تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

زنگ خطر اعتیاد زنان در کشور به صدا در آمد/ افزایش ۲ برابری زنان معتاد در ایران

  • کد خبر : 164058
  • 14 مهر 1395 - 0:31
زنگ خطر اعتیاد زنان در کشور به صدا در آمد/ افزایش ۲ برابری زنان معتاد در ایران

آمار ها نشان می دهد که نرخ اعتیاد در زنان نسبت به مردان از ۵ درصد در سال ۸۵ به ۱۰ درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است که این معضل سبب شده تا زنگ هشدار این تهدید بزرگ برای جامعه به صدا در آید.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از عصرهامون، گسترش اعتیاد د ر هر جامعه ای می تواند تاثیرات سوء و غیر قابل جبرانی را به افراد آن جامعه وارد سازد ، حال اگر اعتیاد، مادر یک خانواده را دچار سازد خانواده از اساس دچار تزلزل و آسیب شده و در موارد بسیاری فروپاشی سریع خانواده را در پی داشته است.

استعمال مواد مخدر در بین زنان پاکستان و افغانستان که از مراکز کشت خشخاش در جهان هستند مسئله تازه ای نیست اما نادیده گرفتن این مسئله سبب شد که این روز ها زنگ خطر اعتیاد در بین زنان و کودکان کشور بالاخص سیستان و بلوچستان به صدا در آید به طوری که به گفته سردار علی مؤیدی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد معتادان کشور زنان هستند که این آمار دو برابر شده است.
وی ادامه داده بود که آنچه در حوزه اعتیاد روبه‌رو هستیم شیب گرایش خانم‌ها به اعتیاد است که نسبت به گذشته تغییر کرده و شیب تندتری دارد که این موضوع ما را با مشکل روبه‌رو کرده است.
 مؤیدی افزوده بود: در مجموع از یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتادی که در کشور وجود دارد ۱۰ درصد این آمار را زنان تشکیل می دهند که نسبت به گذشته ۲ برابر شده است.
براساس آمارها در جوان ترین شهر کشور نیز ۸۰ درصد زنان سرپرست خانوار قربانی اعتیاد همسرانشان هستند که این افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود که  اقدامات پیشگیرانه و اقدامات مقابله‌ای خاصی را می‌طلبد.
پریناز فاتح پور روانشناس در خصوص افزایش زنان معتاد در کشور معتقد است: تبلیغات دروغین شبکه‌های ماهواره‌ای باعث افزایش آمار اعتیاد در زنان شده است.
به گفته وی زنان به ۲ علت در باتلاق اعتیاد سقوط می‌کنند یکی به خاطر اثبات وفاداری و علاقه به مرد مورد نظرشان که ناشی از فریب خوردن و اجبار است و یا با این باور دروغ که موادمخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد ندارد به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در این میان هم بعضی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر آنها را به تار عنکبوتی خود می کشند.
علی ای حال علی‌رغم کاهش ۲/۳ درصدی (سه و دو دهم) مجموع مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور و کاهش ۵ درصدی مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد مردان در سال ۹۲ ، متاسفانه آمارها حکایت از افزایش ۱۵ درصدی مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد در زنان و رابطه زنان معتاد خیابانی با موج سوم شیوع ایدز را بازگو می‌کند که هشدار مهمی برای مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط است تا پیش از این که این معضل تبدیل به تهدید بزرگی برای جامعه زنان ایرانی نشده و امار ها رشد صعودی را نشان نداده اند با اقدامات اصولی و فرهنگ سازی ها مانع از افزایش آمار زنان معتاد در کشور شویم.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=164058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x