تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

مناظره داغ گزینه‌های معاونت کلینتون و ترامپ بر سر ایران

  • کد خبر : 164139
  • 14 مهر 1395 - 17:27
مناظره داغ گزینه‌های معاونت کلینتون و ترامپ بر سر ایران

مناظره انتخاباتی «تیم کین» و «مایک پنس» به بحث و مجادله بر سر برنامه هسته‌ای ایران کشیده شد.

به گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر»؛ به نقل از وبسایت جی‌تی‌ای،‌ زوج‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ – نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در تنها مناظره انتخاباتی خود که شب گذشته (بامداد امروز به وقت ایران) در دانشگاه “لانگ‌وود” ویرجینیا برگزار شد،‌ در مورد اینکه آیا توافق هسته‌ای ایران باعث توقف برنامه هسته‌ای به اصطلاح نظامی تهران شد یا خیر، به شدت با یکدیگر به بحث و مجادله پرداختند.
سناتور «تیم کین» زوج انتخاباتی کلینتون در مناظره شب گذشته دستکم چهار بار از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک دستاورد بزرگ برای دستگاه دیپلماسی آمریکا یاد کرد و آن را یکی از نقاط درخشان کارنامه هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما خواند.
عضو دمکرات مجلس سنای آمریکا که در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات نوامبر به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا برگزیده خواهد شد، در این باره گفت: “هیلاری کلینتون در دوره مسئولیت خود در وزارت امور خارجه آمریکا با مذاکرات سختی که در سراسر جهان انجام داد توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد.”
اما «مایک پنس» – گزینه معاونت ترامپ – در حالیکه ابروهای خود را به نشانه تردید بالا برده بود، صحبت‌های تیم کین را قطع کرد و پرسید: آیا واقعاً‌ برنامه هسته‌ای ایران نابود شد؟
وی ادامه داد: “شما برنامه هسته‌ای ایران را از بین نبردید بلکه با توافق هسته‌ای خود تضمین کردید که ایران روزی به یک قدرت هسته‌ای بزرگ تبدیل شود؛ چراکه پس از انقضای دوره ۱۵ ساله اجرای برجام، هیچ محدودیتی پیش روی ایران وجود نخواهد داشت.”
در این لحظه، زوج انتخاباتی کلینتون با لحنی بلند خطاب به «مایک پنس» گفت: “حتی فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل مانند «گادی ایزنکوت» – رئیس ستاد ارتش – نیز می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است. شما چطور می‌گویید متوقف نشده است؟”
اما دعوای انتخاباتی نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا بر سر ایران به همین جا ختم نشد و زوج انتخاباتی ترامپ در ادامه مناظره، غیبت «تیم کین» در جلسه سخنرانی بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر اسرائیل – در کنگره آمریکا که در مارس ۲۰۱۵ در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران ایراد شد را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت حدود ۶۰ نماینده دموکرات در جلسه سخنرانی نتانیاهو حضور نداشتند. «تیم کین» نیز پاسخ داد که از آن زمان تاکنون چندین بار “در دفتر کار” نتایناهو با او ]در مورد ایران[ دیدار و مشورت کرده است.
مناظره داغ زوج‌های انتخاباتی کلینتون و ترامپ عمدتاً حول محور برنامه هسته‌ای ایران انجام شد و هیچ یک از آنها تمایلی به پاسخ‌دهی به اظهارات جنجالی نامزدهای انتخاباتی آمریکا و اتهاماتی که در رسانه‌ها و محافل سیاسی علیه آنها مطرح شده است نداشتند. «تیم کین» بارها از «مایک پنس» خواست از اظهارات جنجالی ترامپ درمورد مسلمانان و لاتین‌تبارها دفاع کند؛ اما وی از ورود به این بحث خودداری کرد.
انتهای پیام /
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164139

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x