تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

خیانت زوجین یکی از ۵ عامل اول و مهم طلاق در استان البرز/ آسیبهای فضای مجازی در رابطه عاطفی زوج ها

  • کد خبر : 161169
  • 27 شهریور 1395 - 17:44
خیانت زوجین یکی از ۵ عامل اول و مهم طلاق در استان البرز/ آسیبهای فضای مجازی در رابطه عاطفی زوج ها

اسدی، سرپرست مجتمع قضایی خانواده کرج گفت: یکی از عوامل گسترش طلاق در جامعه امروزی بحث گستردگی شبکه های اجتماعی و استفاده نادرست از این شبکه ها در سطح جامعه است که باعث افزایش آمار طلاق شده است.

 

 

به گزارش«کمال مهر»؛ در سالهای اخیر فضای مجازی زمینه ارتباط افراد گوناگون را با یکدیگر فراهم کرده است که گاه این ارتباط به بیراهه رفته و چنان ابعاد ناپسندی پیدا می کند که به ناهنجاری های اجتماعی منجرب می شود ، متأسفانه این ارتباطات نامتعارف حریم زندگی زناشویی افراد را نشانه گرفته و تنها محدود به نسل جوان جامعه نمی شود و در برخی از افراد که دارای خلأهای عاطفی و روحی هستند چنان تأثیرگذار است که زندگی فردی و اجتماعی آنان را از این رو به آن رو می کند.

استفاده نادرست از شبکه های مجازی موجب افزایش آمار طلاق

اسدی، سرپرست مجتمع قضایی خانواده کرج در گفتگو با خبرنگار “تیتر۱” در این رابطه می گوید: یکی از عوامل گسترش طلاق در جامعه امروزی بحث گستردگی شبکه های اجتماعی و استفاده نادرست از این شبکه ها در سطح جامعه است که باعث افزایش آمار طلاق و به نوعی زمینه ساز پرونده های اختلافات خانوادگی شده است.

وی عنوان می کند: متأسفانه زوج های جوان بدون اطلاع کافی از اثرات مخرب شبکه های مجازی به آن وارد شده و با استفاده های منفی از این فضا به طور نادرستی دوستی های نا معقول و نامتعارف را ایجاد می نمایند که نهایتأ منجربه از هم پاشیده شدن بنیان های خانواده آنان و گسترش ناهنجاری در جامعه مدنی می شود.

سرپرست مجتمع قضایی خانواده کرج ادامه می دهد: از این رو، می طلبد که ارگانها و مسئولین ذی ربط، نحوه استفاده درست و فرهنگ صحیح بکارگیری این شبکه های اینترنتی و مجازی را به خانواده ها به خصوص جوانان آموزش دهند تا از اثرات سوء بر بنیان خانواده افراد جامعه بکاهد.

عصری که ما اکنون در آن زندگی می کنیم، انجام کارها بدون اینترنت امکان پذیر نیست و حضور در فیس بوک و شبکه های اجتماعی اجتناب ناپذیر است و در مطالعه جدید مشخص شده است ۱۵درصد زوج ها بر این باورند که شبکه رسانه ای یک خطر جدی برای رابطه شان محسوب می شود، براساس این بررسی خطرناک ترین شبکه های اجتماعی از نگاه زوجین به ترتیب فیس بوک، واتس اپ، توییتر و اینستاگرام بوده اند.

به نقل از جام جم آنلاین کارشناسان معتقدند فیس بوک به تنهایی می تواند یک ازدواج موفق را از بین ببرد، ممکن است این نظریه چندان هم جدی تلقی نشود، اما مطالعه حاضر نشان داده است یکی از هر هفت نفری که تازه ازدواج کرده اند فقط به دلیل حضور همسر خود در فیس بوک، اسکایپ، اسنپ چت، توییتر و… طلاق گرفته اند.

همچنین در این رسانه آمده است: با همه این توضیحات، کارشناسان توصیه می کنند که نقش شبکه های اجتماعی در کیفیت روابط عاطفی میان افراد و زوجین باید جدی گرفته شود، به خصوص کسانی که به تازگی ازدواج کرده اند این مساله را مدنظر قرار دهند که یک تهدید آنلاین رابطه آنها را زیرنظر گرفته است، البته توضیحات بالا به این معنی نیست که حضور در شبکه های اجتماعی صرفا به معنی متارکه میان زوجین باشد اما اگر از شبکه های اجتماعی به درستی استفاده نشود، مشاهده چنین نتایجی چندان هم دور از ذهن نخواهدبود.

خیانت زوجین یکی از ۵ عامل اول و مهم طلاق در استان البرز

مهدی جوهری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز نیز در مورد این بحث با بیان اینکه متأسفانه امروز یکی از عوامل طلاق در استان البرز خیانت زوجین است اظهار می کند: با توجه به چیزی که از سوی کارشناسان و مشاوران طلاق در مشاوره هایی که با زوجین داشتند، مطرح شد همین بحث ناخوشایند خیانت است که سرچشمه خود را از همین فضاهای مجازی و استفاده نادرست از این فضاها می گیرد.

وی ادامه می دهد: مسئله خیانت در سالهای گذشته، حدود ۵ الی ۶ سال پیش، شاید یکی از عوامل طلاق بود ولی در رتبه های پایین تر قرار داشت، لیکن امروز در ردیف ۵ دسته اول علل طلاق قرار گرفته و زوجین را به دادگاه های خانواده می کشاند و تبعاتی بس ناگوار در جامعه بر جای می گذارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز می افزاید: در برسی هایی که انجام شده تا دریابیم که چرا این مسئله به این شکل درآمده، متأسفانه باید بگوییم فضاهای مجازی و تمامی اپلیکیشن های موجود این قابلیت را دارند که چه زن و چه مرد در این محیط به راحتی وارد شده و بعد از یک آشنایی اولیه که در ابتدا شاید هیچ قصدی جز رد و بدل نمودن اطلاعات علمی و آموزشی در آن نباشد، به چنان عمقی از روابط می رسد که بنیان خانواده آنان را از بیخ دچار مشکل نموده و وابستگی عاطفی بیشترین عامل این عمیق شدن رابطه غیر متعارف است.

جوهری با بیان اینکه یک ارتباط ساده به چنان عمقی می رسد که منجر به روابط نامشروع در میان افراد متأهل شده و وابستگی به جنس مخالف در این فضا به مرور گرمی زندگی و مودت زوجین را از بین می برد می گوید: و سرانجام این مسئله تهدیدی برای ادامه زندگی زن ها و شوهر ها شده و راهی را آغاز می کند که منتهی به دادگاه های خانواده می شود.

وی تأکید می کند: به فضاهای مجازی هرچند می توان به عنوان یک فرصت نگاه کرد ولی از تهدیداتی که دارد نیز نباید غافل شد، خانواده هایی که بدون اطلاعات کافی به این فضا ورود کرده اند شک نداشته باشند که خانواده های خود را در معرض آسیب خای اجتماعی و ناهنجاری قرار داده اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز در پایان خاطر نشان می کند: وقتی علاقه، سلیقه، فکر و ذائقه افراد تغییر کند، زندگی مشترک به یک وادی دیگر هدایت شده و اینجا نیاز است که با آگاهی و هوشیاری نگذاریم مسائل این فضا ما را به سمت تهدیدات آن ببرد.

هانیه کسرایی پور، کارشناس اجتماعی فضای مجازی نیز در این رابطه می نویسد: از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل نموده است، موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی شود.

این کارشناس می افزاید: یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.

صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. این ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند.

امروزه با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی در خانواده، خانواده ایرانی با مسائل و مشکلات عدیده ای روبه رو شده است، در بررسی وضعیت خانواده های ایرانی می توان چنین گفت که خانواده ایرانی در معرض تغییرات مهمی که ناشی از پیدایی و ورود تکنولوژی های جدید به حریم خانواده است، قرار دارند، در میان تکنولوژی های نو، اینترنت به لحاظ ویژگی های خاص، دارای اهمیت شگرف است، زیرا سبب شده تا ساختار تازه ای در خانواده های ایرانی در شرف تکوین باشد.

در خصوص این پدیده آنچه در خانواده های ایرانی مشاهده می گردد این است که حضور این رسانه و به طور کلی رایانه شخصی، ارتباطات خانوادگی را دستخوش تغییر نموده است، استفاده از فضای مجازی، فعالیتی زمان بر می باشد که مدت تعامل افراد خانواده را با یکدیگر کاهش می دهد. در این میان جوانان به واسطه فراغتی که دارند، نسبت به بزرگسالان، مدت زمان بیشتری را به فضای مجازی اختصاص می دهند. از طرف دیگر، فضای مجازی، کشمکش های جدیدی را در خانواده ایجاد می کند که شامل زمان استفاده از اینترنت، نوع صفحاتی که توسط اعضای کاربر خانواده مورد استفاده واقع می شود و دستیابی جوانان و والدین آنان به اطلاعات خصوصی یکدیگر و … می باشد.

چنانچه جوان در پیوندهای عاطفی و درک متقابل با سایر اعضای خانواده دچار مشکل باشد، احساس تنهایی، افسردگی و بی تفاوتی کرده و برای جبران آن به یک دوست، سرگرمی خاص و … روی می آورد و فضای مجازی مناسب ترین محمل برای این مقصود است. بنابراین یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد، تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها مانند فیلم ها و سریال ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.

این کارشناس در پایان اینگونه نتیجه می گیرد: بنابراین تغییر ارزش ها و هنجارهاى اجتماعى به نوبه خود بنیان هاى خانوادگى را در معرض تهدید قرار مى دهد، تغییرات تکنولوژیکی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است و یکی از چالش های فرا روی فرهنگ ها برخورد با این پدیده است چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است.

حال از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده نوظهور مغایر با فرهنگ خودی (ارزش های اسلامی- ایرانی) است، می توان گفت اینترنت می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد که تغییر نظام ارزشی در خانواده ها مهمترین آن است و به گفته کارشناسان استفاده جوانان از اینترنت موجب کاهش ارزش های خانواده شده است.

براساس بررسی های بعمل آمده، حدود ۴۲ درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد که برای جلوگیری از افزایش آن، ضمن انجام فعالیت های مختلف مشاوره ای، موضوع تقویت بنیان های دینی باید مورد توجه قرار گیرد.

و در پایان: نهادینه کردن مسائل دینی و عقیدتی در خانواده ها به خصوص در بین زوج های جوان با همکاری دستگاه های مختلف فرهنگی و تبلیغی امروز از مهمترین کارها و واجبترین برنامه ها است.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=161169

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x