تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

ایرانیان سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان خرج فست فود می‌کنند

  • کد خبر : 156380
  • 04 شهریور 1395 - 1:01
ایرانیان سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان خرج فست فود می‌کنند

مسئول کمیته علمی چهاردهمین کنگره تغذیه ایران گفت: مردم سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان بابت خرید فست‌فود هزینه می‌کنند و متأسفانه ۳۰ درصد از وعده‌های مردم خارج از خانه خریداری و مصرف می‌شود.

به گزارش «کمال مهر»؛؛ کورش جعفریان متخصص تغذیه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران که ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به ایمنی غذایی در گروه‌های سنی مختلف اظهار داشت: استادان تغذیه و همکاران ما در وزارت بهداشت و صنایع غذایی جنبه چند بعدی ایمنی غذایی را در طی چند سال اخیر بررسی کرده و این نتیجه حاصل شده که امنیت غذایی سوء تغذیه و چاقی ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته و همین مسائل سلامت افراد جامعه را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد از مردم به چاقی و اضافه وزن بوده و این مسئله خود هم بیماری‌زا و هم عامل خطری برای بروز بیماری‌های مختلفی در بدن افراد است.

جعفریان با بیان اینکه دسترسی به غذای کافی و جامع تعریفی کلی از امنیت غذایی است، گفت: در برنامه ۵ ساله توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین دیگر اسناد بالا‌دستی تأکید خاصی بر امنیت غذایی شده و طبق آمارهایی به دست آمده متأسفانه در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی نا امنی غذایی بیشتر بوده و وزارت بهداشت و وزارت جهادکشاورزی برنامه‌های ویژه‌ای برای بالا بردن سطح امنیت غذایی این استان‌ها دارند.

وی ادامه داد: سند ملی تغذیه با صدور بخش اجرایی سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و جهادکشاورزی تبیین شده و در آن امنیت غذایی مردم ایران طبق این سند نگاشته شده است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: متأسفانه کمبود ویتامین D، کلسیم و آهن در کشور وجود دارد.

 ۳۰ درصد مردم ایران از بیمار کم‌خونی رنج می‌برند

در ادامه مراسم ابولقاسم جزایری مسئول کمیته علمی این کنگره ها گفت: وزارت بهداشت می‌تواند ۲۰ درصد تغذیه مردم را بهبود بخشد و ۸۰ درصد بقیه را باید سازمان‌های ذیربط با همکاری این وزارتخانه به عهده بگیرند.

وی ابراز داشت: متأسفانه ۳۰ درصد مردم کشورمان دچار کم خونی و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم از کمبود ویتامین D رنج می برند.

 ۳۰ درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند

مسئول کمیته علمی این کنگره با بیان اینکه مکمل‌ها امنیت غذایی ندارند، افزود: سازمان غذا و دارو در وارد کردن مکمل های غذایی تنها توانایی بررسی مواردی از قبیل اینکه آیا کشور تولید کننده این مواد را در اختیار مردم خود قرار می‌دهد و این سازمان مجوز واردات چنین مکمل‌هایی را نمی دهد. 

جزایری اذعان داشت: مواد تراریخته‌ عوارضش‌ پس از سالیان طولانی در بدن افراد ورود پیدا می‌کند و به همین دلیل سیاست بعضی کشور ها این است که اول می‌گذارند سایر کشورها چنین موادی را امتحان کرده و سپس اجازه ورود مواد تراریخته‌ به مردم کشورشان می‌دهند.

وی گفت: مواد صنعتی غذایی تأثیر بسیاری به دلیل استفاده از رنگ‌های مختلف صنعتی بر آلرژی می‌گذارد و تغذیه همانند گرده‌های گیاهان می‌توانند سبب بروز حساسیت‌های مختلف در بدن شوند.

جزایری اظهار کرد: مردم کشورمان سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان بابت خرید فست‌فود هزینه می‌کنند و متأسفانه ۳۰ درصد از وعده‌های مردم خارج از خانه خریداری و مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: با ایجاد هلدینگ‌و برند‌هایی ویژه رستوران‌ها و مواد غذایی کمک بزرگی به وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های ذیربط در جهت افزایش امنیت غذایی و برنامه‌ریزی‌های بهتر در این زمینه می‌شود.

در ادامه این مراسم گیتی ستوده استاد گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: این کنگره در طول ۴ روز با اجرای ۱۰۹ سخنرانی جامع و علمی، ۹ کارگاه آموزشی و با حضور ۲۴ مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، فنلاند، سوییس، هند و ژاپن اجرا می شود.

وی درباره سمپوزیوم های مطرح شده در این کنگره گفت:  مباحث چاقی، غنی کردن آرد با آهن و اسیدفولیک، نمک یددار، برنامه های تغذیه و باروری، نقش ویتامین D در سلامت و باروری، تداخل ژن و تغذیه، بیماری های غیرواگیر و تغذیه، تغذیه و التهاب سیستم ایمنی مطالبی ارائه می شود.

ستوده با اشاره به نقش خدمات تغذیه ای در سیستم بهداشتی کشور بیان کرد : اهداف این کنگره بررسی مشکلات تغذیه ای کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای سیاستگذاری علم تغذیه در سطح کشور است.

انتهای پیام /

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=156380

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x