تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

رژه‌ای که خون روباه پیر را به جوش آورد

  • کد خبر : 159989
  • 21 شهریور 1395 - 11:50
رژه‌ای که خون روباه پیر را به جوش آورد

گزارشگر انگلیسی در گزارشی پر از شیطنت خبری می‌نویسد: آیا چنین نامگذاری روی کاروان ورزشی مصداقی از دخالت سیاست در ورزش نیست؟ این کاروان باید به مکه می‌رفت نه به ریو!

«کمال مهر»؛ – منابع خبری متعددی اقدام جالب جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری کاروان پارالمپیک به نام “شهدای منا” را تحت پوشش خبری خود قرار دادند. در این میان گزارش وب سایت خبری – تحلیلی BBC نشان از هیجان نویسنده از عدم برخورد با این قضیه دارد و گویا عده‌ای منتظر برخورد با کاروان منای ایران هستند!

نویسنده اینگونه گزارش خود را آغاز می‌کند: بسیاری از بینندگان از سراسر جهان شاید از معنای نام کاروان ایران در پارالمپیک بی خبر باشند، با این رویه قطعا از اقدام اعتراضی ایران در مراسم افتتاحیه نیز بی خبر هستند.

نویسنده در ادامه با اشاره به حادثه “منا” آورده است: ایران در اعتراض به اتفاقاتی که در جریان مراسم و مناسک حج رخ داده، تصمیم گرفت نام کاروان پارالمپیک خود را “منا” بگذارد تا خاطره و یاد قربانیان آن حادثه زنده نگه داشته شود، در مراسم افتتاحیه نیز پرچم‌دار جمهوری اسلامی ایران لباس احرام بر تن داشت.

بیش از ۲۰۰۰ زائر در آن حادثه کشته شدند که بیشتر آنها را زائران ایرانی تشکیل می‌دادند و مشخصا ایران، مقامات سعودی را مقصر می‌داند. هر چند عربستان سعودی مدعی هستند تنها ۷۶۹ نفر در حادثه منا جان باخته‌اند.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان

این گزارش خبری که توسط بخش فارسی و واحد بین الملل BBC تهیه شده در ادامه به سمت تنش بین ایران و عربستان می‌رود:” تنش بین دو کشور در این روزها به بهانه خاطره منا افزایش یافته است و عربستان در سالی که گذشت به ایرانیان مجوز حضور در مناسک حج را صادر نکرد. مفتی عربستان نیز در اظهار نظری توهین آمیز باعث تحریک احساسات ایرانیان مسلمان شده است.”

در این گزارش به نقل قول‌هایی از محمود خسروی وفا اشاره شده که دلایل نامگذاری کاروان پارالمپیک را شرح می‌دهد.

عشرت کردستانی، ورزشکار ایرانی در مراسم پارالمپیک با بر تن داشتن لباس احرام به وضوح و به صورت نمادین اعتراض ایران را جهانی کرد.

نویسنده این گزارش درباره این اقدام ایران می‌نویسد: آیا ایران می‌تواند چنین کاری انجام دهد؟ البته منابع خبری در ایران معتقدند که در مراسم رژه آزادی وجود دارد و هر کشوری مجاز است برای پوشش ورزشکاران خود با آزادی کامل و بدون محدودیت تصمیم‌گیری کند.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان

گزارشگر انگلیسی در ادامه شیطنت خبری خود می‌نویسد: آیا چنین نامگذاری روی کاروان ورزشی مصداقی از دخالت سیاست در ورزش نیست؟ این کاروان باید به مکه می‌رفت نه به ریو!

در ادامه این گزارش با اشاره به نظرات مردم در صفحات شبکه های اجتماعی درباره این گزارش و مشابه آن، هر چند به صورت ناعادلانه‌ای اشاره می‌شود: بسیاری بر این باورند که نباید این اتفاق فراموش شود اما باید از میدان درستی برای این منظور استفاده شود نه از میدان المپیک.

یکی از نویسندگان در بخش نظرات مردمی نیز نوشته است: این یک راه هوشمندانه است تا یک پیغام به تمام جهان داده شود، مردم آمریکا حادثه تلخ کشته شدن جوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا را فراموش نمی‌کنند، تیم ملی بسکتبال آمریکا نیز با استفاده از نمادهایی یاد قربانی آن حادثه را در میدان المپیک زنده نگه نداشتند. این که کار بدی نیست.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان

نویسنده انگلیسی این گزارش در پایان با اشاره به سابقه ایرانیان در استفاده از میادین مهم ورزشی برای بیان عقاید مذهبی خود می‌آورد: سهراب مرادی و کیانوش رستمی مدال و پیروزی‌های خود را به مدافعان حرم اهدا و تقدیم کردند و این اقدام آنها یک بازتاب جهانی داشت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=159989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x