تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

وزیر فرهنگ در برابر روحانی می‌ایستد؟!

  • کد خبر : 157564
  • 09 شهریور 1395 - 18:57
وزیر فرهنگ در برابر روحانی می‌ایستد؟!

درحالی که روحانی از وزیر فرهنگ و ارشاد خواسته بود در برابر لغو کنسرت‌ها عقب‌نشینی نکند، جنتی در اظهاراتی متقابل تعداد کنسرت‌های لغو شده را انگشت‌شمار دانست و به دفاع از امام جمعه مشهد پرداخت.

به گزارش«کمال مهر»؛به نقل از آناج، گاهی اوقات در عرصه سیاست اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد که تمام معادلات را دگرگون می‌سازد و اشخاص نام‌دار واکنش‌هایی غیر منظره از خود به نمایش می‌گذارد تا تحلیل‌گران را نیز در سردرگمی فرو برند.

علی جنتی یکی از وزرای کابینه یازدهم است که در دوران کاری‌اش عنوان «ولنگاری فرهنگی» بر کارنامه وزارت‌خانه‌ای او نقش بسته و مسایلی همچون عدم حمایت از هنرمندان انقلابی، کوتاهی در ممیزی کتب و صدور مجوز نمایش ۵۰ کیلو آلبالو، پسر دبیر شورای نگهبان را در بوته‌ی نقد قرار داده تا عده‌ای این وزیر اصلاح‌طلب را فرزند ناخلف پدر بنامند.

وزیر فرهنگ و ارشاد جزو آن دسته از یارانِ روحانی‌ست که معمولا مواضع تند و حاشیه‌داری را از خود نشان می‌دهد اما همین وزیر در طول روزهای با تغییر ادبیاتی تعجب‌آور، نظراتی را به زبان می‌آورد که با سوابق وی سر سازگاری ندارد.

برای ارائه گواه این ادعا باید نیم‌نگاهی به اظهارات اخیر علی جنتی داشت، وزیر روحانی چندی پیش در پی انتقاد امام جمعه بهمئی که گفته بود: “با توجه به مشکلاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما وجود دارد، یا باید پسوند اسلامی را بردارند یا شأن آن را حفظ کنند” عکس‌العمل «جیبوتی کجایی» مانند از خود نشان داد و در جمع مدیران کل فرهنگ‌ و ارشاد کشور عنوان کرد: “امام جمعه‌ای در شهری که اصلا در نقشه با ذره بین باید پیدایش کرد، در خطبه‌هایش گفته که عنوان «اسلامی» وزارت ارشاد را باید برداشت!”

در حالی که انتظار می‌رفت چنین صاحب دیوانی در برابر انتقاد امام جمعه مشهد که به مراتب پررنگ‌تر از اظهارات امام جمعه بهمئی بود، مواضعی تند اتخاذ کند، سکوت اختیار کرد و همین امر دلیلی بر هجمه اصلاح‌طلبان به وزارت فرهنگ و ارشاد شد.

جنتی که پیش از این با اظهارات آرمان و شرق پَسند خود تیتر یک روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌شد این‌بار در معرض نقد هم‌جناحی‌های خود قرار گرفت چراکه رسانه‌های اصلاح‌طلب در قبال جوسازی‌هایی که به راه انداخته بودند، انتظار داشتند وزیر فرهنگ و ارشاد با امام جمعه مشهد رویایی نماید اما او با گفتن جمله‌ی «ترجیح می‌دهم وارد این مقوله نشوم و خود را درگیر این موضوعات نکنم» زمینه ورود شخص روحانی به موضوع را فراهم کرد.

حسن روحانی در اولین روز شهریورماه از عقب‌نشینی جنتی در برابر لغو کرسنت‌ها انتقاد کرد و به طور ضمنی از علی جنتی خواست با ایستادگی در برابر آیت الله علم‌ الهدی سیاست‌های مدنظر خود را به اجرا درآورد. این اولتیماتوم رئیس جمهور به وزیرش از اتاق فکر دولت نشأت می‌گرفت چراکه مسئولین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بهترین فرصت را برای جولان رسانه‌ای و استفاده صددرصدی از هیجان‌ قشر جوان به دست آورده بودند و نمی‌خواستند به این راحتی‌ها به ماجرای لغو کنسرت‌ها پایان و به انتقادات پیرامون فیش‌های حقوقی پاسخ دهند.

با این هشدار روحانی به جنتی انتظار می‌رفت وزیر فرهنگ و ارشاد طی مصاحبه‌هایی سخنانی را به زبان آورد که به بازی دولت با «لغو کرسنت‌ها» دامن بزند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه وزیر روحانی در نقطه مقابل او ایستاد و هفتم شهریورماه در ویژه برنامه شبکه خبر اظهار کرد: «تعداد کنسرت‌های لغو شده زیاد نیست و طی پنج ماه اول سال ۹ کنسرت لغو شده است، کار وزارت ارشاد فقط برگزاری و صدور مجوز برای کنسرت نیست»

وی در دفاع از مواضع امام جمعه مشهد گفت: «ائمه جمعه به خود کنسرت اشکال وارد نمی‌کنند بلکه به حواشی آن کار دارند، برخی تماشاچیان با ظاهر نامناسب به کنسرت می‌آیند و رعایت حدودی را که باید، نمی‌کنند»

در تحلیل اظهارات جنتی، باید اذعان داشت، وزیر فرهنگ و ارشاد بر خلاف گذشته دیگر از فرهنگِ اصلاح‌طلبی دفاع نمی‌کند و این را می‌توان از اعتراف او به مشکلات حوزه فرهنگی و عدم کتمان آن‌ها دریافت؛ از سویی دیگر جنتی نمی‌خواهد کارنامه‌ای را از خود به نمایش بگذارد که مورد مذمت بزرگان نظام قرار گیرد و سال‌ها بعد در جرگه‌ی مدیرانی مثل مهاجرانی، نام او بر زبان‌ها جاری شود.

جنتی از دستور روحانی سرپیچی کرد و با انتقاد از رسانه‌های اصلاح‌طلب و بزرگ‌نمایی لغو کرسنت‌ها، خود را برای وزیر نشدن تا سال ۱۴۰۰، آن‌هم در صورتی که اعتدالی‌ها به قدرت برسند، آماده نمود. شاید هم وزیر فرهنگ و ارشاد خود بهتر از بقیه می‌داند محبوبیت کابینه یازدهم کاهش یافته و در این یک سال باقیمانده می‌خواهد طوری کار کند که در تقسیم‌بندی مدیران به انقلابی و غیرانقلابی در گروه دوم جایی نداشته باشد!

انتهای پیام/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=157564

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x