منتظر اتفاقات و افشاگری‌های جدید بود.
در هر حال، باید تا مناظره فردا شب که قرار است در شهر «سنت لوئیس» در ایالت میزوری آمریکا برگزار شود منتظر ماند و دید ترامپ در برابر این رسوایی اخلاقی چه دفاعی از خود به عمل خواهد آورد. در حال حاضر، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا، که از سوی فاکس نیوز و رویترز انجام شده‌اند، بخت کلینتون برای پیروزی در انتخابات ماه آینده بین ۲ تا ۵ درصد بیشتر از ترامپ است و با این افشاگری جدید علیه نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان شاید بتواند علاوه بر سه‌دوره‌ای کردن دموکرات‌ها در کاخ سفید، نام خود را نیز به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آمریکا در تاریخ انتخابات این کشور ثبت کند.
نویسنده: مهدی حاجت‌پور
انتهای پیام /
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x