تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

کباب‌های زغالی اینجا هزاران اسکناس را به آتش می‌کشد

  • کد خبر : 156799
  • 06 شهریور 1395 - 0:57

خوردن کباب برای همه لذیذ است اما در این گزارش از کباب‌های زغالی خواهید خواند که هزاران اسکناس را به آتش می‌کشد.

کباب‌های زغالی اینجا هزاران اسکناس را به آتش می‌کشدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی«کمال مهر»؛،درختان بلوط سهم بسزایی در جلوگیری از انتشار ریزگردها و گرد و غبار ایفا می کنند،موضوعی که منطقه شباب استان ایلام نیز از آن مستثنی نیست.
بر اساس برآوردهای انجام شده،درختان بلوط هر کدام به تنهایی ۲۰۰ هزار دلار می ارزند و قادر است در هر هکتار از انتشار ۶۸ تن گرد و غبار پیشگیری کند.
این موضوع از دغدغه های جدی و اساسی در خطه شباب استان ایلام به شمار می رود که درختان بلوط آن یک به یک با خطر مرگ و نابودی مواجه می شوند.
کمر همت برای تهیه چوب از هیزم درختان بلوط،از کج سلیقگی هایی است که برخی از کبابی ها برای پخت کباب و ماندگار کردن طعم غذای خود به زیر زبان گردشگران در این منطقه (شباب)به آن مبادرت می ورزند.
این اقدام در شرایطی رخ می دهد که تهیه و تامین چوب و هیزم از درختان،بدون مجوز قانونی جریمه نقدی به همراه دارد.
واقعیت تلخ‌ تر ماجرا به جایی باز می گردد که بسیاری از واحدهای کبابی از نعمت گاز بی نصیب نیستند،اما برای طبخ به اصطلاح سنتی اغذیه خود،از ستاندن جان درختان بلوط دریغ نمی کنند و به اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان منابع طبیعی،استمرار این وضعیت،شرایط بسیار بغرنج و پیچیده ای  را در مقابل خطه شبابِ استان ایلام قرار می دهد.
*مصرف روزانه نیم تن زغال در شباب
آنچنان که نور ا…منصوری،رئیس اتاق اصناف شهرستان چرداول در گفت و گو با رسانه ها و جراید عنوان داشته؛ بصورت تقریبی،۹۰ واحد کبابی در این بخش از شهرستان ایلام مشغول به فعالیت هستند که با یک احتساب کلی به روشنی در می یابیم مصرف و نیاز روزانه زغال در این واحدها ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم برآورد می شود که در مجموع می توان گفت نیاز و مصرف روزانه تمامی واحدهای کبابی در این خطه به ۵۰۰ کیلو گرم می رسد.
وی با تاکید بر لزوم ورود فرمانداری و دیگر دستگاه های ذیربط برای مقابله با چنین اقداماتی(مرگ درختان بلوط با هدف تامین زغال) می افزاید:یقینا حفاظت از چنین استعدادهای اصلی خطیر و برجسته است که باید مجدانه مورد توجه قرار گیرد.
منصوری عنوان کرد:نظارت دقیق هر چه بیشتر،از الزامات و مولفه های بسیار مهم در چنین مناطقی به شمار می رود که برای حصول بقای چنین موهبتی(درختان بلوط)باید در دستور کار قرار گیرد.
*فرهنگ سازی برای حفظ منابع طبیعی
محمد حسین سهیل بیگی،رئیس اداره گاز شهرستان چرداول در اظهاراتی که بخش هایی از آن در جراید و روزنامه ها منتشر شده،عنوان کرد:این مجموعه آمادگی دارد تا در صورت ارائه تقاضا مبنی بر واگذاری انشعابات گاز،نسبت به تامین آن اقدام کند.
وی افزود:یکی از چالش های پیش رو در این منطقه به قیمت اندک زغال در مقایسه با گاز باز می گردد که همین موضوع تمایل واحدهای کبابی را به استفاده از چوب درختان بلوط تقویت می کند.
این مقام مسئول در شهرستان  چرداول می افزاید:خوش طعم بودن کباب زغالی نیز مزید بر علت شده تا در اذهان برخی از فعالان واحد های کبابی و مردم،تمایل برای بهره گیری از چوب درختان تشدید شود.
به هر ترتیب می طلبد دستگاه ها و مجموعه های فرهنگی این خطه از کشور با اطلاع رسانی،آموزش و فرهنگ سازی صحیحِ هرچه بیشتر در کنار اِعمال برخوردهای تنبیهی در چارچوب قوانین و ضوابط نسبت به مدیریت صحیح این معضل اقدام نمایند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=156799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x