یکی از موضوعاتی که توسعه صادرات خودرو را با مشکل مواجه میکند، پایین بودن استانداردها و کیفیت طراحی است؛ موضوعی که کارشناسان آن را ناشی از تحریمهای بینالمللی، شرایط خاص رقابتی و شرایط محیطی بازارهای هدف عنوان میکنند؛ با این وجود برخی از خودروهای تولید داخل توانسته اند به بازار کشورهای همسایه و در موارد محدود اروپایی راه یابند.
طبق آمار گمرک در ۴ ماه منتهی به تیر سال ۹۵، دو هزارو ۳۵۶ دستگاه خودرو به ارزش دلاری ۸,۷۷۴,۶۳۸ و ارزش ریالی ۲۶۷,۸۲۱,۳۹۳,۸۴۰ صادر شده است.
براساس این گزارش بیشتر خودروهای صادراتی پراید، دنا، رانا، سمند، تیبا،پژو پارس و پژو۲۰۷ و عمده کشورهای وارد کننده این اتومبیل ها عراق، ترکمنستان، چین و آلمان بوده اند.
جزئیات صادرات خودرو :
گفتنی است سمند سورن با ۱۵ میلیون تومان اختلاف نسبت به قیمت داخلی در صدر تفاوت قیمتی قرار دارد و پس از آن تیبا با اختلاف ۶ میلیون تومانی در رده بعدی قرار گرفته است.
البته پراید با تفاوت قیمت ۴ میلیون تومانی و پژو پارس نیز با همین میزان اختلاف در رتبه های بعدی قرار دارند.