تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

گول نخورید؛ شما برنده هیچ جایزه‌ای نشده‌اید

  • کد خبر : 160444
  • 24 شهریور 1395 - 0:43
گول نخورید؛ شما برنده هیچ جایزه‌ای نشده‌اید

تلفن همراه، اس‌ام‌اس و عابربانک سه ضلع اصلی کلاهبرداری‌های تلفنی است. شیادانی که با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم خیلی راحت حساب‌های بانکی آنها را به بهانه‌های مختلف خالی می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ برنده خوش‌شانس مسابقات رادیویی و تلویزیونی، برنده شدن سفر زیارتی به اماکن مقدس، برنده شدن در قرعه‌کشی بانک‌ها و موسسات مالی مواردی است که کلاهبرداران تلفنی برای فریب مال باختگان از آن استفاده می‌کنند. این شیادان به قدری حرفه‌ای عمل می‌کنند که اقشار مطلع و تحصیلکرده جامعه هم به راحتی فریب می‌دهند.
اما کلاهبرداری‌های تلفنی با ورود تلفن همراه، گسترش عابربانک‌ها و سیستم‌های بانکداری الکترونیکی رنگ بوی جدی‌تری به خود گرفت. در بیشتر موارد این کلاهبرداران با جعل عنوانی فریبنده، از طریق تلفن همراه و پیامک با مالباختگان ارتباط برقرار می‌کنند و پس از جلب اعتماد، با استفاده از شگردهای روحی و روانی خاصی با تحت‌تأثیر قراردادن فرد مورد نظر آنها را روانه عابربانک‌ها می‌کنند و پس از اجرای عملیاتی پیچیده از پشت تلفن حساب بانکی آن را خالی می‌کنند. تقریبا این شگرد همه کلاهبرداران تلفنی است. کلاهبرداری‌هایی که به نظر می‌رسد با وجود هشدارهای مکرر مقامات انتظامی و سیستم بانکی کشور درخصوص حفظ و حراست از حساب‌های بانکی همچنان در صدر روش‌های کلاهبرداری قرار دارد.

۱۰۰میلیون تومان کلاهبرداری از طریق تلفن همراه

کلاهبرداران تلفنی همواره با استفاده از فضای حاکم برجامعه سعی درفریب مالباختگان دارند. موضوعی که سعید احمدبیگی بازپرس کشیک دادسرای تهران هم به آن اشاره دارد. او درخصوص شگرد جدید کلاهبرداران تلفنی طی روزهای اخیر در تهران  می‌گوید: «اخیرا کلاهبرداری از طریق عابربانک زیاد شده است. این کلاهبرداران با سوءاستفاده از نزدیک‌شدن به ماه محرم و مراسم اربعین، تلفنی با مردم تماس می‌گیرند و به بهانه‌های مختلف حساب‌های بانکی آنها را خالی می‌کنند. فقط درچند ساعت حضور من به‌عنوان بازپرس کشیک چهار کلاهبرداری به شعبه من ارجاع شد. دریکی از همین پرونده‌ها ۱۰۰میلیون تومان و ۳مورد دیگر به ترتیب ۴۲، ۲۸و ۹‌میلیون تومان از این طریق کلاهبرداری شده بود.» او با اشاره به اظهارات این مالباختگان می‌گوید: «پسرجوانی ۱۰۰میلیون تومان پول پدرش را به این طریق از دست داده بود.

این پسرجوان به من می‌گفت، نمی‌دانم چطور به پدرم بگویم این اتفاق افتاده. این پول همه سرمایه زندگی‌اش بود.» احمد بیگی ادامه می‌دهد: «دیروز صبح بازپرس کشیک دادسرای ناحیه ۵بودم که مرد مالباخته‌ای با مراجعه به دادسرا مدعی شد که ۴۲‌میلیون تومان پولش را از دست داده است. او در اظهاراتش به من گفت: پنجشنبه عصر وقتی به منزل رسیدم، تلفن همراهم زنگ خورد از پشت تلفن به من گفتند که از رادیوی جوان تماس می‌گیریم و شهردار تهران آقای قالیباف هم صدای شما را می‌شنوند، من هم رفتم عابربانک و ۴۲میلیون تومان پاداش ۲۰سال کارکردنم را به حساب این مرد کلاهبردار واریز کردم.»

اما این شیادان از شگردهای نوین و متفاوتی برای کلاهبرداری و خالی کردن حساب مالباختگان استفاده می‌کنند.
بازپرس کشیک تهران درتوضیح شگردهای این کلاهبرداران می‌گوید: «این شیادان به بهانه‌های مختلفی تماس می‌گیرند و با سوءاستفاده از عنوانی چون حضور مقامات دولتی و رسمی در این برنامه‌ها به مالباختگان می‌گویند، شما برنده خوش‌شانس کمک هزینه سفر به کربلای معلی و دیگر اماکن مقدس شده‌اید. این شیادان با استفاده از این روش مردم را به سمت عابربانک‌ها می‌کشانند.» او ادامه می‌دهد: «این کلاهبرداران پس از جلب اعتماد فرد مورد نظر و هدایت آنها به سمت عابربانک، از طریق تلفن از آنها می‌خواهند که یک‌سری عملیات را انجام دهند و مالباختگان فریب‌‌خورده ناخواسته موجودی حساب خود را به حساب دیگری منتقل می‌کنند.»

سعید احمد بیگی بازپرس کشیک دادسرای تهران با هشدار نسبت به شگرد جدید کلاهبرداری‌های تلفنی با توجه به نزدیکی ایام محرم و مراسم اربعین تأکید می‌کند: «هیچ پرداخت جایزه‌ای نیاز به رفتن پای عابربانک ندارد. مردم آگاه باشند که اگر فرد ناشناسی از پشت تلفن خواست که به عابربانک بروید، قطعا کلاهبرداری است.»

منبع: شهروند

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x