تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های اروپایی در ایران چه نوع غلطهای بیجا می‌کنند؟

  • کد خبر : 155559
  • 30 مرداد 1395 - 15:58
سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های اروپایی در ایران چه  نوع غلطهای بیجا می‌کنند؟

در یک ماه اخیر موارد فراوانی از توهین، فساد و اقدامات غیرقانونی سفارتخانه‌های اروپایی در ایران گزارش شده است.

به گزارش«کمال مهر»؛، هنوز ماجرای فیلمبرداری مشکوک ۲ دیپلمات انگلیسی و فرانسوی از پادگان‌های نظامی در استان کردستان تمام نشده، خبر رسیده ۲ تبعه فرانسوی نیز اخیرا به جرم حمل اسکناس‌های تقلبی، در کردستان دستگیر شده بودند.
«وطن امروز» نوشت: اوایل مردادماه ۲ تبعه فرانسوی به نام‌های جان کالوین و روستاند مادیبا توسط نیروهای امنیتی استان کردستان بازداشت و برای انجام مراحل بعدی قانونی به تهران اعزام شدند.
اتهام این ۲ تبعه فرانسوی که گفته می‌شود به دعوت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به این استان سفر کرده‌ بودند حمل و نگهداری اسکناس‌های تقلبی است.
این افراد بعد از دستگیری توسط نیروهای امنیتی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و در نهایت ۱۷ مرداد با حکم مرجع قضایی استان کردستان به ۳۰ روز بازداشت محکوم می‌شوند.
البته همانگونه که گفته شد؛ این افراد با پیگیری‌های صورت گرفته  ۵ روز بعد از محکومیت یعنی در تاریخ ۲۱ مرداد به  تهران منتقل شدند. موضوع تحرکات مشکوک سفارتخانه‌ها و برخی اتباع کشورهای اروپایی در ایران طی یک ماه اخیر مورد توجه نهادهای امنیتی قرار گرفته است.
در یک ماه گذشته موارد متعددی از رفتارهای خلاف قانون و همچنین ساختارشکنی‌های سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های سفارتخانه‌های اروپایی در ایران منتشر شده است؛ اتفاقاتی که نشان می‌دهد عوامل سفارتخانه‌های اروپایی در تهران گویا نوعی مصونیت قانونی برای خود متصور شده‌اند.
دیپلمات‌های فاسد!
سال گذشته برخی گزارشات منتشرنشده از راه‌اندازی برخی خانه‌های فساد مختص دیپلمات‌های اروپایی در تهران خبر می‌داد. با این حال چندی پیش ماجرای کشف دومین خانه فساد دیپلمات‌ها رسما اعلام شد. این خبر را جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد.
دادستان تهران ۱۲ مردادماه از کشف خانه‌ای برای فساد دیپلمات‌ها در تهران خبر داد. جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه از منزل مذکور ۴ هزار لیتر مشروب الکلی کشف شده است، اظهار داشت: در این رابطه ۲ ایرانی با تابعیت مضاعف دستگیر شدند.
دادستان تهران افزود: طی ۲ ماه گذشته این دومین خانه‌‌ای است که برخی دیپلمات‌های خارجی در تهران و عوامل ایرانی با آن در ارتباط بودند و در تهران کشف شده و این شیوه پیشگیرانه باید ادامه یابد تا تمام مراکز مهیا برای فساد شامل باغ‌ها، تالارها و اماکن فساد در اشراف اطلاعاتی ضابطان قرار گیرد.
توهین بی‌شرم‌ها!
اما آنچه طی یک ماه اخیر بیش از همه باعث رنجش خاطر مردم از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران شد؛ رفتارهای زننده و زشت آنها با مردم و نیز کاسبی‌هایی است که با حمایت‌ها و هماهنگی‌های عوامل سفارت، اطراف سفارتخانه‌ها به راه افتاده است.
براساس گزارش‌ها، با هماهنگی عوامل سفارت، ورود عادی به درون سفارت برای طرح موضوع، بعضا با پرداخت رقم‌هایی مانند ۵۰۰ هزار تومان صورت می‌گیرد و در صورت عدم پرداخت این مبالغ، متقاضیان و ارباب رجوع باید مدت‌ها در صف انتظار باشند. از سوی دیگر رفتار زشت عوامل سفارت آلمان با اساتید و نخبگان ایرانی باعث آزردگی این قشر از جامعه ایرانی شد.
ماجرا از این قرار بود که برخی اساتید ایرانی برای شرکت در کنفرانس‌های علمی با رفتار توهین‌آمیز سفارت آلمان روبه‌رو شدند. مهدی گلشنی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهانت به پاسپورت ایرانی در سفارت آلمان و اعتراض وی در این‌باره در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برخی اساتید و همکاران بنده که قصد شرکت در کنفرانس‌های مختلف علمی در کشور آلمان را داشتند از رفتار توهین‌آمیز سفارت آلمان گلایه‌مند بودند.
وی افزود: به گفته این اساتید، رفتارهای کارکنان سفارت آلمان در فرآیند اداری با ایرانیان بسیار توهین‌آمیز بوده است. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه همکاران و دوستان این مساله را به بنده منتقل کردند، گفت: در جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برخورد توهین‌آمیز سفارتخانه آلمان با اساتید و ایرانیان را به دکتر روحانی متذکر شدم و ایشان هم قول داد موضوع را به آقای ظریف منتقل کند.
گلشنی با اشاره به اینکه رفتار سفارتخانه آلمان با اساتید کشورمان به نوعی تلافی‌جویانه ‌است، تصریح کرد: آنها با رفتار خود به دنبال سبک کردن شخصیت ایرانیان هستند، از یک طرف ادعای دوستی می‌کنند و  از طرف دیگر توهین‌آمیز رفتار می‌کنند لذا ما خود باید مراقب این رفتارها باشیم. وی در همین زمینه گفت: یکی از این اساتید سرشناس برای یک اجلاس علمی نزدیک به چند هفته از سوی آلمانی‌ها معطل شد و در نهایت نتوانست در اجلاس علمی هامبورگ شرکت کند.
این ماجرا در نهایت با بیانیه وزارت امور خارجه روبه‌رو شد. وزارت امور خارجه که انتظار می‌رفت با این رفتارهای توهین‌آمیز و کاسبی‌های غیرقانونی برخورد کند؛ بیانیه‌ای صادر کرد و از مردم خواست سفارتخانه‌ها را تحریم کنند! با این حال اما این بیانیه وزارت امور خارجه به معنای تایید رفتارهای زشت و کاسبی‌های غیرقانونی سفارتخانه‌ها بوده است.
همایش زشت انگلیسی!
ماجرای همایش انگلیسی‌ها در یکی از هتل‌های تهران و شروط آنها برای مدعوین و میهمانان نیز یکی از جنجال‌های سفارتخانه‌ها طی هفته‌های اخیر بود. همایش «ایران کانکت ۲۰۱۶» به میزبانی سفارت انگلیس قرار است ۱۶ و ۱۷ شهریور در تهران برگزار شود.
نام نیکولاس هاپتون، کاردار سفارت انگلستان در ایران در کنار نام محمود واعظی، وزیر ارتباطات به‌عنوان سخنرانان همایش عنوان شده است و در اطلاعیه فارسی آن بدون ذکر نام آمده است یکی از سفرای خارجی سخنران این همایش است.
آنچه این همایش انگلیسی‌ها را جنجالی کرد، یکی از شروط آنها برای شرکت‌کنندگان بود. گویا برگزاری این همایش با توجه به قوانین و اعمال تحریم‌های غربی در فضای پساتحریم در قلب ایران یعنی تهران تدارک دیده شده است. در سطری از اطلاعیه سایت این همایش آمده است: «علاوه بر ضوابط شرکت برگزارکننده این همایش شرایط الحاقی بر این سمینار حاکم است. شرکت Euromoney  حضور افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپایی و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار دارند را به هیچ‌وجه مجاز نمی‌داند و این شرکت مجاز است امکان شرکت افراد را براساس این ضوابط بررسی کند». ‌
با این اوصاف بسیاری از مسؤولان ایرانی که طی بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا و کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در این سمینار را در کشور خودشان نداشتند. این ماجرا با واکنش شدید نمایندگان و رسانه‌های منتقد دولت مواجه شد و سرانجام یک روز بعد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برداشته شدن این شرط استعماری خبر داد.
دیده‌بانان داعش در کردستان!
ماجرای همایش شبه‌استعماری انگلیسی‌ها در تهران هنوز بر سر زبان‌ها بود که خبر رسید ۲ دیپلمات انگلیسی و فرانسوی در استان کردستان هنگام فیلمبرداری از پادگان‌های نظامی دستگیر شده‌اند. البته بلافاصله وزارت امور خارجه با دستپاچگی اعلام کرد این دیپلمات‌ها دستگیر نشده بلکه در ایست بازرسی مورد بررسی قرار گرفتند و بلافاصله به راه خود ادامه دادند.
ماجرا را یک روز بعد سپاه استان کردستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، در پی متوقف کردن خودرویی مشکوک توسط نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، مشخص شد سرنشینان آن ۲ تبعه و دیپلمات برجسته فرانسوی و انگلیسی در ایران هستند.
یک مقام اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر گفت: ۲۳ مرداد نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجرو با پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفتند که در نهایت این خودرو در نزدیکی روستای «ایرانخواه» سقز متوقف شد.  وی در تشریح این خبر افزود: نیروهای سپاه سقز فیلمبرداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی را زیر نظر گرفته بودند و هنگامی که دستور ایست به خودرو دادند، از محل فیلمبرداری متواری شدند.
مقام اطلاعات سپاه ادامه داد: در طول مسیر، این خودرو ۳ ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار شد و سرنشینان مجبور به متوقف کردن خودرو شدند. وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود سرنشینان خودروی توقیف شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می‌کنند.
وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشته‌اند و انجام فیلمبرداری از مجموعه‌های نظامی ارتش، سپاه و رودخانه‌های مرزی غیرقانونی و نامحسوس بوده است که پس از متوقف کردن خودروی آنها توسط نیروهای امنیتی سپاه، دوربین آنها ضبط شد.
ساکنان سفارتخانه‌ها چه دیده‌اند؟
این موارد عجیب درباره سفارتخانه‌ها و عوامل آنها در ایران آن هم در یک بازه زمانی کمتر از یک ماهه حکایت از برآورد جدید مسؤولان سفارتخانه‌های اروپایی در تهران از وضعیت جدید ایران دارد. پس از اتفاقات سال ۸۸ و دخالت برخی سفارتخانه‌ها در بیشتر کردن آتش فتنه، برخورد قاطعانه‌ای با عوامل این سفارتخانه‌ها صورت گرفت و حتی برخی عوامل آنها که در کودتای مخملین سبز علیه جمهوریت نظام  دست داشتند؛ دستگیر و سپس از کشور اخراج شدند.
با این حال اما به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است و دست سفارتخانه‌ها برای اقدامات خلاف قانون و خلاف شرع در کشور باز گذاشته شده است!
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=155559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x