تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ایران آخرین دستاوردهای حوزه هوا فضای خود را به نمایش گذاشت

  • کد خبر : 163893
  • 13 مهر 1395 - 11:16
ایران آخرین دستاوردهای حوزه هوا فضای خود را به نمایش گذاشت

یک وبگاه انگلیسی در مطلبی به ساخت پهپاد جدید ایران و قیاس نسبی آن با پهپاد آمریکایی «آر-کیو -۱۷۰ » پرداخت.

 

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»؛، وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» در تحلیلی پیرامون رونمایی از «صاعقه» پهپاد جدید ایران نوشت: آنطور که رسانه‌های دولتی ایران در ۱ اکتبر ( شنبه) اعلام کردند، این کشور دو پهپاد جدید از نمونه پهپاد «آر-کیو -۱۷۰ سنتینل» را که سال ۲۰۱۱ به دست آورد، ساخته ‌است.

بر اساس این گزارش، پخش تصاویر خط تولید به نمایش درآمده از سیمای ایران بخشی از نمایش آخرین موفقیت‌های بخش هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به نوشته جینز دیفنس، از ۱۳ پهپاد موجود، دو نمونه شبیه به پهپاد آرکیو -۱۷۰ و مجهز به ورودی هوا در بالای بدنه بودند. به نظر می‌رسد در ۱۱ پهپاد دیگر بخش مکنده هوا کوچکتر از بقیه بوده و  آن‌ها مجهز به موتور پیستونی توربوتراپ هستند.

توربوپراپ (نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور صرف گرداندن ملخ شود. موتورهای توربوپراپ در سرعت‌های متوسط (در حدود ۷۳۰ کیلومتر/ساعت) کارایی دارند و در سرعت‌های بیشتر کارایی خود را از دست می‌دهند. جنگنده‌ای  «Republic XF-84H » از این نوع هواپیماها است که با موتور توربو پراپ کار می کند ولی به علت سرعت بالای ۸۵۰ کیلومتر در ساعت صدا بسیار زیادی تولید می‌کند.از این جنگنده به عنوان قوی‌ترین و پرسرصدا ترین جنگنده‌ها یاد می‌شود به طوری که صدای موتور آن در فاصله چندین کیلومتری شناسایی می‌شود.

این وبگاه انگلیس در خاتمه نوشت: پهپاد آمریکایی آرکیو-۱۷۰ پنجره‌ای در زیر بدنه دارد که در نوع ایرانی آن نیز قابل مشاهده بود. در زیر یکی از این پهپادها چهار موشک هوا به سطح  وجود داشتند. هنوز مشخص نیست که این پهپادها وارد چرخه عملیاتی می‌شوند یا این‌که در حال آزمایش می باشند.

وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» نیز روز گذشته در گزارشی نوشت، مهندسین ایرانی توانسته‌اند با مهندسی معکوس از پهپاد « RQ-170» آمریکا،  پهپاد نظامی جدید بسازند.

به نوشته این منبع خبری، با توجه به این‌که توانایی ایران در خرید فن آوری نظامی به واسطه تحریم‌های بین‌المللی محدود است، این کشور در پی خوداتکایی در تولیدات نظامی است و در این زمینه در پی ساخت تنوعی از سخت افزارهای نظامی بر آمده است.

راشاتودی با اشاره به گوشه‌ای از جزییات فنی پهپاد جدید صاعقه نوشت: ایران تاکید دارد که تهدید نظامی علیه هیچ کشوری خارجی نیست اما بی‌شک به واسطه حضور نظامی آمریکا در مرزهای خود خشمگین است و به تازگی با اجرای رزمایش‌های مختلف در نزدیکی کشتی‌های جنگی آمریکا در تنگه هرمز  ناخرسندی خود از این مورد را نشان داد.

ایران در ژانویه سال جاری پهپاد بزرگی را به نمایش گذاشت که قادر به حمل موشک‌های هوا به سطح علیه ناو هواپیمابر «یو.‌اس.‌اس‌.هری. اس ترومن» آمریکا بود.

انتهای پیام/.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=163893

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x