تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم+ مشخصات و تصاویر

  • کد خبر : 161248
  • 28 شهریور 1395 - 13:36
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم+ مشخصات و تصاویر

ناو هواپیمابر لیائونینگ در سال ۱۳۹۱ رسماً به‌عنوان اولین ناو هواپیمابر چین به نیروی دریایی ارتش این کشور ملحق شد، این ناو در حال حاضر در مرحله انجام تمرینهای فنی آموزشی و نظامی است.

به گزارش گروه سیاس«کمال مهر»؛؛ دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه که به پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی سفر کرده‌اند، از نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات هوایی این کشور بازدید کردند.
دریادار سیاری در جریان این بازدید، از غرفه کشورهای مختلف از جمله غرفه نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین نیز بازدید کرد. در جریان این بازدید، وی و هیئت همراه به بررسی بخش‌های مختلف ناوهواپیمابر لیائونینگ متعلق به نیروی دریایی ارتش چین از روی ماکت این ناو، پرداخت.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
گفتنی است، ناو هواپیمابر لیائونینگ (Liaoning) در سال ۱۳۹۱ رسماً به‌عنوان اولین ناو هواپیمابر این کشور، به نیروی دریایی ارتش چین ملحق شد. گفته شده که این ناوهواپیمابر با طول بیش از ۳۰۰ متر، قابلیت حمل حدود ۵۰ فروند جنگنده را دارد.
چین برای معرفی خود به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، سرمایه گذاری زیادی روی ارتش کرده است و نیروی دریایی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان آن، توجه و هزینه زیادی را معطوف به خود کرده است.
نیروی دریایی چین به طور سنتی از زمان تشکیل خود یک نیروی دریایی آب‌های سرزمینی بوده است. تنها تعدادی از زیردریایی‌های این کشور در دهه‌های قبل توانایی حضور در آب‌های بین‌المللی را داشتند و حضور واحدهای سطحی نیروی دریایی چین به آب‌های سرزمینی این کشور محدود می‌شد. پس از چندین رویارویی با نیروی دریایی آمریکا و علم به این نکته که چین به عنوان یک کشور بزرگ و با اقتصادی در حال رشد، به یک نیروی دریایی نیرومند برای حضور در آب‌های آزاد نیاز دارد، این کشور از آغاز دهه ۹۰ میلادی به یک سرمایه گذاری عظیم در نیروی دریایی خود دست زد. جمهوری خلق چین با داشتن این ناو جز شش کشور برتر دارای ناو هواپیمابر در دنیاست.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
در مهرماه سال گذشته همزمان با اوج گیری تنش‌ها در دریای چین شرقی بر سر جزایر دیائویو که در ژاپن جزایر سنکاکو نامیده می‌شوند، انتظار مقامات چینی به پایان رسید و این کشور ناو هواپیمابر بازسازی شده خود را با نام “لیائونینگ” به آب انداخت. این اقدام نقطه عطفی در تلاش‌های چین برای افزایش روزافزون بنیه نظامی همزمان با درگیری در مناقشات ارضی با همسایگان خود به شمار می‌رود. چین در سال جاری میلادی فعالیت‌های نظامی خود را تا ۲ / ۱۱ درصد افزایش داده است. ارتش چین در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار برای امور نظامی خود هزینه کرده است.
ساخت لیائونینگ از چه زمانی آغاز شد
جمهوری خلق چین برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۲ اولین ناو هواپیمابر خود، با شماره بدنه ۱۶ و به نام لیائونینگ را در کارخانه کشتی سازی دالیان واقع در شمال شرق چین ساخت. لیائونینگ ۱۶، اولین ناو هواپیمابر راه اندازی شده به وسیله نیروی دریایی ارتش چین است. در ابتدا این ناو به عنوان یک کشتی آموزش، در نظر گرفته شده بود تا نیروی دریایی به تمرین است.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
در اصل ناو لیائونینگ به عنوان نسخه به روز شده ناو دریاسالار کوزنتسوف؛ ناو هواپیمابر چند منظوره کلاس ریگا برای نیروی دریایی شوروی، است. این ناو در ۱۹۸۸ دسامبر ۴ راه اندازی و در سال ۱۹۹۰ به آب انداخته شد. این ناو روسی در سال ۱۹۹۸ توسط جمهوری خلق چین خریداری شد و به طور کامل بازسازی و تحت آزمایش های دریایی قرار گرفت و سرانجام با عنوان لیائونینگ در ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد.
مشخصات اجمالی ناو هواپیمابر لیائونینگ
نام: لیائونینگ
سازنده:صنعت کشتی سازی دالیان
تکمیل: ۲۰۱۱
راه اندازی: ۲۰۱۲ سپتامبر ۲۵
وضعیت: در خدمت فعال
کلاس و نوع: نسخه به روز شده کوزنتسوف / کلاس ناو هواپیمابر
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
عملیات پرواز کوسه
سوخو ۳۳ در لیست هواپیماهای در حال خدمت در چین وجود ندارد. باور منابع غربی این است که چین در سال ۱۹۹۰ یک سوخو ۳۳ را از اوکراین خریداری کرده و با مهندسی معکوس آن جنگنده خود را ساخته است. J-15 همانند سوخو ۳۳ برای پرواز از عرشه های Ski-jump طراحی شده است. قدرت این هواپیما به‌وسیله دو موتور توربوفن و دارای چنگک مهار در انتهای پرنده جهت نشستن بر روی باند کوتاه ناو هواپیمابر است. بال‌های تاشو، دم مخروطی کوتاه و چرخهای بزرگ این پرنده را قادر می‌سازد که در زیر عرشه قرار گرفته و راحت‌تر جابجا شود. تحلیلگران خبره معتقدند که در j-15  بعضی از خصوصیات پیشرفته سایر جنگنده‌های چینی، مثل رادار ضد کشتی پالس داپلر، کاکپیت شیشه‌ای و موتور توربوفن J-11، مجتمع شده است.
J-15 در عملیات آزمایشی ارتش چین با موفقیت کامل از روی ناو لیائونینگ برخواست و پس از گشت‌زنی در آسمان و انجام چندین مانور روی عرشه این ناو فرود آمد که این عملیات به پرواز کوسه معروف شد.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
این ناو قدرت جابجایی ۶۵،۰۰۰ تن را دارد، و کسانی که ناو  کوزنتسوف را دیده‌اند معتقدند این دو ناو بسیار شبیه به یکدیگر است. یک محقق در موسسه نظامی نیروی دریایی ارتش چین گفت: این کشور حداقل به سه ناو هواپیما‌بر نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی خواسته‌های خود را برای گشت های دریایی باشد. چینی‌ها به‌طور جدی با همسایگان خود برسر حاکمیت در دریای چین جنوبی اختلافات دارند؛ تا آنجا که به ساخت جزایر مصنوعی، برای دفاع از ادعای خود تلاش می‌کند. این در حالی است که تلاش چین برای جلوگیری از دخالت آمریکا در منطقه روز به روز بیشتر می‌شود است.
منابع نزدیک به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به نقل از پنتاگون تایید کردند که آزادی نیروی دریایی ارتش خلق چین در آب‌های منطقه‌ای برنامه ریزی شده و چین درصدد است زیردریایی هسته‌ای خود را تا پایان سال به آب بیاندازد. گفتنی است این زیردریایی‌ها به موشک‌های بالستیک است که می‌تواند ضربه‌های سنگینی به ایالات متحده وارد کند.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
خط و نشان لیائونینگ برای رقبای شرق آسیایی خود
«لیائونینگ»، بزرگترین ناو هواپیمابر چین در اقدامی کم سابقه تمریناتی را در مجاورت منطقه حساس شبه‌جزیره کره که محل رویارویی و مناقشه کره شمالی با همسایه جنوبی و آمریکاست، انجام داده است. محلی که تمرینات در آن انجام شده، تنگه «بو های» است که در مجاورت شبه‌جزیره کره قرار دارد؛ اما روزنامه ارتش چین زمان دقیق این برنامه نظامی را اعلام نکرده است.
گفتنی است چینی‌ها چند دهه قبل این ناو هواپیمابر را که در واقع لاشه‌ای بیش نبود، از کشور اوکراین خریداری کردند و پس از بازسازی و مدرن کردن آن رسما در سال ۲۰۱۲ میلادی ماموریت‌هایی را با آن در اقیانوس آرام و دریای جنوبی انجام دادند.
ناو هواپیمابر لیائونینگ را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر
همچنین چین برای ناو هواپیمابر خود، تعدادی بالگرد هم در نظر گرفته است که شامل KA-28/31 و نمونه‌های بروز MI-8 روسی است. هرچند چین باید برای ساخت بدنه ناو هواپیمابر به روسیه متوسل شود ولی رسانه‌های گروهی این کشور به نقل از یک دریاسالار چینی در سالگرد کنگره ملی خلق چین اعلام کردند که این کشور در حال حاضر روی یک برنامه تحقیقاتی برای ساخت اولین بدنه بومی ناو هواپیمابر کار می‌کند و انتظار می‌رود این برنامه ظرف سه سال تکمیل شود.
گفته می‌شود که اولین ناو هواپیمابر ساخت چین بعد از سال ۲۰۱۶ میلادی به آب انداخته می‌شود. تلاش چین برای ساخت ناو هواپیمابر در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور سایر تجهیزات و ادوات مورد نیاز ناوهای هواپیمابر و حتی جنگنده‌های سوخوی مخصوص فرود روی ناوهای هواپیمابر را از اوکراین خریداری کرده است.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=161248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x