تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دیپلماسی رخوت/آقایان دیپلمات؛ تجاوز آمریکا و اسرائیل به سوریه هیچ جوابی ندارد؟

  • کد خبر : 161305
  • 28 شهریور 1395 - 14:33
دیپلماسی رخوت/آقایان دیپلمات؛ تجاوز آمریکا و اسرائیل به سوریه هیچ جوابی ندارد؟

در حالی که حملات دیشب به سوریه واکنش‌های زیادی را در فضای بین‌المللی داشته، وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز هیچ واکنشی به این حادثه نداشته است.

«کمال مهر»؛شب گذشته بمب‌افکن‌های آمریکایی و اسراییلی در عملیاتی هماهنگ مواضع نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه مستقر در استان‌های دیرالزور (شرق) و قنیطره (جنوب غرب) این کشور را بشدت بمباران کردند.

ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای در این مورد توضیحاتی بدین شرح ارائه کرده است: در ساعت ۱۷:۰۰ امروز دو فروند هواپیمای نظامی از نوع اف ۱۶ و ای ۱۰ تاندربولت ارتش آمریکا با استفاده از آسمان کشور عراق وارد خاک سوریه شده و مواضع نیروهای نظامی این کشور مستقر در جبل‌الثرده و البغیلیه واقع در حاشیه فرودگاه نظامی دیرالزور شرق سوریه را هدف حملات شدید هوایی قرار داده‌اند. در اثر این حمله جنایتکارانه ۶۲ تن رزمندگان سوری شهید و ۱۰۰ تن زخمی و به تجهیزات نظامی آن‌ها نیز صدمات جدی وارد آمده است.[۱]

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر» سوریه وابسته به معارضان نیز ساعتی بعد اعلام کرد که تعداد کشته‌ها به ۸۰ نفر رسیده است.[۲]

ساعتی پس از حملات هوایی آمریکا به دیرالزور سوریه، مواضع نیروهای ارتش سوریه در استان قنیطره مجدداً هدف حمله هوایی اسراییل قرارگرفته است. در این حملات دو مرکز ارتش و بسیج مردمی سوریه در اطراف شهرک خان ارنبه واقع در استان قنیطره (جنوبی غربی) این کشور هدف بمباران شدید قرارگرفته است. گفته می‌شود در این بمباران‌های دو سرباز سوری به شهادت رسیده و شش تن دیگر نیز بشدت زخمی شده‌اند.[۳]

واکنش روسیه به حملات هوایی آمریکا

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه شورای امنیت سازمان ملل به تشکیل جلسه فوری برای بررسی حمله هوایی آمریکا به سوریه فراخوانده شده و این اقدام آمریکا را به‌عنوان محکی برای میزان تعهد و پایبندی آمریکا به حل سیاسی بحران در سوریه ارزیابی کرده است.

خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داد، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت آمریکا در عمل به تعهداتش در حل بحران سوریه، ناکام بوده است.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه گفت که حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع ارتش سوریه توافق آتش‌بس بین مسکو و واشنگتن را به مخاطره انداخته است. آقای چورکین بیانیه پنتاگون که مدعی غیرعمدی بودن این حمله شده بود را رد کرد و گفت که پذیرفتن اینکه این حمله به اشتباه انجام شده «قدری عجیب» است.

واکنش وزارت خارجه ما چیست؟

در حالی که این حملات دیشب به وقوع پیوسته و واکنش‌های زیادی را در فضای بین‌المللی داشته، وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز هیچ واکنشی به این حملات نداشته است، این در حالی است که دولت یازدهم در سه سال گذشته بیشترین توان و ظرفیت خود را در بحث‌های سیاست خارجی به کار گرفته است، البته در میان کشورها و مناطق مختلف در دنیا، بیشترین اولویت را به برقراری رابطه با آمریکا و اروپا داده است و حوادث بسیار مهم منطقه سهم چندانی در سیاست‌های وزارت خارجه نداشته است.

در خردادماه امسال تغییری در وزارت خارجه اتفاق افتاد که بسیاری از کارشناسان آن را نشانه‌ای از تغییر رویکرد دولت نسبت به سوریه دانستند؛ حسین امیر عبداللهیان از معاونت عربی و آفریقایی رفت و حسین جابری انصاری جایگزین او شد.

از لحاظ کارشناسی علت برکناری امیر عبداللهیان آن‌هم بعد از سه سال اعلام نشد و افکار عمومی را با سؤالی بزرگ روبرو ساخت که چرا فردی با سوابق و تجربیات این دیپلمات انقلابی بایستی در شرایطی که منطقه خاورمیانه در اوج التهابات خود قرار دارد، برکنار شود. این در شرایطی است که با وجود درگیری وزارت خارجه در امور هسته‌ای، امیر عبداللهیان توانسته بود در این سمت به‌خوبی کار کند و تیم دیپلماسی کشورمان بدون دغدغه در این موارد بر روی پرونده هسته‌ای متمرکز شود.

اما هم‌اکنون پس از سه ماه مشخص شد که این تغییر در وزارت خارجه باعث سستی و رکود هرچه بیشتر وزارت خارجه در قضایای منطقه شده است و مسئولین فعلی وزارت خارجه هیچ تلاشی برای فعالیت در حوزه مسائل سوریه ندارند.


[۱] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/632335/

[۲] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950627001568

[۳] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/632335/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=161305

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x