تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

چگونه می‌توان در برابر سنکوپ ایمن ماند؟

  • کد خبر : 160941
  • 26 شهریور 1395 - 14:22
چگونه می‌توان در برابر سنکوپ ایمن ماند؟

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران توجه به سطح هشیاری را در فصول گرم بااهمیت خواند و گفت: یکی از شایع‌ترین علل از حال رفتن و سنکوپ کاهش مایعات بدن است.

 گروه  پزشکی «کمال مهر»؛  صادق غفوری عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از حال رفتن یا سنکوپ به علت افت ناگهانی خون‌رسانی به مغز ایجاد می شود که کاهش زودگذر سطح هوشیاری در فرد را به همراه دارد.
غفوری درباره علائم کاهش سطح هوشیاری، اظهار داشت: علائمی همچون سرگیجه، سردرد، تاری دید و سیاهی رفتن چشم از نشانه‌های کاهش سطح هوشیاری بوده و باعث عدم تعادل و از حال رفتن افراد می‌شود.
این متخصص عمومی اضافه کرد: از حال رفتن ممکن است همراه با تعریق و احساس تهوع باشد. همچنین به دلیل نوعی مکانیسم جبرانی در بدن، بیشتر حجم خون به سمت ارگان های حیاتی مثل مغز جریان پیدا می‌کند و در چنین حالتی امکان رنگ‌پریدگی در چهره و اندام های فرد وجود دارد.
عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران درباره علل ایجاد سنکوپ در افراد عنوان کرد: فشارهای عصبی و هیجانی، بیماری های قلبی، افت قند خون، گرمازدگی، بیماری های عفونی، بیماری گوش داخلی، خونریزی (از قبیل خونریزی گوارشی) و عوارض برخی داروها از دلایل ایجاد سنکوپ (از حال رفتن) به شمار می‌رود.
غفوری با بیان اینکه در فصل تابستان افراد بیشتر دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند، افزود: در فصل تابستان به دلیل بالا بودن دمای هوا و گرمازدگی، احتمال عفونت های ویروسی از طریق اسهال و استفراغ وجود دارد که ممکن است سطح هوشیاری را پایین آورد.
وی در خصوص راه‌های جلوگیری از سنکوپ افزود: در بسیاری از موارد با مصرف مایعات فراوان در فصول گرم سال و رعایت نکات بهداشتی می توان از بروز سنکوپ جلوگیری کرد.
این متخصص عمومی درباره نحوه کمک به افراد از حال رفته عنوان کرد: هنگام زمین خوردن و از حال رفتن فرد، به منظور جلوگیری از بروز صدمات احتمالی، او را به حالت درازکش روی زمین بخوابانید. همچنین برای جلوگیری از خفگی هنگام استفراغ، سر بیمار را به یک سمت چرخانده و پس از به هوش آمدن فرد، به سرعت او را بلند نکنید.
عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران یادآور شد: درمان مقطعی سنکوپ نباید باعث شود که فرد از مراجعه به پزشک به منظور تشخیص دلیل اصلی آن غافل شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x