تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر

  • کد خبر : 158202
  • 13 شهریور 1395 - 15:41
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر

موشک‌های ضد زره نقش تعیین کننده‌ای در جنگ‎ها دارند، با وجود آنها می‎توان بدون درگیری در میدان جنگ به نتیجه رسید.

به گزارش  گروه سیاسی «کمال مهر»؛؛ موشک‌های ضد زره نقش تعیین کننده‌ای در جنگ دارند،به طوری که می‌توان به وسیله آنها، بدون درگیری میدانی به نتیجه رسید. ازمیان موشک‌های ضد تانک جهان، تعدادی از آنها قدرت انهدام بیشتری را در مقایسه با سایر موشک‌ها دارند.
دراگون
با افزایش توانایی تانک‌ها در دفاع از خود، فاصله درگیری تانک‌ها با نیروهای پیاده نظام افزایش یافت. بین دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ میلادی این فاصله چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ متر بود، ولی بعد از آن به تدریج این فاصله افزایش یافت. با افزایش فاصله درگیری، راکت‌های ضد تانک معمولی مانند RPG7  و بازوکا دیگر کارایی زیادی نداشتند. حتی در صورت اضافه کردن برد راکت، دیگر سرباز پیاده قدرت هدف‌گیری تانک را از فاصله ۵۰۰ متری ندارد، زیرا حتی ۱ درجه اشتباه در هدف‌گیری باعث یک خطای چند متری در فاصله بیش از ۵۰۰ متر می‌گردد و این فاصله برای در امان ماندن تانک کافی است؛ از این رو دو قدرت شوروی و آمریکا دست به ساخت موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده‌ای زدند که بتوان آنها را از فواصل دور شلیک و هدایت کرد. روس‌ها موشک ضد زره مالیوتکا را ساختند و آمریکایی‌ها در اولین تجربیات موفق خود، پس از مدتی استفاده از موشک‌های نسل اول کشورهایی مانند فرانسه موفق به ساخت موشک ضدتانک هدایت‌شونده M47  ملقب به دراگون شدند.
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر
دراگون را باید در حقیقت موشک ضدزره نسل دوم به حساب آورد. این موشک قابل حمل توسط نفر و هدایت‌شونده، توسط کمپانی مک دانل داگلاس و ریتون ساخته شده است. این موشک قابل شلیک توسط نفر است و به روش سیمی هدایت می‌شود، یعنی فرمان‌های  کنترلی و تصحیح مسیر به سوی هدف توسط یک سیم نازک از لانچر به موشک منتقل می‌گردد. تغییر مسیر موشک به روش تغییر بردار پیش‌ران صورت می‌گیرد. سیستم شامل موشک و لانچر پرتاب می‌باشد و مکانیزم ردیاب حرارتی و همین طور دید در شب بر روی لانچر سوار است. گفتنی است لانچر مجهز به دو پایه و باتری می‌باشد.
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر
کلاهک موشک ضدزره دراگون، قدرت انهدام زره‌پوش‌های متوسط و سنگرهای سبک را به نیروهای پیاده می‌دهد. دراگون از اوائل دهه هفتاد میلادی وارد ارتش آمریکا شد. سیستم هدایت سیمی به کاربر این امکان را می‌دهد که موشک را در یک مسیر مستقیم نسبت به هدف حفظ کند. برای این منظور کافی است کاربر هدف را در مرکز سایت دید حفظ نماید. لانچر از جنس کامپوزیت و قابل استفاده به دفعات است. دراگون در اوائل دهه ۹۰ مورد بازنگری و ارتقاء قرار گرفت که نتیجه آن سوپر دراگون بود.
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر
نسل اول دراگون دارای برد ۱۰۰۰ متر و زمان پرواز ۱۱٫۲ ثانیه بود. نمونه بهینه‌سازی شده دراگون دارای  ۱۸ اینچ قدرت نفوذ بیشتر و برد ۱۵۰۰ متری است. اولین استفاده رزمی دراگون مربوط به جنگ تحمیلی عراق به جمهوری اسلامی ایران است که این موشک توسط نیروهای ایرانی بر ضد قوای زرهی عراق به کار گرفته شد. تعداد محدودی از این موشک در زمان رژیم پهلوی خریداری و تحویل ارتش ایران گردید. این موشک امروزه توسط وزارت دفاع ایران به روش مهندسی معکوس تولید می‌گردد و پاره‌ای از مشخصات آن نیز ارتقاء داده شده است.
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر
دراگون توسط نیروی زمینی و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و ۱۰ کشور دیگر به خدمت گرفته شده و تاکنون ارتش آمریکا ۷۰۰۰ لانچر و ۳۳۰۰۰ موشک دراگون را به خدمت گرفته که از این تعداد ۱۷۰۰۰ موشک مربوط به سپاه تفنگداران دریایی می‌باشد. دراگون در درگیری‌هایی نظیر جنگ‌های اول و دوم خلیج فارس و افغانستان با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. قدرت نفوذ دراگون چیزی حدود ۵۰۰ میلیمتر است، با این حال این اژدهای کوچک در مقابل زره تانک‌های مدرنی مانند آبرامز، مرکاوا و T 92S هیچ کاری از پیش نمی‌برد.
موشک دراگون؛ ویرانگر دستی زره‌پوش‌ها + تصاویر
مشخصات
وزن کامل با لانچر پایه و سایت: ۱۰٫۰۷ کیلوگرم
وزن لانچر: ۶٫۹ کیلوگرم
وزن کلاهک موشک: ۵٫۴ کیلوگرم
بیشترین برد: ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر
برد مسلح شدن: ۷۵ متر
سرعت: ۲۰۰ متر بر ثاینه
قدرت نفوذ: بسته به مدل ۴۰۰ تا ۵۰۰ م م
امروزه ارتش آمریکا مشغول جایگزینی این موشک با موشک جاولین می‌باشد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=158202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x