تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

چرا ورزشکاران پارالمپیکی از المپیکی ها موفق ترند؟

  • کد خبر : 160546
  • 24 شهریور 1395 - 10:35

جمعی از روانشناسان ورزشی علل موفقیت ورزشکاران پارالمپیکی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش «کمال مهر»؛  محسن پروازی روانشناس و نخعی مقدم مسئول روانشناسی کمیته ملی پارالمپیک در گفت و گو با رادیو ورزش به بررسی علل روانشناختی موفقیت ورزشکاران در مسابقات المپیک و پارالمپیک پرداخت.
محسن پروازی روانشناس ورزشی درخصوص وجه تمایز روانشناختی عملکرد در المپیک و پارالمپیک اظهار کرد: یکی از مسائلی که در عملکرد مسابقات المپیک و پارالمپیک تفاوت ایجاد می کند مبحث فشار روانی است که در دو حوزه زیر نمود بیشتری دارد:
۱- فشار روانی ناشی از رسانه ها که این فشار در المپیک بسیار بیشتر از پارالمپیک است؛ اخبار و بحث و گفتگو در رابطه با پارالمپیک کمتر به گوش می رسد و این خود باعث کاهش فشار روانی بر ورزشکاران می گردد.
۲- اهمیت مسابقات که در المپیک بسیار بالا است و حتی چندین ماه به تجزیه و تحلیل بردها و باختها پرداخته می شود در حالیکه در مورد پارالمپیک اینطور نیست و اغلب ورزشکاران پارالمپیک کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بطور مثال کسی بازیکنان بسکتبال با ویلچر را که اغلب لژیونر هستند را نمی شناسد. در مجموع می توان گفت فشار روانی کمتری به پارالمپین ها وارد می شود و عملکرد بهتری از آنها انتظار می رود.
مجدالدین مستعان روانشناس پیرامون نقش مدیران در نتیجه گرایی و عملکردگرایی بازیکنان بیان کرد: صحبت های مدیران و نقش کلیدی آنها در نتیجه گرایی و عملکردگرایی بازیکنان بسیار اثرگذار است. شعار این دوره پارالمپیک ” پارالمپین های سرافراز” است، یعنی قهرمانی در میدان ورزشی و در زندگی عادی و  شرکت در پارالمپیک به معنای اثبات امیدواری، اراده و قدرت نامحدود ذهن ورزشکاران معلول است.
نخعی مقدم، کارشناس و مسئول روانشناسی کمیته ملی پارالمپیک در مورد علت اهمیت دادن کمیته پارالمپیک به روانشناسی توضیح داد: در پارالمپیک ریو ۱۳ تیم در  قالب ۱۲ رشته ورزشی داریم که تنها ۴ تیم روانشناس نداشتند و مابقی تیم ها از چهار ماه قبل از شروع مسابقات تحت پوشش و حمایت روانشناس بوده اند. علت این اهمیت به دلیل ساختار ریاست و خود ورزشکاران پارالمپیک است؛  خسروی وفا، ریاست کمیته ملی پارالمپیک روی پیشبرد علمی و آکادمیک ورزش تاکید بسیار دارد، بعلاوه در ساختار کمیته پارالمپیک، کمیته پزشکی و علوم ورزشی وجود دارد که شامل چهار زیر مجموعه است و روانشناسی یکی از این زیرمجموعه هاست. در ضمن، در  کمیته ملی پارالمپیک از اعمال نظر شخصی خودداری می گردد. همچنین، ذات پارالمپیک می طلبد که ورزشکاران به دلیل محدودیتهایی که دارند از خدمات روانشناس بهره بگیرند .
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x