تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

آیا پشه های سفید برای انسان ها خطرناک هستند؟

  • کد خبر : 158625
  • 15 شهریور 1395 - 0:52
آیا پشه های سفید برای انسان ها خطرناک هستند؟

اینروزها پشه های سفید زیادی در سطح شهر دیده می شوند. به همین دلیل در این مطلب به شرح کاملی از خطرات این پشه های سفید و چگونگی مقابله با این موجودات می پردازیم.

بالک سفید چیست؟

اگر این روزها گشتی هرچند کوتاه در سطح شهر زده باشید، حتما با پشه‌های سفید مزاحم و البته فراوانی که نمی‌دانید سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازند یا نه، مواجه شده‌اید.

این حشرات ریز و سفید که «بالک سفید» نام دارند، نوعی آفت گیاهی محسوب می‌شوند که بیشتر به صیفی‌های گلخانه‌ای مانند خیار، گوجه و بادمجان حمله می‌کنند و مواجهه با آنها به هیچ عنوان سلامتی انسان‌ها را تهدید نمی‌کندتنها مشکلی که این حشرات ریز می‌توانند برای ما ایجاد کنند، ایجاد حساسیت و عوارض ناشی از آن مانند آبریزش بینی، آبریزش اشک، خارش چشم، قرمزی چشم، عطسه، سرفه و خارش گلو است.

شاید جالب باشد بدانید که سم‌پاشی، یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش این حشره‌هایی است که چند سالی می‌شود پایشان از مزارع و روستاها به محیط‌های شهری باز شده و همه را در فصل‌های گرم سال، عاصی کرده‌اند. سم‌پاشی درختان شهری، در مرحله اول باعث مقاوم شدن این حشرات به سموم مختلف شده است و در مرحله دوم، حشرات دیگری مانند زنبورها که دشمنان اصلی بالک‌ های سفید هستند را از بین برده‌اند. یعنی بسیاری از حشراتی که در برابر این سم‌پاشی‌ها ضعیف‌تر هستند، زودتر از بالک‌های سفید می‌میرند و به این ترتیب، حشره‌ای برای خوردن بالک‌سفیدها باقی نمی‌ماند و در نتیجه، این حشرات گسترش می‌یابد.

دکتر سمیرا فراهانی، دکترای تخصصی حشره‌شناسی کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس، علاوه بر اینکه تاکید می‌کند این حشرات سفید و ریز، هیچ‌گونه عامل بیماری‌زایی را به انسان منتقل نمی‌کنند، این را هم می‌گوید که نصب نشانگرهایی با رنگ زرد می‌تواند به شدت در کاهش جمعیت بالک‌های سفید نقش داشته باشد و شهرداری‌ها می‌توانند باتوجه بیشتر به این نکته، گامی برای رهایی از شر آنها بردارند.

دکتر خسرو صادق‌نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌های ناشی از تماس این حشرات با مخاط بینی، چشم و دهان، استفاده از ماسک‌های ساده کاغذی یا پارچه‌ای ارزان‌قیمت و موجود در داروخانه‌ها را به تمام مردم، مخصوصا سالمندان و کودکان توصیه کرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=158625

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x