تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تماشای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای امشب را از دست ندهید

  • کد خبر : 161037
  • 26 شهریور 1395 - 23:43
تماشای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای امشب را از دست ندهید

کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران گفت: ساکنان سراسر کشور شامگاه جمعه بیست و ششم شهریور تا بامداد شنبه می‌توانند ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای را در آسمان مشاهده کنند.

به گزارش خ«کمال مهر»؛؛ خراسانی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با اشاره به ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای که امشب اتفاق می افتد، گفت: امشب ماه از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شروع به تاریک شدن کرده و حدود ۲۳:۲۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد. این زمان بهترین وضعیت برای دیدن تاریکی ماه بوده و با گذشت زمان این جرم آسمانی از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود و گرفت ماه در ساعت ۱:۲۴ دقیقه بامداد شنبه پایان می یابد. شروع گرفت در تهران از جنوب شرق و پایان آن در جنوب آسمان قابل مشاهده است.
تماشای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای امشب را از دست ندهید
وی ضمن اشاره به اینکه برای وقوع گرفتگی ماه یا خورشید لازم است خورشید، زمین و ماه هر سه در یک صفحه قرار گیرند، اظهار داشت: در ماه گرفتگی، مخروط تمام سایه زمین باید ماه را در بر گیرد.
به گفته این کارشناس، اگر سه جرم سماوی ماه، خورشید و زمین در یک سطح قرار داشتند، گرفتگی در همه فازهای بدر ماه صورت می گرفت اما این مطلب با آنچه در عمل اتفاق می افتد مطابق نیست.
کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با اشاره به اینکه تشخیص گرفتگی ماه در نیم‌سایه زمین امر دشواری است و ماه به رنگ قرمز در نمی آید تا بتوان به راحتی آن را با چشم غیر مسلح دید، افزود: وقتی که گرفتگی ماه در نزدیکی یکی از گره‌های آن صورت گیرد، ممکن است  این گرفتگی جزئی باشد.
وی افزود: گرفتگی وقتی جزئی است که قسمتی از کره این جرم آسمانی وارد محدوده تمام سایه زمین می‌شود و هنگامی کلی به شمار می‌رود که تمام کره آن داخل قسمت تمام سایه زمین شود.
تماشای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای امشب را از دست ندهید
خراسانی با بیان اینکه مدار حرکت ماه به دور زمین در حدود پنج درجه و ۹ دقیقه نسبت به سطح دایره‌البروج (سطح مدار زمین) متمایل است، اضافه کرد: در ماه گرفتگی لازم است که این جرم در نزدیکی یکی از گره های مدار خود و در حالت مقابله یعنی در فاز بدر باشد.
کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با اشاره به اینکه در هنگام خسوف، ماه ابتدا وارد قسمت نیم‌سایه زمین می‌شود، یادآور شد: در این حالت، چنانچه ناظری در ماه باشد قسمتی از قرص خورشید را که زمین آن را پوشانده مشاهده می‌کند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=161037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x