تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/ حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر

  • کد خبر : 156993
  • 07 شهریور 1395 - 12:39
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/ حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر

مراسم تشییع پیکر داوود رشیدی استاد فرهیخته سینما و تئاتر، صبح امروز از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش  گروه فرهنگی«کمال مهر»؛؛ داوود رشیدی صبح روز جمعه پنجم شهریور ماه در اثر ایست قلبی دنیای فانی را وداع گفت و به قول خودش «آمد، دید و رفت».
صبح امروز از ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت مراسم تشییع پیکر این استاد فرهیخته سینما و تئاتر آغاز شد.
هنرمندانی چون جمشید مشایخی، رضا کیانیان، سیروس الوند، عبدالرضا اکبری، سیاوش طهمورث، پرویز پورحسینی، قطب‌الدین صادقی، مانی حقیقی، عبدالله اسکندری، ویشکا آسایش، لیلی رشیدی، لیلا حاتمی، مرضیه برومند، بیژن بنفشه خواه، رسول نجفیان و مسئولانی مثل احمد مسجد جامعی و دکتر حسین فریدون به نمایندگی از نهاد ریاست جمهوری ، دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم حضور یافتند.
جمشید مشایخی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با انتقاد از نبود حمایت معنوی از هنرمندان پیشکسوت گفت: چرا وقتی داوود رشیدی زنده بود، کسی از او سراغی نمی گرفت؟! حال که او از میان ما رفته، همه به سراغش آمده اند. او زمانی که زنده بود، این حمایت را می خواست.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
امین تارخ در ابتدای این مراسم، ضمن عرض تسلیت برای درگذشت این هنرمند گفت: از طرف خانه سینما و به نمایندگی از طرف دوستانم این ضایعه تاسف بار فرهنگی را تسلیت می گویم. از تشریف فرمایی شما هنرمندان و مردم عزیز تشکر می کنم.
وی در ادامه گفت: داوود رشیدی از بین ما رفت، اما داغ سنگینی را برای ما به جا گذاشت. او رفت اما غیبت مدیر متعهد را به جا گذاشت. او رفت، اما امید را به یادگار گذاشت؛ بازیگران ما مدیون او هستند. او «رشید» سینمای ایران است.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
اما شاید یکی از تلخ ترین سخنرانی ها، صحبت های علی نصیریان یار و دوست قدیمی استاد فقید داوود رشیدی بود.
نصیریان با حضور در این مراسم گفت: اصلا نمی خواستم در این مراسم باشم و این طور با تو (رشیدی) حرف بزنم. قرار نبود که این طور باشد، قرار بود من با تو روی این صحنه (تالار وحدت) باشم.
نصیریان تاکید کرد: داوود رشیدی یکی از سناتورهای بازیگری ایران بود. او نقطه عطفی برای بازیگری و کارگردانی هنر تئاتر ایران بود. اما فقط محدود به بازیگری نبود، او یکی از پنج بازیگر ارزنده «هزاردستان» علی حاتمی بود. هنرمندی که نه فقط در اجرا که در تربیت بازیگران هم سهم داشت و فعال بود.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
جمشید مشایخی یکی دیگر از دوستان همیشه همراه رشیدی، با حضور در این مراسم در جمع حاضران گفت: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست، در موردش صحبت نمی کنیم؛ اما وقتی که از دنیا می رود برایمان عزیز می شود؟! زمانی که داوود رشیدی زنده بود، در این سال‌های اخیر کمتر از او حرفی به میان می آمد. حال که رفته، دیگر این حرف ها چه فایده ای دارد؟!
مشایخی اظهار داشت: من با داوود رشیدی کارهای فراوانی کردم. «داوود» استاد من بود و خاک پای او هستم. امیدوارم قبل از اینکه کسی از دنیا برود، در موردش حرف بزنیم و از او سراغی بگیریم.
در ادامه مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد بیان کرد: عرصه هنر مدیون هنرمندانی این چنین است. فضایی که مرحوم رشیدی در تئاتر و هنر ایجاد کرد، باعث شده تا چنین جمعیتی در مراسم بدرقه او حضور یابند. البته یادمان نرود که رشیدی، به وصال معشوقش رسید و بهتر است، دست به دعا شویم و برای او دعا کنیم.
داریوش فرهنگ کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: دوست داشتم، زمان بودنش از من سوال کنند؛ اما می گویم که اولین تئاتر حرفه ای را با رشیدی شروع کردم و مدیون او هستم. من و مهدی هاشمی از او درخواست حضور در تئاترش را کردیم، و او با جان و دل قبول کرد. او به خاطر بلند همتی و مهربانی اش در میان مردم عزت یافت. لحن او چنان مهربانانه بود که همیشه به بهترین شکل پذیرای همگان می شد. روحش شاد.
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم در این مراسم با ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند گفت: شهریاران فرهنگ و ستارگان این عرصه ما قدر شما را می دانیم. می دانیم اگر ایران بوستان و گلستان است، از خون جگر خوردن های شماست. آقای رشیدی شما همچنان هستید و جوانان از تجربه شما استفاده خواهند کرد. ما این بنای باشکوه را مدیون شماییم. همه ایران داغدار شماست.
احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی هم چند کلامی را صحبت کرد. او اظهار داشت: قصد نداشتم صحبت کنم؛ اما واقعیت هایی را باید بگویم. من بدون داوود رشیدی هیچ هستم، او سالها زندگی ما را با زحمت و کوشش اداره کرد.
وی افزود: من تشکر می کنم از همه عزیزانی که در این چند روز با ما همدردی کردند. برای روح کیارستمی و داوود عزیز من صلوات بفرستید.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
دکتر علی عسکری رئیس صدا و سیما هم در این مراسم حضور یافت. قرار شد تا در روز جمعه، در مسجد بلال صدا و سیما مراسم گرامیداشت داوود رشیدی برگزار شود.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
لیلی رشیدی، دختر داوود رشیدی هم در چند کلام اظهار داشت: ممنونم که در این آفتاب و گرما برای دلگرمی ما تشریف آوردید. از همه دوستان و مسئولان تشکر می کنم.
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/  حضور هنرمندان در مراسم تشییع پیکر استاد تئاتر + تصاویر
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی بر پیکر مرحوم  رشیدی نماز خواند.
پس از آن پیکر داوود رشیدی، استاد سینما و تئاتر بر دستان جمعیت حاضر تشییع و به سمت خانه هنرمندان بهشت زهرا (س) رهسپار شد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=156993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x