تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

روزی از روزهای برگزیده خدا/ یوم‌الترویه به چه معناست؟

  • کد خبر : 159831
  • 20 شهریور 1395 - 18:00
روزی از روزهای برگزیده خدا/ یوم‌الترویه به چه معناست؟

امام صادق(ع) فرموده‌اند که روزۀ روز ترویه کفارۀ شصت سال گناه است.

  گروه فرهنگی«کمال مهر»؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی، تولیت امامزاده صالح(ع) و کارشناس مسائل مذهبی گفت: «یوم الترویه» روزی است که حجاج آماده مناسک حج شده، به سمت صحرای عرفات می‌روند و در آن جا مستقر می‌شوند.

وی افزود: دیگر مسلمانان نیز برای روز عرفه و انجام اعمال این روز از جمله قرائت دعای عرفه آماده می‌شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: این نام از زمان پیامبر اکرم(ص) بر روز هشتم ذی الحجه گذاشته شده، ترویه به معنای سیراب کردن است. به نظر می‌رسد آن زمان در عرفات آب نبوده و حاجی‌ها روز هشتم ذی حجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند و برخی از ایشان به حجاج دیگر می‌گفتند: “تروّیتم” یعنی سیراب شدید و به همین دلیل، روز هشتم ذی الحجه را روز ترویه نامیدند.

وی افزود: در حدیثی از رسول اکرم(ص) نقل شده که خداوند چهار روز جمعه، ترویه، عرفه و عید قربان را در میان روزها برگزیده است و همینطور امام صادق(ع) فرموده اند که روزه روز ترویه کفاره شصت سال گناه است.

گواهی در خصوص فعالیت امام حسین(ع) در این روز بیان کرد: برخی به اشتباه می‌گویند که امام حسین(ع) در این روز به سمت کربلا رفتند، در حالی که ایشان در روز عرفه مکه را ترک کردند.

وی اضافه کرد: دیگر تصور اشتباه برخی از مسلمانان این است که امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشتند، در حالی که ایشان اصلا حج واجب را آغاز نکرند که ناتمام بگذارند.

گفتنی است، در کتاب کلیات مفاتیح الجنان غسل یوم الترویه مستحب شمرده و روزه این روز مبارک برابر با کفاره گناهان شصت سال ذکر شده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=159831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x