تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

حکایت کودکانی که ناخواسته به ایدز مبتلا می‌شوند

  • کد خبر : 157813
  • 11 شهریور 1395 - 1:14
حکایت کودکانی که ناخواسته به ایدز مبتلا می‌شوند

این گزارش روایت کودکانی است که هر روز می‌بینیم و ناخواسته با خطراتی همچون ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی«کمال مهر»؛،این روزها صحبت های بسیاری در مورد کودکان کار می شود و آمار و آرقام عجیبی در ارتباط با آنها اعلام می شود.
در اخبار آمده که ۴٫۵ درصد آنها ایدز و انواع دیگر بیماری ها را دارند و ۶۰ درصدشان نیز ایرانی نیستند.
* ۹۵ درصد کودکان کار دارای خانواده هستند
فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: ۳ هزار کودک کار و خیابانی در ۱۸مرکز پرتو در سطح شهر تهران در حال توانمندسازی هستند، بررسی ها نشان می دهد که۶۰ درصد این کودکان از اتباع خارجی و ۹۵ درصد آن ها صاحب خانواده هستند و مراکزی که این افراد در آن هستند بیشتر در  دره فرحزاد، کن و قسمت هایی از مناطق۱۸ و ۱۹ است.
وی تصریح کرد: در راستای توانمندسازی این کودکان نیز مرکز تخصصی کامپیوتر و آموزش مهارت با ظرفیت۱۵۰ نفر راه اندازی می شود تا پس از ترک تحصیل به جای دست فروشی در خیابان ها و چهارراه ها به این مراکز معرفی تا از آموزش و مهارت های خود استفاده کنند.
*۴٫۵ درصد کودکان کار ایدز دارند
حبیب‌الله فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ۴٫۵ درصد از کودکان خیابانی مبتلا به بیماری ایدز هستند، گفت: و در مطالعه دیگری روی رفتارهای پرخطر این کودکان نشان می‌دهد که در معرض خطر و سوءاستفاده قرار می گیرند.
فرید گفت: بسیاری از کودکان کار و خیابان از شهرهای مختلف به تهران مهاجرت می‌کنند و خیلی‌ها هم که در خیابان می‌بینیم بی‌سرپرست نیستند و پدر و مادر دارند.
وی در پاسخ به اینکه آیا این کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص و ایدز هستند گفت: این کودکان در معرض خطرند کودکانی که سر چهارراه‌ها کار می‌کنند انواع خطرها تهدیدشان می‌کند،‌ممکن است تصادف کنند،‌ مورد آزار قرار گیرند یا از آنها سوء استفاده شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: مطالعه‌ای که قبلا انجام شده نشان می‌دهد که ۴٫۵ درصد از کودکان خیابانی مبتلا به بیماری ایدز باشند. البته ما در این زمینه مطالعه‌ای انجام نداده‌ایم و مطالعه‌ای که دو سال پیش انجام داده‌ایم بر روی رفتارهای پرخطر این کودکان است که نشان می‌دهد در معرض خطر هستند.
وی گفت: در حوزه کودکان خیابانی باید روی جذب آنها کار کنیم و اعتمادشان را جلب کنیم. تنها نگرانی ما برای نگهداری قهرآمیز و جمع‌آوری با زور این کودکان این است که ممکن است پدر و مادر آنها این کودکان را به سمت کارگاه‌های زیرزمینی ببرند. کارگاه‌های کاری که مجوز ندارند و قابل رویت هم نیستند. مثلا زیرزمین یک خانه مسکونی را تبدیل به کارگاه کرده‌اند که اصلا فضای مناسبی ندارد.
فرید ادامه داد: همین کودکان کار خودشان می‌گویند که خیابان از کارگاه برایشان بهتر است چون ممکن است در این کارگاه‌ها کتک بخورند و رفتارهای بدی با آنها بشود.
وی درمورد شناسایی این کارگاه‌های زیرزمینی گفت: شناسایی آنها خیلی سخت است چون تابلو ندارند مثلا در زیرزمین خانه، ترشی و مربا تهیه می‌کنند یا کفش می‌دوزند و از این موارد خیلی زیاد است البته این مشکل مربوط به همه دنیاست و در آن کشورها هم در شناسایی این کارگاه‌ها مشکل دارند و معتقدند مردم باید اطلاع بدهند.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: متاسفانه برخی از این کودکان در کارگاه‌های خانوادگی کار می‌کنند مثلا مواردی بوده که کودکی ۱۲ سال در خانه قالی‌بافی می‌کرده و کارهای سنگین انجام می‌داده است، بنابراین آگاه‌سازی خانواده‌ها و اطلاع دادن مردم بسیار مهم است.
وی با تاکید بر اینکه با افزایش اعتبارات نهادهای حمایتی می‌توان حمایت بیشتری از این کودکان کرد گفت: باید کاری کنیم که نیازی به کارکردن این کودکان نباشد و اگر در جایی که لازم است می‌بینیم که خانواده‌ها صلاحیت ندارند کودک به بهزیستی داده شود. با رویکرد کارشناسی باید با خانواده‌ها در ارتباط باشیم و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید.
فرید ادامه داد: در تهران سالانه حدود ۱۳۰۰ کودک خیابانی از خدمات ما بهره می‌گیرند که ممکن است به مدت چند شبانه‌روز یا چند ماه در مراکز اقامتی ما نگهداری شوند.
*۶۰ درصد این کودکان از اتباع خارجی هستند
اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: طی ۶ماه گذشته هزار و ۴۰۸ کودک خیابانی از سوی موسسات آموزشی و حمایتی ساماندهی شدند.
مدیر کل بهزیستی استان تهران در مراسم افتتاحیه طرح حمایتی آموزشی کودک و خانواده که امروز (سه شنبه) در سازمان بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: کودکان جزء دسته گروه های در معرض خطر و آسیب در دنیا قرار گرفته اند، زیرا ۷۰ تا ۸۰ درصد شخصیت در دوران کودکی شکل می گیرد.
وی افزود: بخشی از کودکان به لحاظ فقدان سرپرست جز گروه های پر خطر قرار گرفته اند و متاسفانه به لحاظ فقدان برنامه های موثر و عدم استفاده از ظرفیت های ملی و فرا ملی در کشور نتوانسته ایم از ظرفیت های مناسب موجود در جامعه استفاده کنیم.
مدیر کل بهزیستی استان تهران بیان داشت: گاهی با اجبار خانواده ها پای کودکان به خیابان ها باز می شود و از آنها به عنوان حامل مواد مخدر استفاده می شود، در صورتی که جای کودک در کانون خانواده است.
باقری تصریح کرد: طی ۶ ماه گذشته هزار و ۴۰۸ کودک از سوی ۱۷ موسسه آموزشی و حمایتی خانواده ساماندهی شده اند که ۶۰ درصد آنها جز اتباع خارجی بودند.
وی تاکید کرد: کشور ما پذیرنده کودکانی از کشور های افغانستان، پاکستان و بنگلادش است که این کودکان جز ضعیف ترین افراد جامعه خود بودند، لازم است دستگاه های دولتی ذیربط در ساماندهی این کودکان در کنار بهزیستی قرار بگیرند تا دیگر کودکی را در خیابان ها مشاهده نکنیم.
مدیر کل بهزیستی استان تهران بیان داشت: طرحی که امروز با عنوان طرح مراکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده افنتاح می شود، طرحی نو در کشور محسوب می شود، اما باید توجه داشت که در اجرای این طرح ها آموزش نقش موثری دارد، زیرا بیشتر افراد به علت نا آگاهی دست به اشتباه می زنند و در این زمینه نقش صدا و سیما بسیار موثر است.
باقری افزود: در قوانین جمهوری اسلامی ایران بحث جمع آوری کودکان وجود ندارد، بلکه به شناسایی و جذب آنها اشاره شده است و این موضوع دارای بحث های حقوقی ظریفی است.
وی گفت: باید کاری کنیم که قبل از ورود کودکان به خیابان ها، ما به سراغ آنها برویم و خانواده هایی که کودکان آنها مستعد خیابانی شدن هستند مورد آموزش قرار بگیرند که این موضوع جز اهداف طرح حمایتی و آموزشی کودک و خانواده است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=157813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x