تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

روحانی خبرساز لبنانی در میتینگ ترامپ کیست + تصاویر

  • کد خبر : 164346
  • 15 مهر 1395 - 17:46
روحانی خبرساز لبنانی در میتینگ ترامپ کیست + تصاویر

مخالفان حضور او در میتینگ ترامپ به نقش منفی واشنگتن در خاورمیانه و سخت‌گیری آن بر مسلمانان از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر توجه دارند، در حالی که این فعال سیاسی به ترامپ برای مبارزه همزمان با جبهه مقاومت و گروه‌های تکفیری امید بسته است.

«کمال مهر»؛- محمد الحاج حسن ، یک روحانی عرب است که ۴۰ سال پیش در لبنان به دنیا آمد و حالا به عنوان یک فعال سیاسی در لبنان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند.

حضور او در میتینگ انتخاباتی ترامپ در شهر نُوی از ایالت میشیگان به ویژه از آن نظر که این نامزد ریاست‌جمهوری مواضع سرسختانه‌ای نسبت به مهاجران و مسلمانان داشته است، خبرساز شد.

۳۰ سپتامبر ترامپ تلاش کرد با قرارگرفتن در کنار نمایندگانی از گروه‌های مهاجر و اقلیت‌های مذهبی، تبلیغات هیلاری کلینتون علیه خود را خنثی کند. پیش از سخنان ترامپ، جان اکیوری رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و لبنان سخنرانی کرد.

این نشست انتخاباتی پس از آن برگزار شد که خضرخان و هماعابدین در دیربورن در حمایت از هیلاری کلینتون فعالیت کرده‌اند، شهری که بیش از ۴۰% از ساکنان آن عرب هستند و موضع آن در انتخابات آمریکا می‌تواند برای مهاجران عرب در ایالات متحده مهم باشد. دیربورن میشیگان تنها شهر آمریکا است که عمده اعضای شورای شهر آن عرب هستند.

در انتخابات اولیه میشیگان نتایج آرا در دیربورن که «پایتخت عرب‌ها در شمال ایالات متحده» لقب گرفته، نشان داد ترامپ با ۳۹% آرا در میان هواداران حزب جمهوری‌خواه و سندرز با ۶۰% آرا در میان هواداران حزب دموکرات پیروز شدند، [۱] از این رو هیلاری با وجود شهرت حزب دموکرات به حمایت از حقوق اقلیت‌ها امید کمتری به این منطقه دارد.

حضور محمد الحاج حسن در کنار سایر فعالان مذهبی از اقلیت‌های شیعه، سنی، ارمنی، مارونی، کلدانی، آشوری و سریانی در نشست انتخاباتی دانلد ترامپ

محمد الحاج حسن نیز که از حاضران در نشست ۳۰ سپتامبر بود، امام جماعت یکی از مساجد شهر دیربورن است.

او پس از گذراندن سال‌های ابتدایی تحصیل حوزوی در بعلبک، مدتی را در عراق، ایران و سوریه گذراند و نهایتاً در لبنان به حزب‌الله ملحق شد. [۲] اما در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی با احساس اختلاف نظر سیاسی از آن جمعیت جدا شد و گروه کمترشناخته‌شده‌ای با نام «جنبش شیعیان آزاد» را پایه‌گذاری کرد که منتقد سیاست‌های جنبش امل، حزب الله و حکومت ایران و سوریه است.

حسن تا جایی پیش رفت که نیروهای حزب‌الله را «جماعت اوباش» خواند، کمااینکه پیش‌تر نیز در بیانی توهین‌آمیز، بشار اسد را «پدرخوانده جاهلان» نامیده بود. [۳]

حضور روحانی لبنانی در میتینگ ترامپ خبرساز شد

محمد الحاج اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه با پایگاه  جنبشِ وابسته به خود با نام «التیار الشیعی الحر» خواستار بازگشت سعد حریری نامزد جریان ۱۴ مارس به قدرت شد. او همچنین ایران را متهم کرد «همه تلاش خود را می‌‌کند تا بر لبنان و منطقه تسلط یابد تا هدف خود برای احیای امپراتوری فارسی را تحقق بخشد.» [۴]

حسن همچنین مؤسسه‌ای را در انگلیس با نام «بنیاد جهانی ایمان» تأسیس کرده که به نقل از پایگاه رسمی آن با هدف گفتگو بین ادیان فعالیت می‌کند. [۵]محمد الحاج مسئول پروژه خاورمیانه و پوتکین آذرمهر، مسئول پروژه ایران در این بنیاد است. آذرمهر همان کسی که حمایت بی‌شائبه خود را از کانال‌های مجازی و سخنرانی‌های پیاپی نسبت به آشوب سال ۱۳۸۸ شمسی دریغ نکرد.

حضور روحانی لبنانی در میتینگ ترامپ خبرساز شد
محمد الحاج حسن در حال رایزنی با سی.جِی گَلدز معاون ستاد انتخاباتی ترامپ در میشیگان

احتمالاً دلیل حمایت محمد الحاج حسن از ترامپ، برنامه های اعلامیِ این نامزد ریاست‌جمهوری برای مبارزه با مسلمانان افراطی است، در حالی که کلینتون از سوی رقیب خود متهم شده که در تأسیس داعش نقش داشته است. اما برخی حضور او در ردیف افراد شاخص در پشت تریبون ترامپ را وهن روحانیت دانستند.

یکی از مسلمانان ساکن دیربورن نوشته است:«همه معتقدند که هرکس حق دارد نظر خود را داشته باشد… اما وقتی که با عمامه و قبا در آن جمع قرار می‌گیرد، او نماینده اسلام است نه خودش. بنابر این حق داریم این اقدام او را زیر سوال ببریم.» او ادامه می‌دهد «اگر می‌خواسته با ترامپ صحبت کند حرفی نیست، اما اینکه از کسی پشتیبانی کند که خواستار کشتار مسلمانان و ممنوعیت ورود آنها به آمریکا است،‌ قابل قبول نیست».

حضور روحانی لبنانی در میتینگ ترامپ خبرساز شدترامپ تلاش کرد محمد الحاج حسن را در برابر سید حسن قزوینی، رئیس مرکز اسلامی دیربورن عَلم کند. قزوینی در نمازجمعه یکی از بزگترین مساجد ایالات متحده از مردم خواسته بود به نامزد جمهوری‌خواه که آتش «تعصب و نفرت» را شعله‌ور می‌کند رأی ندهند.

اما فرد دیگری در حمایت از او نوشته است آنچه در این روزها علیه اقدام محمد الحاج حسن منتشر شده است «بخاطر انتخاب او در حمایت از ترامپ نیست، بلکه بخاطر تکبری است که دارید و اجازه نمی‌دهد به این حد از فهم برسید که نه فقط در مراسم ترحیم، بلکه پیش از آن نیز به یکدیگر احترام بگزارید. وقتی فردی می‌میرد، همه به او توجه می‌کنند اما تا وقتی زنده‌ای، پشت سرت تو را تحقیر می‌کنند». [۶]

به نظر می‌رسد مخالفان حضور او در میتینگ ترامپ به نقش منفی دولت ایالات متحده در خاورمیانه و سخت‌گیری آن بر مسلمانان از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر توجه دارند، در حالی که این روحانی لبنانی به ترامپ برای مقابله همزمان با جبهه مقاومت و گروه‌های تکفیری امید بسته است.
به هر حال حضور محمد الحاج حسن در کنار نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا اگر چه نشان از اهمیت اقلیت مسلمان و عرب در جامعه سیاسی ایالات متحده دارد، اما می‌تواند از جنبه بین‌المللی هشداری نسبت به حمایت سیاست‌مداران دول غربی از برخی جریان‌های خاص در خاورمیانه باشد.


[۱] http://dailycaller.com/2016/03/09/city-with-largest-percentage-of-arabs-in-us-voted-for-donald-trump

[۲] https://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Al_Hajj_Hassan

[۳] http://www.freep.com/story/news/politics/2016/10/01/area-middle-eastern-leaders-got-face-time-trump-novi/91357724

[۴] http://www.chi3a.org/blog/?p=15674

[۵] http://www.iman-worldwide.org/about-us/executive-committee/1

[۶] http://amctrump.org/2016/10/01/breaking-imam-from-dearborn-backs-donald-trump-for-president

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x