تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

سایه جنگ نیابتی ریاض با تهران و مسکو بر سر نشست آتی اوپک/بی‌پرواتر شدن ایران پس از پرواز جنگنده‌های روسیه از نوژه

  • کد خبر : 156905
  • 06 شهریور 1395 - 17:31
سایه جنگ نیابتی ریاض با تهران و مسکو بر سر نشست آتی اوپک/بی‌پرواتر شدن ایران پس از پرواز جنگنده‌های روسیه از نوژه

یک نشریه اروپایی احتمال موفقیت نشست آتی اوپک را بدلیل اختلافات ریاض با تهران و مسکو بعید دانست.

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر»؛ هفته‌نامه انگلیسی‌زبان نیو یوروپ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: با در نظر گرفتن سطح بی‌اعتمادی میان اعضای «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) به نظر نمی‌رسد نشست آتی اعضای اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپک درخصوص «فریز نفتی»، دستاوردی به همراه داشته باشد.
صادرکنندگان عمده نفت‌خام جهان قرار است در نشست الجزایر ( ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر)، درخصوص ثابت نگه داشتن سطح تولید خود تصمیم‌گیری کنند.
یکی از کارشناسان نفتی معتقد است تنها موضوعی که اعضای اوپک می‌توانند درباره آن اتفاق‌نظر داشته باشند به تفاهم نرسیدن است. وی سپس مدعی شده است: ایران و عربستان مدت مدیدی است که درگیر جنگ نیابتی هستند. ۱۷ اوت سال جاری میلادی ۷ نفر از اهالی منطقه نجران عربستان بر اثر اصابت موشک‌های شلیک‌شده از جانب نیروهای یمن کشته شدند. کارشناس مزبور مدعی شده این موشک‌ها را کشورمان در اختیار نیروهای یمن قرار داده بود.
این گزارش می‌افزاید: تمامی شواهد دال بر افزایش اختلافات و خصومت میان تهران و ریاض است. به نظر نمی‌رسد در مقطع کنونی، ایران قصد داشته باشد سیاست‌هایش را در قبال عربستان تغییر دهد و در برابر این کشور نرمی نشان دهد. بر عکس! پرواز چندی پیش بمب‌افکن‌های روسیه از پایگاه هوایی «شهید نوژه» همدان باعث بی‌پرواتر شدن بیش از پیش ایران شده است. نگارنده گزارش سپس مدعی شده است: روسیه عملاً در ایران یک پایگاه نظامی ایجاد کرده است. مسکو و تهران خواهان ادامه حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، بر سر قدرت هستند و هیچ راهی وجود ندارد که ریاض در این زمینه با آن‌ها به توافق برسد.
وزیر انرژی روسیه ۱۵ اوت، اعلام کرد کرملین و ریاض در حال گفتگو درخصوص فریز نفتی هستند. با این وجود باید گفت بی‌اعتمادی کنونی میان اعضای اوپک در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. از سوی دیگر، مسکو به عنوان تولیدکننده غیراوپک به ریاض اعتماد ندارد. ریاض نیز متقابلاً به مسکو اعتماد ندارد. بنابراین، هر گونه گفتگویی پیش از برگزاری محکوم به شکست است.
این کارشناس نفتی در پایان گفت: اوپک برای اجتناب از ورشکستگی باید بهای نفت را به سطح ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه برساند. این در حالی است که ایران در میان دیگر اعضای اوپک بهترین شرایط را دارد و در موضع قدرت است. آن‌ها سال‌ها تحت فشار تحریم‌ها بودند و اکنون پس از لغو این تحریم‌ها شرایط بهتری را برای توسعه اقتصادی پیش روی دارند. بنابراین، تهران تلاش می‌کند صادرات نفتی خود را افزایش دهد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=156905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x