تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

نگاه مطبوعات عرب به پرواز جنگنده‌های روس از ایران

  • کد خبر : 155345
  • 29 مرداد 1395 - 1:48
نگاه مطبوعات عرب به پرواز جنگنده‌های روس از ایران

مطبوعات و سایت های خبری عرب زبان در گزارشها و مقالات خود به بررسی موضوع پرواز جنگنده های روس از خاک ایران برای حمله به مواضع تروریست ها در سوریه پرداختند و آن را دارای ابعاد راهبردی و پیامی به آمریکا دانستند.

به گزارش «کمال مهر»؛ مطبوعات و سایت های خبری عرب زبان پرواز این جنگنده ها از پایگاه هوایی همدان را به چالش کشیدن آمریکا و تغییر دهنده معادلات و محاسبات بین المللی توصیف کردند.

سایت عربی “بی بی سی” نوشت: این اولین باری است که روسیه از زمان آغاز عملیاتش در سوریه، حملات هوایی خود را از یک پایگاه هوایی ایرانی انجام می دهد. برخی تحلیلگران این اقدام روسیه را “غافلگیر کننده” خواندند و برخی دیگر گفتند که حملات هوایی روسیه از این پایگاه، آمریکا را به چالش خواهد کشاند.

برپایه این گزارش، روزنامه البیان چاپ امارات این اتفاق را نقطه عطف بی سابقه ای از زمان شروع بحران سوریه توصیف کرد.

روزنامه النهار چاپ لبنان نیز نوشت: “روسیه برای اولین بار از زمان ورود به بحران سوریه در سپتامبر سال گذشته، با استفاده از پایگاه هوایی ایران برای پرواز جنگنده های خود، دامنه عملیاتش را در دفاع از دولت (قانونی) سوریه توسعه داد. اکنون این سئوال مطرح است که آیا این اقدام صرفا یک نیاز استراتژیک یا یک پیام سیاسی از کرملین به کاخ سفید است”.

ایلی حنا تحلیلگر عرب نیز در سایت “الحدث” که به مسائل سوریه و لبنان می پردازد، نوشت: “اکنون بحران سوریه در حال عبور از یک نقطه عطف حساس و جدید است که نشانه های آن را در اعلام پرواز جنگنده های روس از پایگاه هوایی همدان در ایران می بینیم. حمله های دیروز بمب افکن های استراتژیک روسیه، یک حادثه میدانی با ابعاد استراتژیک بود که حکایت از موضع گیری جدید محورهای درگیر در سوریه در درون یک ائتلاف واحد دارد.”

این نویسنده افزود: “ایران از سرسختی و لجاجت آمریکا در مقابل روسیه بهره برداری کرد. ایران می داند که روسیه تنها پس از برخورد با بن بست آمریکا، به این سطح از هماهنگی رضایت می دهد.”

روزنامه الوطن چاپ سوریه هم نوشت: “مسکو با اعلام پرواز جنگنده های استراتژیک خود از یکی از پایگاههای هوایی ایران، کل معادلات و محاسبات بین المللی را به هم زد.” این روزنامه افزود:”روسیه و ایران با این کار، ائتلاف خود در برابر تروریسم در سوریه را وارد مرحله استراتژیکی کردند”.

خلیل حرب نیز در مقاله ای در روزنامه السفیر چاپ لبنان، این اقدام روسیه را گامی بزرگ بسیار فراتر از یک غافلگیری دانست و خاطرنشان کرد: حملات روسیه، واشنگتن را به چالش کشیده و دمشق را به آرامش رسانده و آنکارا را وسوسه کرده است.

این نویسنده افزود: “توفان پوتین این بار شکل و شمایلی متفاوت و کارآمدتر و شاید حساس تر در ساختارسازی فضای منطقه، از تهران در شرق گرفته تا بغداد و دمشق و آنکارا دارد.”

در این میان، روزنامه الریاض چاپ عربستان ناراحتی خود را از دور جدید همکاری ایران و روسیه درباره سوریه پنهان نکرد و در سرمقاله خود به انتقاد از سیاست های روسیه در جهان عرب پرداخت.

این روزنامه سعودی درسایه شکست پی درپی سیاست خارجی عربستان و ناکامی گروههای مسلح هم پیمانانش در داخل سوریه و سردرگمی آمریکا در منطقه به عنوان هم پیمان ریاض افزود: “ابتدا ما تصور می کردیم که ورود روسیه به بحران های جهان عرب باعث نوعی تعادل و توارن در مؤلفه های سیاسی و نظامی قدرت در منطقه می شود اما آنچه که بعدا اتفاق افتاد کاملا خلاف تصورات و چشم داشتهای ما بود.”

این روزنامه ابتدا روابط بین روسیه و کشورهای عربی را در “مجموع خوب” توصیف می کند اما درعین حال به تضاد مواضع بین آنها اذعان کرد و افزود: “البته تضاد مواضع در قبال بحران های موجود می تواند دیدگاه (موجود در میان عربها) درباره روسیه به عنوان کشوری که همیشه در برخورد با مسائل و آرمان های ما منصف بوده است را عوض کند”.

عربستان سعودی از گروههای مسلح برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی علنی می کند. همکاری روسیه و ایران و سوریه تاکنون ضربات سنگینی به این گروههای مسلح در سوریه وارد کرده است و آنها را در موضع ضعف قرار داده و معادلات را بویژه در شهر راهبردی حلب تغییر داده است.

منبع: العالم
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=155345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x