تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

همیشه پای یک M.I.6 در میان است + تصاویر

  • کد خبر : 164137
  • 14 مهر 1395 - 17:26
همیشه پای یک M.I.6 در میان است + تصاویر

سرویس‌های اطلاعاتی بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان،همواره ازموضوعات موردعلاقه بودندوبزرگترین بمب‌های خبری جهان نیزبه افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛ سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان بدلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد علاقه بودند و بزرگترین بمب‌های خبری جهان نیز به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.
MI6
سرویس اطلاعات مخفی موسوم (MI6) (Military Intelligence, Section 6) است که در سال ۱۹۰۹ با اجاره دفتر کوچکی در لندن آغاز به کار کرد. البته در واقع اولین مامور اطلاعاتی انگلیس سر “فرانسیس والسینگهام” در دوره الیزابت بود که با شنود و کشف طرح‌­های وی، علیه ملکه دسیسه و فتنه می­‌کرد. با اینکه این سازمان شباهت زیادی به همتای آمریکایی خود دارد، اما بسیار محرمانه­‌تر از آن عمل می­کند. MI6 معاونت خارجه سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت انگلیس به شمار می­‌رود. وظیفه این نهاد، جمع­‌آوری، تحلیل، و انتشار اطلاعات برون مرزی است. حیطه قدرت این نهاد مانند همتای آمریکایی خود مشخص نیست. مثلا مسئولیت ضد اطلاعات MI5 با MI6 است. عملیات­‌های جاسوسی بسیاری تابحال از این سازمان صورت گرفته است.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
این سرویس امنیتی، با ورود آمریکا به عرصه جنگ جهانی دوم، نیروهای اطلاعاتی این کشور را تحت آموزش قرار داد. با ظهور هیتلر و به قدرت رسیدن وی، MI6 تمرکز خود را بر اروپا، آمریکای لاتین و بیشتر بخش­‌های آسیا قرار داد. تا دهه ۱۹۹۰ نام رییس سازمان و جزییات عملیاتی آن به هیچ وجه در رسانه‌­ها شنیده و دیده نمی‌­شد و هنوز هم دستیابی جزییات مربوط به آن خیلی محدودتر از جزییات مربوط به MI5 ارائه می­‌شود. البته نباید از سرویس امنیت داخلی انگلیس موسوم به MI5 غافل شویم و یا این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم. با وجود اینکه حیطه وظایف این دو با یکدیگر متفاوت است، اما اشتراکاتی نیز دارند. این دو نهاد در سرتاسر جنگ­‌های جهانی و جنگ سرد، موازی با یکدیگر حرکت می‌­کردند. با اینکه MI5 ظاهرا سیاست فضای باز نسبت به جامعه انگلیس را از دهه ۹۰ آغاز کرده، اما MI6 به دلیل اهمیت اطلاعات و نوع فعالیتش رویکردی کاملا بسته و محرمانه دارد. با اینکه سالیانه بودجه دو میلیارد پوندی این نهاد بطور روشن توسط دولت انگلیس تامین می­‌شود، اما در واقع MI6 به دلیل عملکرد فوق محرمانه‌­اش، در ظاهر هیچگاه وجود ندارد.
طبق گزارش روزنامه تلگراف، در رابطه با حمله داعش به عراق، نیروهای امنیتی کردستان عراق سازمان‌های CIA، MI6، و وزارت اطلاعات و امنیت عراق را از حمله قریب الوقوع داعش به عراق با خبر کرده بودند اما این موضوع خیلی جدی گرفته نشده بود.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
“روز بهجت” Rooz Bahjat، در مصاحبه خود با این روزنامه، اذعان کرده بود که سرویس‌­های اطلاعاتی انگلیس و عراق را در جریان حمله قریب الوقوع داعش به عراق با جزییات آن قرار داده بود، اما آنها این موضوع را جدی نگرفته بودند. وی معتقد است که دیگر تقریبا تمامی طول مرز مشترک عراق با سوریه و اردن از دست دولت عراق خارج شده و داعش با تمرکز بر مسلمانان متولد شده در خارج از عراق، آنها را جذب می­‌کند. او، این نیروها را ۴ هزار نفر خواند؛ که از این تعداد ۴۰۰ الی ۴۵۰ نفر آنها انگلیسی هستند. بهجت معتقد است که اتحاد نیروهای بعثی سابق با داعش موجب حمله این گروه به موصل و دیگر شهرها شد.
در حالیکه داعش در حال پیشروی در شهرهای عراق است، خبرها حاکی از بازگشت برخی از تروریست‌های انگلیسی تبار این گروه به خاک انگلیس است. هم اکنون دولت انگلیس به شدت نگران ورود ۳۰۰ تروریست انگلیسی که اخیرا از خاک عراق بازگشته و وارد انگلیس شده­‌اند است و دیوید کامرون –نخست وزیر- از سرویس‌­های امنیتی این کشور خواسته تا پیش از آنکه انگلیس تبدیل به آماج حملات تروریستی شود، چاره­‌ای بیاندیشند.
از طرفی تمرکز MI6 برای یافتن هویت ۵۰۰ تروریست­ انگلیسی که از درگیری‌­های سوریه خود را به لشگر داعش در عراق رسانده­‌اند، در حال حاضر از اولویت‌­های این سازمان است.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
MI6 و حذف صدام
سیستم امنیت خارجی انگلیس موسوم بهMI6 در سال ۲۰۱۲ افشا کرد که تصمیم حذف صدام، ۱۸ ماه پیش از آغاز جنگ آمریکا و متحدان در سال ۲۰۰۳ گرفته شد و هدف نهایی دست یافتن به مخازن عظیم نفتی بود نه کنترل سلاح کشتار جمعی.
گفتنی است که “دیدو مانینگ” – مشاور امنیتی نخست وزیر وقت انگلیس- نیز در آن مقطع زمانی، طی چندین سفر به ایالات متحده هماهنگی لازم با مقامات کاخ سفید برای طراحی حمله به عراق را انجام داد. در همین باره «العرب آنلاین» به تشکیل گروه ویژه‌ای به نام SIS4 توسط MI6 اشاره کرد که برنامه‌های حمله به عراق را طراحی کرده و این موسسه اطلاعاتی، مشاور اصلی مقامات آمریکایی و انگلیسی در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.
همچنین یکی از اعضای تیم انگلیسی اعزامی به آمریکا به «دیلی میل» گفت که تمامی احتمالات حمله القاعده و طالبان به نیروهای انگلیسی و آمریکایی حمله کننده به عراق نیز بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که تنها در صورتی در عراق موفق خواهیم شد که حمله گاز انبری و از یک کشور دیگر آغاز شود و در این صورت صدام به سرعت سقوط خواهد کرد و نفت عراق به آمریکا و انگیس تعلق پیدا خواهد کرد.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
طبق گزارش منتشر شده اتحادیه عرب در ژانویه ۲۰۱۲، MI6، CIA، و موساد نقش اصلی را در برنامه­‌ریزی برای نیروهای شورشی تروریست سوریه داشته‌­اند. این سازمان‌های اطلاعاتی و در راس آنها MI6 در ارتباط نزدیک با شورای ملی و ارتش آزاد سوریه بوده‌­اند و شبه نظامیان اخوان المسلمین که از سوی رژیم اسراییل و دولت‌های ترکیه و آمریکا حمیات مالی و نظامی می‌­شوند را به خاک سوریه انتقال داده‌­اند. یکی از مستندات این گزارش، گزارش نوامبر ۲۰۱۳ به قلم “وبستر تارپلی” در موردحوادث سوریه است.
از برنامه‌­های MI6 این بوده که تروریست­‌ها باید با تک تیرانداز مردم بیگناه را هدف شلیک قرار دهند تا بدینوسیله بی‌­ثباتی ایجاد گردد. تارپلی، در این گزارش اشاره می­‌کند که این یک جنگ داخلی نیست. بلکه برقراری جوخه‌­های مرگ و رژه­ جولان­دهی تروریست­‌ها است که همانا روش مورد علاقه این سرویس­‌های اطلاعاتی می‌­باشد.
نیکلاس دیویس –نویسنده وبلاگ مشهور «جنگ، جنایت است»- معتقد است که MI6 و CIA با افزودن بر تنش میان تروریست­‌ها و حکومت بشار اسد، با غلو و بزرگنمایی قصد متهم ساختن اسد به جنایات بزرگ را دارند. طبق گزارش مامور اعزامی اتحادیه عرب که از ۲۴ دسامبر ۲۰۱۱ تا ۸ ژانویه ۲۰۱۲ در سوریه بوده، اتفاقاتی نظیر انفجار خودروها و قطارهای حامل سوخت، بمب‌گذاری در مراکز شهری، مراکز تجاری، پ‌ل­ها، وسایل نقلیه عمومی، و ترور شخصیت­‌ها و مامورین پلیس و تخریب خطوط لوله سوخت، همه از برنامه‌­های از قبل تعیین شده برای سوریه بوده است.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
 MI6 و لیبی
ویلیام هیگ –وزیر خارجه کنونی انگلیس- در مصاحبه­‌ای که در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱ صورت گرفت، نقش پررنگ MI6 در ظهور و افول معمر قذافی -دیکتاتور معدوم لیبی- را تایید کرد. پس از سقوط قذافی و به حاکمیت شورای انتقالی، بسیاری از اسناد محرمانه وزارت امنیت لیبی به دست رهبران این شورا افتاد. MI6 در اولین اقدام این شورا را تهدید کرد که در صورت افشا اسناد (که حاوی اطلاعات جامعی از طرحهای ترور و فسادهای مالی توسط این سرویس امنیتی در همکاری با قذافی بود)، خود را به دردسر می‌­اندازد. شورای انتقالی نیز پس از آن هیچگاه در مورد اسناد سخنی نگفت.
M.I.6؛ پدرخوانده تروریست‌های سوری + تصاویر
گفتنی است که ملاعمر و طالبان، بن لادن و القاعده، ابوبکر البغدادی و داعش، ابومحمد الجولانی و جبهه‌النصره و احمد معاذ‌الخطیب و ارتش‌آزاد ده‌ها گروهک تروریستی دیگر دنیا؛ همه و همه از دستپخت‌های MI6 برای دموکراسی و حقوق بشر جهان است. داعش که اساسا نهادی وابسته به القاعده است از سوی دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و با حمایت MI6 انگلیس، موساد اسرائیل، تشکیلات امنیتی استخبارات عربستان سعودی تشکیل شد.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x