تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

احمدی‌نژاد رقیب روحانی است/منتخبان مجلس با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز شدند

  • کد خبر : 156654
  • 05 شهریور 1395 - 14:36

استاندار یزد از کم و کیف رسیدن به مسند استانداری و رقابت احمدی نژاد با روحانی در انتخابات آینده اظهاراتی ارائه داد.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛، “رئیس دولت نهم و دهم نیازی به مجوز ندارد” این بخشی از اظهارات سیدمحمد میرمحمدی، استاندار یزد است. وی از کم و کیف رسیدن به مسند استانداری و رقابت احمدی نژاد با روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اظهاراتی را ارائه داد.
گزیده‌ای از سخنان استاندار یزد به شرح ذیل است:
* احمدی نژاد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقیب روحانی باشد
* رئیس دولت نهم و دهم نیازی به مجوز ندارد
* منتخبان مجلس با حمایت اصلاح طلبان پیروز شدند
در ادامه مشروح این مصاحبه می‌خوانید:
استخاره کردم، خوب نیامد
باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان سوال اول بفرمایید که سمت استانداری یزد خواستاران زیادی داشت و شما به عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر رقبای زیادی داشتید، چگونه از میان رقبا به عنوان استاندار انتخاب شدید، آیا انتصاب شما با حمایت شخص خاصی بود؟
میرمحمدی: خیر. تمایلی برای برعهده گرفتن این سمت نداشتم، هیچ فرد خاصی هم در این زمینه از بنده حمایت نکرد. پیشنهاد استانداری یزد از سوی معاون سیاسی وزیر کشور که رابطه‌ای دوستانه با بنده داشت مطرح شد.
ابتدا به دلیل مواضع خاص، از پذیرش آن امتناع کردم اما با پیشنهاد مجدد او، در اینباره تامل و استخاره کردم،خوب نیامد، نهایتا با اصرار دوستان و اطرافیان، سکان استانداری یزد را به دست گرفتم بنابراین با وجود اینکه در وزارت کشور سابقه‌ای نداشتم، فعالیت خود را آغاز کردم.
باشگاه خبرنگاران جوان: در استان یزد بسیاری از منتقدان مخالف انتصاب استاندار از طیف اصلاح‌طلبان بودند، مشخصا این دیدگاه چه کسانی است و با چه هدفی این اظهارات از سوی آنها بیان می‌شود؟
میرمحمدی: بنده چنین موردی نشنیده‌ام زیرا گزینه‌های مورد نظر برای سمت استانداری، همگی از طیف اصلاح‌طلبان بودند. همانطور که می‌دانید بنده هم از طیف اصلاح طلب هستم اما در روز معارفه خود اعلام کردم اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا هستم.
اصلاح طلب زیرا معتقدم اشکالات موجود باید اصلاح و روز به روز صورت بهتری به خود بگیرد و شرایط بهبود پیدا کند. اصولگرا زیرا به اصول و مکتب اسلام معتقدم، اعتدال‌گرا زیرا مخالف افراط و تفریط هستم، نه تفریط با جنبه انفعالی، نه افراط گری باجنبه احساسی. مخالفتی با انتصاب استاندار از گروه اصلاح‌طلبان وجود نداشت البته مخالفت رقبا در این زمینه امری طبیعی است و باید مسائلی از این دست را پذیرفت.
احمدی‌نژاد رقیبی برای روحانیست/منتخبان مجلس با حمایت اصلاح طلبان پیروز شدند
کسی از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما آیا حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیروز خواهد شد؟
میرمحمدی: این مسئله بستگی به نظر مردم و تلاش‌های دولت دارد. خوشبختانه مردم تجارب خوبی در این زمینه دارند. بنابراین باید گفت هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد احتمال پیروزی بالاتر است و هرچه مشارکت کمتر، احتمال پیروزی هم پایین‌تر است.
در این راستا تجارب گذشته  هم مؤثر خواهد بود، ضرب‌المثلی وجود دارد که ” افراد از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شوند” بنابراین تصور می‌کنم هرچه آگاهی بیشتر باشد تصمیم‌گیری مردم منطقی‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: از نظر شما آیا رقیبی وارد عرصه انتخابات خواهد شد که آراء روحانی را به خود اختصاص دهد؟
میرمحمدی: ورود رقیب به میدان انتخابات امری طبیعی بوده و یکی از نقاط مثبت در کشور، انتخابات رقابتی است. اگر رقیبی وجود نداشته باشد انتخابات هم معنی ندارد. خوشبختانه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشارکت در سطح بالایی بود به طوری که شمار شرکت کنندگان، دو برابر سالهای گذشته شد، مردم از میان کاندیداها، فرد مورد نظر خود را انتخاب کردند اما باید دانست رقابت بیشتر، موثرتر خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند فعالیت‌های احمدی نژاد شائبه انتخاباتی دارد در این راستا وزیر کشور اعلام کرد اگر اقدامات او شائبه انتخاباتی داشته باشد قطعا با او برخورد می‌کنیم، نظرتان در این رابطه چیست؟
میرمحمدی: شائبه انتخاباتی از فعالیت‌های احمدی نژاد قابل برداشت است، زیرا دلیلی موجه برای اقدامات وی باید وجود داشته باشد؛ چرا احمدی‌نژاد دو سال قبل چنین اقداماتی نداشت؟ چرا در سالی که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم شاهد عملکردی این چنینی هستیم؟ فعالیت‌های او اگر جنبه تبلیغاتی داشته باشد خلاف قانون و ضوابط است، بنابراین ممکن است بعدها این موضوع برایش مشکل ساز شود.
احمدی نژاد رقیبی برای روحانی
باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می‌گویند که محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ وارد میدان رقابت می‌شود، حال با این فرض که وی وارد گود انتخابات شود، به نظر شما میتواند رقیب جدی در مقابل روحانی باشد؟
میرمحمدی: در مجموع و با توجه به شرایطی که مشاهده می‌شود، بله می‌تواند به عنوان رقیب روحانی باشد.
سخنرانی احمدی نژاد سیاسی نبود/رئیس دولت نهم و دهم نیازی به مجوز ندارد
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا احمدی نژاد برای سخنرانی در بافق مجوز دریافت کرده بود؟
میرمحمدی: به منظور برگزاری اجتماعات، تجمعات و سخنرانی در محیط‌های باز اخذ مجوز ضروری است اما اگر فردی در محیطی سرپوشیده اقدام به سخنرانی کند نیازی به مجوز ندارد. مسئولان استان یزد برنامه سخنرانی احمدی نژاد را مطرح کردند، از آنجایی که او رئیس جمهور سابق کشور و مورد احترام است دلیلی برای ممانعت ندیدیم، بنابراین کوشیدیم امنیت سخنرانی او را فراهم کنیم تا شرایطی، سخنرانی‌اش را بر هم نزند و در فضایی امن به سخنرانی بپردازد.
لذا در بدو ورود به اردکان با استقبال ۳۰ الی ۴۰ نفره مواجه شد سپس برای برگزاری مراسم سخنرانی به بافق رفت و در مکانی با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر سخنرانی کرد و خارج از محیط هم ۱۰۰۰ نفر در مراسم او شرکت کردند اما در سخنرانی‌اش مطالبی سیاسی وجود نداشت.
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در استان یزد مدیران متخلف با فیشهای حقوقی نجومی وجود داشت؟
میرمحمدی: خیر. در استان یزد مور خاصی وجود نداشت. باید گفت فیش‌های حقوقی جنبه جوسازی داشت چراکه این موضوع در طیفی از بانک‌ها و صندوق توسعه ملی رخ داده و  بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به دوره گذشته بوده اما مطرح کردن ابعاد مختلف این مسئله از سوی عده‌ای خاص به آن دلیل است که قصد دارند مردم را نسبت به دولت بدبین کنند، در گذشته هم شاهد موضوع بانک صادرات و انواع فسادهایی همچون بابک زنجانی بودیم.
همانطور که می‌دانید مسائلی از این دست مربوط به گذشته است اما باید دانست چطور تاکنون این مسائل شفاف سازی نشده است؟ اگر جرمی روی می‌دهد باید روال قانونی آن ادامه پیدا کند و افراد متخلف و مجرم به دست قانون سپرده شوند.
ناشیانه و زیرکانه/ رقبا و افراد بی‌بضاعت
باشگاه خبرنگاران جوان: چرا در دولت تدبیر و امید بحث فیش‌های حقوقی نجومی مطرح شد با توجه به اینکه شما در اظهارات خود بیان داشتید این مسئله مربوط به دوره‌های گذشته است؟
میرمحمدی: طبیعی است رقبا به دنبال زمینه‌سازی مناسب برای آینده هستند، اما برخی ناشیانه و برخی دیگر زیرکانه و با دقت عمل می‌کنند. مسئله تخریب دولت برای افراد بی‌بضاعت و کسانی که شرایط مالی مناسبی ندارند تأثیرگذار است چراکه نمی‌توان بعد احساسی را نادیده گرفت، در این زمینه امکان تحریک احساسات وجود دارد اما بدنه عمومی جامعه از این موضوع تأثیر نخواهد پذیرفت.
قصاص قبل از جنایت
باشگاه خبرنگاران جوان: اخبار منتشره حاکی از آن است که یکی از مدیران کل استان یزد و معاونش با دریافت مبلغی هنگفت اقدام به تخلف و چشم پوشی از قانون کرده‌اند با اینکه مسئولان استان از این موضوع مطلع هستند اما مدیر کل مزبور برکنار نشده است، علت چیست؟
میرمحمدی: اگر تخلفی صورت بگیرد مراجع ناظر، مراحل قانونی را طی خواهند کرد و زمانی که تخلف قطعیت پیدا کند با فرد خاطی برخورد خواهد شد، بنابراین باید بر اساس احکام قضایی عمل کرد و تا زمانی که تخلف فردی اثبات نشده نباید قصاص قبل از جنایت کرد و در مورد موضوعی که هنوز قطعیت پیدا نکرده نباید اظهار نظر کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان: در برخی رسانه های محلی عنوان شده که شرکت تعاونی شهرداری و سایر شرکت های تعاونی استان یزد اقدام به واگذاری اراضی رها شده کرده‌اند. آیا این نهادها اجازه واگذاری اراضی مذکور را دارند؟
میرمحمدی: اگر زمین یا سهامی از تعاونی به شهرداری‌ها واگذار شود، بله، تعاونی ذی‌نفع است اما اراضی رها شده به عنوان زمین‌های مجهول‌المالک دارای ضوابط و قانون خاصی است که شهرداری اجازه واگذاری آن را ندارد زیرا  اراضی مورد نظر به دولت تعلق دارد مگر اینکه بر اساس ضوابط و قوانین، این اراضی به شهرداری واگذار شود.
در استان یزد چندین مورد زمین‌خواری وجود داشت اما خلع ید زمینخواران به سرعت صورت گرفت. باید گفت این موضوع در استان چندان گسترده نبوده و معمولا واگذاری در چارچوب فعالیت سرمایه گذاران برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی بوده که اگر در مدت مشخص اقدامات لازم از سوی آنها صورت نگیرد، مجددا این اراضی به دولت بازمی‌گردد.
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به سفرهای استانی رئیس جمهور مهمترین دستاورد دولت در استان یزد چه بوده، آیا وعده‌های روحانی در استان یزد عملیاتی شده است؟

میرمحمدی: آقای رئیس جمهور در ۱۷ اسفند سال گذشته به استان یزد آمد و در جریان این سفر ۴۶ طرح با اعتباری بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان مورد بررسی و تصویب وی قرار گرفت. بنابراین مقدمات اجرای طرح‌ها و اعتبارات آنها فراهم شد و با ابلاغ نقدیندگی، روند پیشبرد امور سرعت بیشتری گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین مشکلی که استان یزد با آن مواجه است، چیست؟
میرمحمدی: خشکسالی‌های پی‌در پی و بی آبی. در سال زراعی ۹۴ و ۹۵ کمترین میزان بارندگی را شاهد بودیم به طوری که میزان بارش در این مدت ۶۹ میلی‌متر گزارش شده اما میزان متوسط سالانه ۱۱۰ میلی‌متر بوده، بنابراین به دلیل خشکسالی، سال به سال از میزان بارش کاسته شده است.
متاسفانه بخشی از قنات‌های استان خشک شده، سطح آب سفره‌‌های زیرزمینی افت پیدا کرده همچنین برخی از چاه‌های استان با مشکل بی‌آبی مواجه است، علاوه بر این در استان یزد با مشکل آب شرب هم روبرو هستیم. از ۱۰۰۷ روستا در استان یزد بیش از ۵۷۰ مورد، از طریق ۴۲۲ تانکر ثابت و ۲۰ تانکر سیار تحت پوشش عملیات آبرسانی قرار دارند، وجود مشکلات مختلف در این زمینه طبیعی است کمااینکه کشاورزان و دامداران هم به واسطه خشکی مزارع و باغاتشان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند اما با تلاشی که برای مدیریت مصرف آب کشاورزی صورت گرفته، لذا قصد داریم به منظور حفظ باغات، تا حدودی بحران کمبود آب را مرتفع کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا طرح خاصی برای رفع مشکل کم آبی استان یزد در دستور کار شما قرار دارد؟
میرمحمدی: در جریان سفر رئیس جمهور، ۶ طرح در زمینه سیستم‌های آبیاری، قطره‌ای، زیرسطحی و انتقال آب از طریق لوله، ایجاد مخازن برای آبهای کم فشار، تغییر نوع کشت، طرح گیاهان کم آب و حفظ منابع آبی به تصویب رسید.
همچنین به منظور حفظ منابع آبی و کنترل برداشت از میزان آب‌ها قرار است چاه‌های استان به دستگاه کنترل هوشمند تجهیز شود. طی یک سال گذشته، اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته که تا اندازه‌ای با کاهش میزان آب قابل برداشت، سفره‌های آب زیرزمینی به حد تعادل برسد. همچنین با تشکیل گروهی به نام پایش از میان کشاورزان، تلاش داریم از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم. در این مدت ۴۸ چاه غیرمجاز پلمپ و از حفر ۵۷ مورد غیرمجاز هم جلوگیری به عمل آمده، در مجموع عملکرد گروه پایش از برداشت مازاد آب بر میزان پروانه تا حدودی موفق بوده‌ است.
//////////////
باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه شما برای هفته دولت چیست؟
میرمحمدی: قصد داریم توانمندی‌های مختلف بخش خصوصی، دولتی، طرح‌های مختلف استان را بهره برداری و افتتاح کنیم. این هفته فرصتی را برای افزایش اعتماد عمومی فراهم خواهد آورد تا دستاوردهای دولت در بخش خصوصی و دولتی مطرح شود همچنین قرار است، ضمن برگزاری جلسات هم اندیشی با مردم، مشکلات مناطق را مورد بررسی قرار دهیم. از مسئولان دولت هم در استان حضور پیدا خواهند کرد. در مجموع برنامه‌ای تدارک دیده‌ایم تا پوشش عمومی داشته باشد که نسبت به اقدامات دولت و مشکلات موجود بررسی لازم را به عمل آوریم.
احمدی نژاد رقیبی برای روحانی/ برای استاندار شدن استخاره کردم، خوب نیامد
عملکرد دولت تدبیر و امید در طول سالهای گذشته به صورت کتابی تحت عنوان ” سفیر تدبیر و سرور امید” گردآوری شده که در هفته دولت از این کتاب رونمایی خواهد شد و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت، مردم از طریق آن با مراحل سفر اعضای هیئت دولت و وعده‌های آنان در استانهای مختلف آشنا خواهند شد همچنین طرح‌ها و پروژه‌های مصوب دولت در این کتاب مستند بوده تا عامه مردم  از دستاورد سفر ریاست جمهور مطلع باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان: شاخص‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید در استان یزد چه بود؟
میرمحمدی: در مسئله حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، مدیریت مصرف آب کشاورزی، طرح‌های فرهنگی، ورزشی، هنری، واحدهای صنعتی و مرکز خدمات سرمایه گذاری که مربوط به جذب سرمایه‌گذار است، به زیرساخت‌ها توجهی ویژه صورت گرفته همچنین در صنعت گردشگری به عنوانی یکی از محورهای توسعه، طرح‌هایی مصوب شده است.
منتخبان مجلس با حمایت اصلاح طلبان پیروز شدند
باشگاه خبرنگاران جوان:رصد انتخاباتی شما در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح استان چگونه بود، با توجه به اینکه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان از خرید و فروش رأی در برخی  استان‌ها یاد کردند، آیا در استان یزد با چنین مسئله‌ای مواجه بودید؟
میرمحمدی: به هیچ وجه شکایتی در رابطه با انتخابات نداشتیم. مردم خود شاهد و ناظر بر روند برگزاری انتخابات بودند، معتمدین از هر دو طیف بر سر صندوق‌ها حضور داشتند و نهایتا افراد پیروز از چهار حوزه انتخابیه با حمایت اصلاح طلبان انتخاب شدند.
احمدی نژاد رقیبی برای روحانی/ برای استاندار شدن استخاره کردم، خوب نیامد
باشگاه خبرنگاران جوان: چرا موافقت نامه ۱۰ منطقه نمونه گردشگری در سال گذشته باطل شد؟
میرمحمدی: دلیل ابطال موافقت نامه‌ها آن است که در مدت مشخص، اقدامات لازم از سوی متقاضیان صورت نگرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان: روند دریافت مجوزها برای متقاضیان زمان‌بر است و سرمایه‌گذار فرصت دریافت مجوزها را در مدت مشخص نخواهد داشت به طوری که گاها سرمایه گذاران از سرمایه گذاری منصرف خواهند شد، آیا با این وجود ابطال مجوز آنها صحیح است؟
میرمحمدی: با صدور مجوز، مهلت و مدت زمانی مشخص برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته می‌شود بنابراین مطابق مجوز، پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود لذا کسی که در مدت زمانی مشخص قادر به دریافت مجوز نباشد، در صورت داشتن دلیلی موجه، مهلت مجوز برای او تمدید خواهد شد، همانطور که بسیاری از مجوزها به این روش تمدید شدند اما از سویی دیگر اگر عذر قابل پذیرشی وجود نداشته باشد نباید فرصت‌ها را بلااستفاده رها کرد زیرا دیگران قصد استفاده از آن را دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان: طرح گردشگری هوایی چگونه طرحی است و چه میزان اعتبار به آن اختصاص داده شده، بازدهی این طرح به چه صورت است؟
میرمحمدی: در حال حاضر تصمیمی جدی در این زمینه اتخاذ نشده و باید رویکردهای بسیار مهمی برای این طرح در نظر گرفت همانطور که می‌دانید هنوز جزئیات پروژه گردشگری هوایی به قطعیت نرسیده اما روشن است که گردشگران بسیاری از آن استقبال می‌کنند در حال حاضر نیز بررسی و مطالعات، در این زمینه در حال انجام است.
باشگاه خبرنگاران جوان: خام فروشی یکی از مشکلات معادن استان یزد است برای حل این بحران چه راهکاری در نظر دارید؟
میرمحمدی: سیاست پیشگیری از خام فروشی از جمله برنامه‌های مورد نظر است براین اساس مطالعاتی را در راستای استقرار صنایع جوارمعدنی دنبال کردیم که در بافق و اردکان صنایع تکمیلی، سنگ آهن، کنستانتره و آهن اسفنجی را مستقرکردیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: علت ادغام دفتر امور شهری و روستایی چیست؟
میرمحمدی: این موضوع شامل استان‌هایی است که با حداقل جمعیت روستاییان روبه‌رو هستند در حال حاضر دفتر امور شهری و روستایی ۵ استان ادغام شده بنابراین با تشکیلات ابلاغی، مدیری هم برای این دفتر منصوب شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در تصمیمات خود برای استان با رئیس دولت اصلاحات مشورت می‌کنید؟
میرمحمدی: به عنوان گزینه مشورتی خیر. بنده با همه افراد شایسته به صورت فردی و جمعی صحبت می‌کنم.
باشگاه خبرنگاران جوان: واکنش شما درباره اظهارات رسانه‌های یزد مبنی بر اینکه استاندار را میرمحمدی بنویسید و سفید بخوانید چیست؟
میرمحمدی: ترجیح می‌دهم در این مورد صحبتی نکنم، این اظهارات از سوی رسانه‌های غیر مجاز بوده که رسمیتی هم ندارند.
باشگاه خبرنگاران جوان: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.
میرمحمدی: من هم از شما متشکرم.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=156654

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x