تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

مرز جنون و زیبایی؛خطر پنهانی که دختران مانکن را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 163771
  • 12 مهر 1395 - 17:48
مرز جنون و زیبایی؛خطر پنهانی که دختران مانکن را تهدید می‌کند

مانکن شدن از پدیده‌های نوظهوری است که برخی دختران تلاش می‌کنند با تحمل آسیب‌های جسمی و روحی به آن دست یابند.

به گزارشگروه اجتماعی «کمال مهر»؛اگر در گذشته های دور همچون دوران قاجار،چاقی مد بود،اما امروزه با تغییر و تحولاتی که از حیث اجتماعی و فرهنگی در جامعه رخ داده گرایش به لاغری در میان دختران و برخی بانوان بر خلاف گذشته تشدید شده،آن هم بصورت افراطی و بعضا بیمار گونه که به اعتقاد کارشناسان در مواردی حتی سلامتی و جان افراد را نیز تهدید می کند.
کاظم بلورچی،کارشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به  میل به زیبایی در تمامی انسانها اظهار داشت:اساسا زیبایی و زیبایی دوستی یکی از غرایض انسانی به شمار می رود و طبیعتا میل و گرایش به آن نیز واکنشی محسوب می شود در برابر نیازی که در فطرت انسان نهادینه شده است.
وی افزود:تفاوت ها به تفسیر و نوع درک انسان از زیبایی باز می گردد و همین تفاوت ها است که باعث شکل گیری شخصیت های متعدد با دیدگاه ها و نگاه های متنوع و متکثر می شود.
این آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:زیبا شدن از نمونه تمایلاتی است که در هر دو طیف آقایان و بانوان یا دختران و پسران به اشکال و طرق مختلف،ظهور و بروز پیدا می کند که متاسفانه بعضا و در مواردی افراط و نفریط هایی در این خصوص مشاهده می شود که می تواند با پیامد های خاص به خود همراه شود.
بلورچی عنوان کرد:پرداختن به ورزش پرورش اندام و تنومند ساختن اندام درآقایان و یا میل شدید به مانکن شدن از سوی دختران یا بانوان،از مصادیق چنین تمایلاتی به شمار می رود که به واقع افراط در آن بعضا باعث قربانی شدن سلامت افراد در این راه می شود.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:در این گرایش و تمایلات افراط گونه،شبکه های ماهواره ای و هجمه های تبلیغاتی،نقش بسیار پر رنگی ایفاء می کنند.
وی افزود:پخش فیلم ها و سریال های خاص و تمرکز بر شخصیت های داستانی چنین تولیداتی و الگو قرار دادن آن در بین جوانان و نوجوانان،نمونه ای از این تبلیغات به شمار می رود که بصورت غیر مستقیم ذهن مخاطبان را تسخیر و با تغذیه کردن آن به انحای مختلف،سمت و سویی خاص به آن می بخشد.
بلورچی گفت:به واقع،تبلیغات اینچنینی از مصادیق تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می شود،زیرا لاغر شدن دختران یا تنومند شدن آقایان،صرفا به اندام خلاصه نمی شود،بلکه چنین کاهش یا افزایش وزن هایی پوشش و لباس خاص به خود را می طلبد که به تعبیری این مسیر،راهی طولانی محسوب می شود که یکی از ابعاد آن،به اندامی تنومند یا تیپ های مانکنی خلاصه می شود.
وی افزود:به واقع،این نوع خاص از تیپ یا پوشش ،رفتارهایی را نیز در پی خواهد داشت که حتی بعضا در نوع ادبیات،گفتار و حتی راه رفتن افراد نیز تاثیرگذار است.
*افسردگی و اضطراب،مانکن ها را تهدید می کند
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم و ضرورت واکاوی هر چه بیشتر عقبه چنین تیپ ها و مدل هایی عنوان کرد:در نگاه اول،این کاهش وزن های افراطی،صرفا به یک تیپ و مدلی خاص محدود می شود اما در واقع امر،پشت پرده چنین تیپ هایی،فراتر از یک مدل خاص است و آن تغییر سبک زندگی افراد است.
وی افزود:اکثر این افراد(مانکن ها)با الگو قرار دادن بازیگر یا خواننده ای خاص،تلاش می کنند با شبیه سازی خود،به بدیلی از آن الگو تبدیل شوند.
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:در چنین شرایطی هر گونه مانع در حصول چنین هدفی،فرد را با آسیب های روحی و روانی بسیاری مواجه می سازد و او را مستعد افسردگی و اضطراب شدید و عمیق خواهد کرد.
نوبهار گفت:آسیب های این رویکرد و رویه،تنها به مسائل فرهنگی محدود نمی شود بلکه قربانی شدن سلامت جسم و جان نیز از دیگر تبعات مخرب چنین الگوپذیری ها و الگو برداری هایی به شمار می رود که به کرات متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت،درمان و سلامت در خصوص آن هشدار داده اند.
*تلاش برای مانکن شدن در مناطق روستایی
احمد زین العابدین،محقق و پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن ابراز نگرانی از شیوع و گسترده تر شدن چنین الگو برداری هایی عنوان کرد:متاسفانه شیوع این پدیده عرصه شهرها و کلانشهرها را در نوردیده و حالا در شرایطی قرار داریم که در برخی مناطق روستایی نیز رگه ها و نشانه هایی از این تمایلات و گرایشات مشاهده می شود.
وی افزود:البته نباید از نظر دور داشت که ابزار ترویج چنین مدل هایی،شبکه های ماهواره ای،تبلیغات در فضای مجازی و…است و اساسا حد و مرزی را نمی توان برای دامنه پوشش چنین رسانه هایی یافت کرد و قاعدتا در هر منطقه ای که دسترسی به این فناوری ها فراهم شود،امکان ظهور و بروز چنین رفتارها و عقایدی نیز دور از ذهن نخواهد بود.
وی در خاتمه یادآور شد:باید به این واقعیت تلخ اشاره کرد،تا زمانی که در ارائه الگوهای اصیل مبتنی بر فرهنگ و ارزش های جامعه خویش ناتوان هستیم،تسخیر ذهن و افکار برخی از نوجوانان،جوانان و حتی بانوان و آقایانی که در سنین بالاتری نیز قرار دارند،دور از ذهن نخواهد بود و مقابله با چنین الگو سازی هایی،صرفا با برنامه ریزی دقیق،اصولی و هوشمندانه امکان پذیر خواهد بود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=163771

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x