تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کوچ قشلاقی عشایر بختیاری آغاز شد

  • کد خبر : 160697
  • 24 شهریور 1395 - 20:22
کوچ قشلاقی عشایر بختیاری آغاز شد

ایل بختیاری بزرگترین جامعه ایلی جهان کوچ پاییزه خود را از شهرستان کوهرنگ به سمت استانهای همجوار آغاز کرد.

به گزارش سرویس چندرسانه ای«کمال مهر»؛ به نقل از کوهرنگ خبر، زندگی عشایر بختیاری بزرگترین ایل جهان مانند سایر نقاط کشورمان بر مدار کوچ و بر پایه دامداری می چرخد.

بر اساس اعلام آمار استان چهارمحال و بختیاری با داشتن ۱۲۰ هزار  نفر جمعیت و ۱۲ هزار خانوار عشایری، مقام دوم کشور بعد از استان فارس را در کشور دارد.

بررسی ها نشان می دهد عشایر چهارمحال و بختیاری با تولید فرآورده های دامی و محصولات کشاورزی در تامین بخشی از نیازهای غذایی جامعه، تولید صنایع دستی، حفاظت و احیاء عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت می کنند.

این در حالی است که فراورده های دیگری لبنی از جمله پنیر، کشک و کره تولید عشایر چهارمحال و بختیاری هم به تدریج در طول سال وارد بازار می شود که آماری از مقدار دقیق آن در دست نیست.

کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر «دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی» لقب بگیرند و همچنان در بین عشایر بختیاری استان چهارمحال و بختیاری مرسوم است.

عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

مسکن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است.

بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که بر خلاف یک جا نشینان روستایی و شهری، در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند.

عشایر کوچ رو که یکی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران، در حوزه های جنوب و جنوب غرب، غرب و جنوب غرب، شرق و جنوب شرق، شمال غرب، شمال شرق و مرکزی ایران ایلات و عشایر پراکنده شده اند.

یکی از زیباترین جلوه های زندگی عشایر بختیاری هنگامه کوچ و پیمودن مسیر طولانی جهت رسیدن به مناطق قشلاقی است.

این سفر که همه ساله در مناطق بختیاری نشین استان چهارمحال و بختیاری و با سرد شدن هوا آغاز می شود پس از پیمودن مسافتی که چندین هفته به طول می انجامد در مناطق گرم نشین خوزستان، اصفهان و لرستان به پایان می رسد .

هر چند در بسیاری از این مناطق جاده های کوهستانی جای ایلراه ها را گرفته است اما هنوز بسیاری از عشایر این مناطق با پای پیاده و تحمل روزها رنج و مشقت و البته لذت بردن از همه زیبایی های کوچ، این سفر خاطره انگیز را انجام می دهند.

علی بدری بابادی، معاون فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، از آغاز کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی خبر داد.

بدری بابادی بیان داشت: تمهیدات لازم را برای کوچ عشایر اندیشیده ایم و دستگاههای متولی را موظف کردیم که خدمات به عشایر ارائه بدهند.

بدری بابادی تصریح کرد: ادارات امور عشایر، شبکه بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر، شبکه دامپزشکی و منابع طبیعی با استقرار در مسیر عشایر از آنها پشتیبانی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مقصد عشایر استان خوزستان بخصوص شهرستانهای لالی، مسجدسلیمان و شوشتر است عده ای هم به استانهای همجوار کوچ می کنند.

معاون فرماندار کوهرنگ در ادامه گفت: ۶۰۰۰۰ عشایر کوچ رو داریم که هر سال اوایل فصل یهار به سمت شهرستان کوهرنگ کوچ می کنند و پس از ۷ الی ۸ ماه حضور در شهرستان کوهرنگ و فعالیتهای کشاورزی مجددا به مکان مبدا بر می گردند.

مدیر کل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، گفت: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن ۱۲۰ هزار نفر جمعیت عشایری بزرگترین جامعه عشایری کشور را دارا می باشد.

یحیی حسین پور افزود: شهرستان کوهرنگ بزرگترین شهرستان عشایر نشین کشور و استان چهارمحال و بختیاری است.

حسین پور بیان داشت: این شهرستان با ۶۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت و داشتن ۹۰۰ هزار راس دام بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان و ۷۵ درصد جمعیت شهرستان کوهرنگ را دارا می باشد.

رئیس امور عشایر شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: عشایر شهرستان کوهرنگ در قالب ۳ زیست بوم بابادی، بابادی باب و دورکی باب و بهداروند باب در ۱۰۰ درصد محدوده جغرافیایی شهرستان با تراکم بیشتر در مناطق صعب العبور دوره ییلاقی خود را که از اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط مهرماه در شهرستان کوهرنگ سپری می کنند.

قوام فتاحی تعداد دام ۹۰۰ هزار راس را نشان دهنده سهم بالای عشایر بختیاری کوهرنگ در تولیدات دامی و گوشتی کشور و استان بیان کرد و افزود: عشایر بختیاری نقش بسزایی در توسعه و تولید در کشور دارند.

تخصیص اعتبار جهت خرید علوفه مورد نیاز عشایر و اجرای پروژه های آبی و خاکی در مناطق عشایری شهرستان کوهرنگ از قبیل احداث پمپاژ و احداث منابع ذخیره آب جهت اشتغالزایی و توسعه در مناطق عشایری از اقدامات مهم امور عشایر در شهرستان بختیاری نشین کوهرنگ است.

عشایر بختیاری علاوه بر تولید محصولات لبنی شامل کشک، قارا، پنیر محلی به پرورش زنبور عسل هم روی آورده اند و نقش زیادی در تولید عسل کشور دارند.

ضمن اینکه عشایر با تولید گیاهان دارویی از جمله کرفس، تره، بن سرخ، موسیر و … در این مورد هم در اقتصاد مقاومتی کشور کمک رسان هستند.

بافت قالی و گلیم و بافت محصولات محلی از جمله شیردنگ، منگوول و تهیه پوست و موی گوسفندان از دیگر محصولات عشایر می باشد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160697

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x