تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

۱۵ تکنیک برای متقاعد کردن دیگران

  • کد خبر : 164601
  • 17 مهر 1395 - 15:46
۱۵ تکنیک برای متقاعد کردن دیگران

همه‌ی ما دوست داریم در هنگام سخنرانی‌، تأثیر مثبتی بر روی مخاطبان خود بگذاریم. پس هنگام سخنرانی، به حرفی که می‌زنید اعتقاد داشته باشید، در این‌صورت، حتی اگر مخاطب اعتقاد چندانی هم به سخنان شما نداشته باشد، باز هم با شما همراهی می‌کند و چه بسا در نهایت به آنچه می‌گویید باور پیدا پیدا کند. اما واقعیت تأمل‌برانگیز این است که تنها تعداد اندکی از افراد در سخنرانی و متقاعد کردن دیگران موفق عمل می‌کنند. در این مقاله شما با ۱۵ تکنیک برای متقاعد کردن دیگران آشنا می‌شوید.

متقاعد کردن دیگران معمولا کار دشواری است، به‌خصوص اگر شما دلیل مخالفت آنها را ندانید. پس قدم اول این است که دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را با مخاطب در میان بگذارید. باید به‌گونه‌ای در مورد برنامه‌های خود با آنها صحبت کنید که چاره‌ای جز موافقت نداشته باشند.

متقاعدکردن، از مهارت‌هایی است که همه‌ی افراد باید آن را یاد بگیرند. برای رسیدن به اهداف‌مان در محلِ کار، خانه و در زندگیِ اجتماعی باید یاد بگیریم چگونه، دیگران را با خود همراه کنیم. پس اگر به دنبال زندگی شادتری هستید، این ۱۵ تکنیک طلایی را امتحان کنید.

سخنرانی کردن

۱. «اثر ارّابه‌ی موسیقی» را به خاطر داشته باشید

اثر ارابه‌‌ی موسیقی، بر این اصل استوار است که هیچکس دوست ندارد از جمع طرد شود و یا سخنانش نادیده گرفته شود. وقتی شما دیدگاه خود را به‌گونه‌ای مطرح می‌کنید که گویی افراد زیادی با آن موافق هستند، درواقع تلاش می‌کنید مخاطب را با خود همراه کنید. این یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی سیاستمداران است. مثلا فرض کنید یکی از اهالی سیاست در کانادا در سخنرانی خود بگوید: «مردم کانادا می خواهند…». اکنون باید پرسید که او از کجا می‌داند مردم کانادا چه چیزی می‌خواهند؟ حقیقت این است که وی اصلا در این زمینه اطلاعی ندارد. اما از این روش برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند. وقتی مردم حس کنند که افراد دیگری نیز با آنها هم‌عقیده‌ هستند. با مقاومت کمتری سخنان شخص گوینده را قبول می‌کنند.

به زبان ساده‌تر «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». پس اکثر مردم ترجیح می‌دهند راهی را انتخاب کنند که بقیه هم با آن موافق هستند.

۲. شفاف سخن بگویید

وقتی شفاف و صریح حرف زده‌ایم که پیام را به طور مستقیم به مخاطب برسانیم. پس، از مبهم‌گویی و در لفافه سخن‌گفتن، بپرهیزید. یاد بگیرید که صریح باشید، حرف خود را بدون تعارف و رودربایستی بزنید و تأثیر شگفت‌انگیز آن را بر مخاطب خود ببینید. اگر حرف خود را به‌گونه‌ای بیان کنید که جدی و واقعی به نظر برسد، ولی واقعیت امر چیز دیگری باشد، خیلی زود به دردسَر می‌افتید. مخاطبان شما خیلی زود متوجه می‌شوند، به همین خاطر حرفی که صریح و شفاف بیان شود، بهتر هم از سوی مخاطب پذیرفته می‌شود..


۳. شوخ‌طبع باشید

وقتی می‌خندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند می‌زنید. خوش‌خُلق بودن، موجب جلب توجه‌ِ دیگران می‌شود و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش می‌دهد. همواره به یاد داشته باشید یک روش قدرتمند برای جلبِ توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخ‌طبعی است.

۴. تکرار کنید

بهتر است کلمات، صداها و تصاویر برای تأکید بر موضوع اصلی، بارها تکرار شوند. نکته‌ی مهم این است که دفعات تکرار یک لغت، تصویر و یا هر ایده‌ی دیگری کاملا بستگی به گوینده دارد. فقط فراموش نکنید، تکرار و بازگوییِ هر ایده‌ای، اثر مطلوبی بر شنونده دارد.

۵. قانون «تکرار سه‌ باره» جواب می‌دهد

قانون سه

قانون تکرار سه باره بر این اصل استوار است که اگر سخنی را سه بار تکرار کنید‌‌‌، تأثیرگذاری آن بیشتر می‌شود. استفاده از روش‌های متفاوت در هر بار تکرار پیام، نشانه‌ی قدرت گوینده است و این امکان را می‌دهد تا سخنران، نظرات خود را کامل‌تر بیان کند و بر روی نکات مهم، تمرکز بیشتری داشته باشد. این روش، قدرتِ به‌خاطرسپاری پیام را در مخاطبان نیز افزایش می‌دهد.

۶. صمیمانه رفتار کنید

با استفاده از تصاویر مناسب و تلفیق آن با صدایی خوشایند، گرم و صمیمی، حسِ اطمینان را در مخاطب به‌وجود آورید. نتیجه‌ی این کار چیست؟ مخاطبان، احساس صمیمت بیشتری می‌کنند، حسی که همه دوست دارند آن را تجربه کنند و این نفوذِ کلام شما را افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: ۱۵ راز افرادی که متقاعد کردن دیگران را خوب بلدند

۷. کاریزماتیک باشید

افرادی که سعی در متقاعدکردن دیگران دارند، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشند. این مسئله در پیام‌های سیاسی نِمود بیشتری دارد. مردم، اغلب از رهبران کاریزماتیک پیروی می‌کنند، حتی زمانی که با مواضع آنها مخالف هستند. شاید شما به‌خاطر نمی‌آورید، اما مردم کانادا در چند دهه‌ی پیش عاشق مردی به نام پیر ترودو شدند که با بیان شیوا و جذابِ خود توانسته بود، فضای سیاسی کانادا را به تسخیر خود درآورد.


۸. با کمک مشاهدات، پیش‌بینی کنید

گاهی اوقات، افراد برای متقاعدکردن دیگران از چند واقعیت کوچک، نتایج بزرگی می‌گیرند. لازم است در ابتدا پیچیدگیِ واقعی یک موضوع را نادیده بگیریم. وقتی عاملی قابل پیش‌بینی است، احتمال وقوع آن نیز وجود دارد. پس مردم آن را باور می‌کنند. اطمینان از امکانِ وقوع یک موضوع، موجب ترغیب دیگران به باور موضوع مورد نظر می‌شود.



۹. از مخاطب خود تمجید کنید

تملق گویی، تعریف و تمجید از مخاطب یکی از راه‌هایی است که افراد، معمولا برای ترغیب و متقاعدکردن مخاطبان خود انتخاب می‌کنند. مثلا با گفتن جملاتی چون «شما سخت کار می‌کنید، پس لایق بهترین‌ها هستید» تلاش می‌کنند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. مردم عاشق ستوده‌شدن هستند.

(مطمئنا هر کسی به باهوشی شما متوجه قدرت این روش می شود!)

۱۰. مفاهیم عام همیشه جواب می‌دهند

لغاتی مانند دموکراسی، آزادی، برابری یا پیشرفت، اغلب برای ترغیب دیگران به کار گرفته می‌شود. این لغات، مفاهیم مثبتی دارند که اکثر افراد آن را قبول دارند. به‌ کار بردن این مفاهیم در کلام به مخاطب کمک می‌کند تا دیدگاه شما را بپذیرد.

۱۱. حرف تازه‌ای بزنید

مردم جذب ایده‌هایی می‌شوند که درخشان و کاملا جدید باشند. حتی اگر ایده‌ی شما نو نباشد، باز می‌ارزد که دستی به سر و روی آن بکشید و ظاهری تازه به آن ببخشید. می‌توان ایده ای قدیمی را به مخاطبانی جدید یا به شیوه‌ای نو ارائه داد.

۱۲. از قدرت نوستالژی غافل نشوید

افراد از این روش استفاده می‌کنند تا تداعی‌کننده‌ی خاطرات خوش مخاطبان در زمان گذشته باشند. ایجاد حس دل‌تنگی و تداعی خاطرات و تجربه‌های خوش گذشته برای افراد مختلف به‌ویژه سالمندان، می‌تواند در متقاعدکردن و ترغیب مخاطبان، بسیار مثمرِثمر باشد.

۱۳. از پرسش‌های تأکیدی بهره بگیرید

پرسش تاکیدی یا همان استفهام انکاری یعنی در قالب یک پرسش، موضوعی را مطرح کنید، بدون آنکه به‌دنبال پاسخ مشخصی برای پرسش باشید. در حقیقت پرسش‌های تأکیدی نیاز به پاسخ ندارند، چون پاسخ کاملا مشخص است و مخاطبان نیز با آن موافقند! مثال: کیست که به آب نیاز نداشته باشد؟

۱۴. مقایسه کنید

در این روش معمولا دو چیز با هم مقایسه می‌شود. سخنرانان از این روش برای مقایسه بین موضوعِ جدید و موضوعی که برای مخاطب، آشنا و شفاف است، استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از این روش آن است که ایده‌های مختلف را می‌توان در عبارتی کوتاه یا با بیان چند کلمه، توضیح داد.

۱۵. قربانی کنید

قربانی کردن، اتهام زدن

در این روش کسی یا چیزی را پیدا می‌کنیم تا مشکلات فعلی را به گردن او بیندازیم. این روشی که معمولا در دنیای سیاست کاربرد دارد. برای مثال، حزبی که قدرت را در دست ندارد، معمولا همه مشکلات را به گردن حزبی می‌اندازد که قدرت در دستش است و همواره آن را به خاطر مشکلات فعلی مقصر جلوه می‌دهد.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164601

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x