تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

بررسی آمار واقعی بیکاری در کشور/ باید اشتغال را بر اساس میزان حداقل معیشت تعریف کرد

  • کد خبر : 163592
  • 11 مهر 1395 - 8:56
بررسی آمار واقعی بیکاری در کشور/ باید اشتغال را بر اساس میزان حداقل معیشت تعریف کرد

موضوع آمار واقعی بیکاری در کشور با حضور معاون اشتغال وزارت کار، نماینده مجلس شورای اسلامی و معاون مرکز آمار در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما خورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش«کمال مهر»؛، موضوع آمار واقعی بیکاری در کشور با حضور عیسی منصوری معاون اشتغال وزارت کار، عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی و زاهدیان معاون مرکز آمار در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما خورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این بحث عیسی منصوری معاون اشتغال وزارت کار در خصوص نرخ بیکاری کشور براساس معیار جهانی اظهار داشت: براساس معیار جهانی که توسط سازمان جهانی کار تعریف شده و براساس داده های مرکز آمار عملا نرخ بیکاری در کشور یازده درصد است و تعداد بیکاران براساس این محاسبات ۲/۵ میلیون نفر در پایان سال ۹۴ است.
عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بنده معیار سازمان جهانی کار که داشتن یک ساعت کار در هفته را مد نظر قرار دارد را قبول ندارم گفت: باید به این واقعیت برسیم که این آمار و ارقام را با واقعیت های داخل کشورمان تطبیق دهیم و از نسخه هایی که دیگران برای کشور خود می نویسند فاصله بگیریم.
باید اشتغال را بر اساس میزان حداقل معیشت تعریف کرد
وی با بیان اینکه بنده شغل را براساس حداقل معیشت تعریف می کنم اضافه کرد: براساس این تعریف باید ببینیم که آیا یک ساعت کار در کشور پاسخگوی زندگی یک فرد خواهد بود یا خیر.
در ادامه بحث منصوری معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه پرداختن به اعداد و ارقام مسئله ای را حل نمی کند و باید به نوع سیاست گذاری در این حوزه پرداخت اظهار داشت: مرجع ما مرکز آمار است ضمن اینکه ما ابزارهای دقیق تری از جمله داده های سازمان تامین اجتماعی (تعداد بیمه شدگان اجباری) یا مطالعات میدانی که در سطح مناطق انجام می دهیم را نیز در اختیار داریم.
وی با بیان اینکه یک ساعت کار در هفته به گونه ای که معشیت فرد را پاسخگو باشد برای ما مبنا قرار دارد گفت: حداقل استفاده ای که هم اکنون در مورد داده های آماری مرکز آمار می کنیم این است که آمار سال های مختلف را با هم قیاس کنیم ضمن اینکه ناچار هستیم بخشی از روشمندیمان را براساس استاندارد های جهانی انجام دهیم.
درادامه این بحث مصری نماینده شورای اسلامی نیز مجددا اظهار داشت: مبنای داده هایمان در کشور غلط است لذا هر عدد و رقمی که اعلام می کنیم قطعا درست نخواهد بود، ضمن اینکه اگر مقصود از مطالعات میدانی سرشماری است آن را قبول دارم اما اگر در فصلی خوشه ای از تعدادی سوال کنیم که شاغل هستند و یا نه و این عدد را به کل جامعه تعمیم دهیم و قطعا پر از غلط خواهد بود و دراین رابطه نمونه گیری پاسخگو نیست .
وی تصریح کرد: باید یک بانک اطلاعاتی در کشور ایجاد کنیم که افراد بیکار و مشاغل به سایت مراجعه و ثبت شود و براساس آن میزان شاغلین و بیکاران را اعلام کنیم.
زاهدیان معاون مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه، امیدواریم تا بتوانیم سرشماری اینترنتی را در شأن مردم انجام دهیم گفت: نباید شیوه های معمول دنیا را زیر سوال برد.
وی با اشاره به اینکه، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع جز اهداف مورد نظرمان است ادامه داد: در اعلام نرخ بیکاری مصلحت اندیشی نمی کنم.
معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه، آمار بدون پشتوانه اعلام می شود و این مسئله سبب تشتت آمار می شود افزود: آمارهای رسمی کشور را نباید با حدس و گمان زیر سوال برد.
منصوری با اشاره به اینکه، اگر قرار است راجع به اشتغال صحبت کنیم ابتدا باید دستاوردها و اقدامات صورت گرفته را ارائه کنیم گفت: برای سیاستگذاری باید با برنامه مداخله کرد.
مصری با اشاره به اینکه، سیاست های اشتغال باید به شغل بینجامد افزود: عدالت در مورد بیکاران یاید ایجاد شود لذا ضرورت ایجاد بانک اطلاعات شاغلان و بیکاران احساس می شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=163592

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x