تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

توضیحات جدید پیرامون تعرض به سفارت عربستان/ نقش نیروهای امنیتی سعودی در تهران/ سعودی‌ها در حدی نیستند که جنگی علیه ایران انجام دهند

  • کد خبر : 160003
  • 21 شهریور 1395 - 11:55
توضیحات جدید پیرامون تعرض به سفارت عربستان/ نقش نیروهای امنیتی سعودی در تهران/ سعودی‌ها در حدی نیستند که جنگی علیه ایران انجام دهند

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در برنامه نگاه یک به بررسی تحولات منطقه و رفتار غیر عقلانی عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛، “حسین امیرعبداللهیان” دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل امشب ۲۰ شهریورماه در برنامه نگاه یک به بررسی تحولات منطقه و رفتار غیر عقلانی عربستان سعودی پرداخت.

پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف برای خاندان آل سعود قابل درک نیست
وی با اشاره به اینکه، پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف برای خاندان آل سعود قابل درک نیست گفت: سعودی ها حوزه رقابت بین دو کشور را به حوزه تخاصم سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران سرایت دادند.
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه، عربستان به دنبال احیا مجدد موضوع ایران هراسی است ادامه داد: حاکمان فعلی عربستان سعودی رفتار نسنجیده ای را از خود بروز می دهند.
آمریکا در سیاست های خود ملاحظه نفت و دلار سعودی را می کند
دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه، عربستان در سیاست های خود هماهنگ با آمریکا است گفت: آمریکا همواره در سیاست های خود ملاحظه نفت و دلار سعودی را می کند لذا سعودی ها در آستانه توافق ایران و ۱+۵ از طرف آمریکا اجازه حمله به یمن را پیدا می کنند.
وی با اشاره به اینکه، آمریکا در موضوع حمله به یمن به سعودی ها چراغ سبز نشان دادند بیان کرد: آمریکا در موضوع حمله عربستان به یمن سعی کرد تا سعودی ها را متحد خود نشان دهد.
سعودی ها در قد و قواره این نیستند که بخواهند جنگی علیه ایران انجام دهند
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه، سعودی ها از اینکه با ایران به طور نظامی در گیر شوند دچار رعب و وحشت هستند افزود: سعودی ها در قد و قواره این نیستند که بخواهند جنگی علیه ایران انجام دهند.
وی با بیان اینکه، سعودی ها برای سوخت گیری هواپیماهای خود برای حمله به یمن و بخش اطلاعات وابسته به آمریکا هستند ادامه داد: رفتار جمهوری اسلامی ایران توأم با عقلانیت است این در حالیست که سعودی ها در سطوح مختلف در روند مذاکرات کارشکنی کردند لذا آنها حمایت های خود را از گروه های تروریستی افزایش دادند تا نشان دهند که قدرت برتر منطقه هستند که قطعا این موضوع صحت ندارد و توهمی بیش نیست.
وی افزود: سعودی ها نگران بالا آمدن جمهوری اسلامی ایران در منطقه هستند به همین جهت آنها نگران افزایش درآمد نفتی ایران بودند و نقشه های خود برای پایین آوردن قیمت نفت را اجرایی کردند.
 تعدی دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی در دست پیگیری است
امیر عبداللهیان با بیان اینکه تعدی دو مامور سعودی به دو نوجوان ما در فرودگاه جده به حیثیت و اعتبار سعودی ها خدشه ای جدی وارد کرد، گفت: در آن مقطع مقامات سعودی تلاش کردند وعده هایی بدهند و سخن از دستگیری و برگزاری دادگاه در این رابطه بود که در سایه تحولات بعدی متاسفانه سعودی ها اقدام جدی را در رابطه با خاطیان انجام ندادند و این موضوع همچنان یکی از موضوعات در دست پیگیری در مجموعه معاونت کنسولی وزارت امور خارجه است.
علل شکل گیری حادثه منا
وی در ادامه به علل شکل گیری حادثه منا اشاره کرد و گفت: چرایی وقوع حادثه منا علامت سوال های متعددی دارد که از جمله آن می توان به اختلافات درون خاندان حاکم، رقابت احتمالی بین محمد بن نایف و محمد بن سلمان، سوء مدیریت کارگزاران حج و درگیر بودن مقامات سعودی به جنگ در یمن که سبب شده بود مدیریت حج متفاوت از سال های قبل برگزار شود اشاره کرد.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: اگر سعودی ها می خواستند با عقلانیت و شفافیت با این حادثه برخورد کنند حتما با پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب که چندین بار نیز توسط مقام معظم رهبری مطرح شده بود موافقت می کردند تا چرایی حادثه مشخص شود.
امیر عبداللهیان درباره اقدام عده ای در تعرض به سفارت عربستان نیز بیان داشت: تجاوز سعودی ها به مردم مظلوم یمن، بحث تعدی دو مامور سعودی به دو تن از نوجوانان ما در فرودگاه جده و نهایتا اعدام آیت الله شیخ نمر سبب شد سفارت عربستان مورد تحرکاتی از سوی عده ای قرار گیرد.
وی تصریح کرد: سعودی ها می دانستند که اعدام آیت الله شیخ نمر افکار عمومی جهان تشیع را خدشه دار خواهد کرد و نسبت به آن واکنش نشان می دهند لذا برای آن که پیکان حملات را در موضوع فاجعه منا از خود دور کنند بحران سازی دیگری کردند تا توجهات را از این سمت خارج کنند ضمن آن که آن ها نسبت به توافق هسته ای ایران با ۱+۵ احساس خطر می کردند و در صدد بودند تا بازی را در ابعاد مختلف بر هم بزنند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل یادآور شد: زمانی که رسانه های سعودی اعلام کردند که آیت الله شیخ نمر اعدام شده است ، قبل از آن که هیچ گونه تجمعی مقابل سفارت عربستان انجام شود به تعدادی از سفارت خانه های خاص در تهران یادداشت دادند که تمام خودروهای دیپلمات های خود را در تهران و مشهد به فروش گذاشته اند لذا این تحرک را نسبت به سفارت خود را یا پیش بینی می کردند و یا برنامه ای داشتند.
امیر عبداللهیان تاکید کرد: در جریان این حادثه هیچ یک از دیپلمات های سعودی آسیب ندیدند و هیچ تعرضی هم به آن ها نشد اما خسارتی به ساختمان سفارت صورت گرفت که نباید وارد می شد و رفتار نادرستی بود که با عوامل آن برخورد و احکام آن ها نیز به زودب اعلام خواهد شد.
نقش عربستان در تحرکات صورت گرفته مقابل سفارت این کشور در تهران دور از ذهن نیست
وی با بیان اینکه اعدام آیت الله شیخ نمر حساب شده بود گفت: اینکه عناصری از خود سعودی ها در ترغیب مردم در حرکتی که مقابل سفارت عربستان صورت گرفت به دور از ذهن نیست چراکه در آن مقطع عربستان ۱۴۰ دیپلمات در تهران و مشهد داشت که تعدادی از آن ها نیروهای امنیتی بودند تا در مقاطعی چنین بازی هایی را صورت دهند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: طراحی عربستان در این موضوع را نمی توان نادیده گرفت ولی آن حرکات احساسی و هدایت های غیر ملموس خارجی بهانه ای داد تا سعودی ها در فاجعه منا ورق را برگردانند.
امیر عبداللهیان در پایان نیز درباره توافق روسیه و آمریکا مبنی بر آتش بس در سوریه اظهار داشت: دولت سوریه از طرح آتش بس به عنوان یک ایده مثبت استقبال می کند اما اینکه به لحاظ محتوایی این آتش بس ها چه زمانی مورد توافق آمریکا قرار می گیرد یا سازمان ملل آن را فعال می کند اغلب زمان هایی است که تروریست ها در محاصره قرار می گیرند نه زمانی که مردم سوریه به این طرح نیازمندند لذا امیدواریم این آتش بس خاطره خانطومان را تکرار نکند و پایدار باشد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=160003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x