تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

کمپینی برای نجات/ همه ما دریاچه ارومیه هستیم!

  • کد خبر : 158372
  • 14 شهریور 1395 - 12:46
کمپینی برای نجات/ همه ما دریاچه ارومیه هستیم!

اخیرا با حمایت هنرمندان و ورزشکاران کشورمان کمپینی راه افتاده تا سازمان ملل به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه رسیدگی کند.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ کاهش سطح آب دریاچه ارومیه و خشک شدن تدریجی آن علاوه بر نگرانی هم‌وطنان، نگاه جامعه بین المللی را نیز در پی داشته است و همین موضوع باعث شد تا کاربران در فضای مجازی دست به کار شوند و کمپینی برای حمایت از آن ایجاد کنند.

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۴ با تراز آبی ۱۲۷۸ متر از سطح آب‌های آزاد دوران پرآبی خود را سپری می‌کرد، تمامی مشکلات از سال ١٣۷۶ با بحران زیست محیطی آغاز شد ؛ خشکسالی، مصرف بی رویه از منابع آبی پرده برداری کرد، بحران جدی و جدی‌تر شد تا اینکه شوره‌زاری به وسعت ۵ هزار کیلومترمربع به وجود آمد.

بحران کم آبی علاوه بر تهدید زیست محیطی، اندوه کشاورزان، مردم و از طرفی افزایش شوری دریاچه، حیات آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه را به سرعت تحت تاثیر خود قرار داد و تا مرز از بین رفتن کامل زندگی این موجود زنده پیش رفت.

علاقمندان به محیط زیست با راه‌اندازی کمپین “من دریاچه ارومیه هستم I am Urmia Lake” مردم و حامیان احیای دریاچه ارومیه و همین‌طور چهره‌های سرشناس ورزشی و هنرمندان سینما و تلویزیون را دور خود جمع کرده‌اند تا با یک میلیون رأی، سازمان ملل را موظف کنند تا تمام توانشان را برای احیای دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی ایران، دریاچه ارومیه به کار گیرند.

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون یکی از اولین افرادی بود که با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود کاربران فضای مجازی را به این پویش همگانی دعوت کرد؛ رضا کیانیان نوشت:

سلام بر همگى “من دریاچه ارومیه هستم!” “من زنده خواهم ماند”! “من خواهم ماند”! با یک میلیون امضا، جهان موظف خواهد شد زندگى را به من باز گرداند!
اگر یک میلیون امضا جمع شود، سازمان ملل موظف است تمام توان خود را براى احیاى دریاچه ارومیه به کار گیرد! همگى توان خود را به کار بگیریم و از دیگران هم بخواهیم تا یک میلیون امضا جمع کنیم! و خودمان را به خودمان و به جهان ثابت کنیم! ثابت کنیم سرزمین‌مان و آب و خاک مان را دوست داریم! اگر دریاچه‌مان را نجات دهیم، خودمان را نجات داده‌ایم.

صفحه اینستاگرام عموهای فیتیله‌ای: علی فروتن، حمید گلی و محمد مسلمی پستی منتشر کردند و نوشتند:

همه با هم کمپین من دریاچه ارومیه هستم رو جدی بگیریم اگر یک میلیون امضا جمع بشه سازمان ملل موظف میشه تمام توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه بکار بگیره، لطفا با این کمپین همراه بشین، یک همراهی گروهی دریاچه ارومیه را نجات خواهد داد.

بهاره رهنما بازیگر زن ایرانی با پیوستن به کمپین من دریاچه ارومیه هستم نوشت:

به فراخوان ارزشمند “رضا کیانیان” می‌پیوندیم و با یک میلیون امضا، زندگی را به دریاچه ارومیه از دست رفته مان بر می‌گردانیم.

پرویز پرستویی، بازیگر صاحب‌نام ایرانی نیز به این کمپین پیوست و از هم‌وطنان خواست برای جمع کردن یک میلیون رأی دست به کار شوند:

سلام هموطنان عزیز از کمپین من دریاچه ارومیه هستم حمایت کنید! اگر یک میلیون امضا جمع شود سازمان ملل موظف خواهد شد تمام توان خود را براى احیاى دریاچه ارومیه بکار گیرد و از همه دوستانتان بخواهید در صفحات‌شان به اشتراک بگذارند. حرکت جمعى را تجربه کنیم.

عاطفه رضوی بازیگر دیگری بود که به این کمپین پیوست، او نوشت:

من دریاچه ارومیه هستم. با جمع آوری یک میلیون امضا سازمان ملل موظف خواهد شد تمام توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه به کار گیرد.

مهتاب کرامتی بازیگر زن سینمای ایران به مانند بقیه هنرمندان پستی منتشر کرد و نوشت:

من دریاچه ارومیه هستم با جمع آورى یک میلیون امضاء سازمان ملل موظف خواهد شد تمام توان خود را براى احیاى دریاچه ارومیه بکار گیرد.

امیر آقایی بازیگری که در ارومیه متولد شده نیز با پیوستن به این کمپین اینگونه نوشت:

سلام تمام خاطرات کودکی من، شنیده‌ام که بغض کرده‌ای و ذره ذره داری خشک می‌شوی، از آن روزی که خشک شدی و تشنه، پا به شهرم ارومیه نگذاشته‌ام، نه اینکه قهر کرده باشم، توان دیدن تشنه گیت در من نیست، و حالا برایت کارهایی دارند می‌کنند، کمپین، اعتراض، فریاد رسا به گوش کسانی که موظفند، دریاچه کودکی‌های من، هر چه تو صلاح میدانی همان شود، من موظفم به التماس، تو اما لطفا آرام باش و مثل همیشه صبور، خدا کند که از بی لیاقتی‌ها جان سالم به در ببری و بمانی هم چنان، تو می‌توانی، دوام بیاور رفیق، دارند برای تو کارهایی می‌کنند.

الهام پاوه‌نژاد بازیگر سینما با پیوستن به این کمپین پستی در صفحه خود منتشر کرد:

با ثبت امضا خود در لینک زیر خواستار نجات دریاچه ارومیه شوید. با جمع شدن یک میلیون امضا سازمان ملل موظف به بررسی این تقاضاست. این حرکت به همت بزرگمان رضا کیانیان شکل گرفته است.

میر سعید معروف بازیکن و کاپیتان تیم ملی والیبال ایران که یک میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد و اهل ارومیه نیز هست در صفحه خود نوشت:

دلم تنگه برای روزگار پرآبیت.

این کمپین با انتشار آدرس (yon.ir/t5E2) مردم را دعوت کردند تا با ثبت رأی، اعلام حمایت خود را از دریاچه ارومیه به گوش مسولان سازمان ملل برسانند تا بلکه وضعیت بحرانی و کم آبی دریاچه ارومیه به حالت سابق خود بازگردد.

فریادهای خشک شدن دریاچه ارومیه حالا پا به فراتر از مرزها گذاشته و رسانه‌های خارجی و بین المللی به حمایت از آن می‌پردازند و با انتشار تصاویری در رسانه‌های خود نوید روزهای خوشی را برای مردم می‌دهند. امیدواریم با حمایت مردم، هنرمندان و مسئولین شاهد افزایش سطح تراز آب دریاچه ارومیه باشیم.

گزارش از سالار واعظی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=158372

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x