تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چطور بدون خواب کافی در طول روز قبراق بمانیم

  • کد خبر : 155190
  • 28 مرداد 1395 - 1:06
چطور بدون خواب کافی در طول روز قبراق بمانیم

iمه‌ی ما اهمیت یک خواب خوب شبانه را می‌دانیم. کمبود خواب می‌تواند باعث عصبانیت و زودرنجی شود و توانایی شما در به خاطر سپردن اطلاعات را به شدت کم کند. همه‌ی اینها خلاقیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی همان‌طور که همه‌ی کارآفرینان – که اغلب سرشان بیش از حد شلوغ است! – می‌دانند، خیلی اوقات نمی‌توانید کل شب را در کمال آرامش بخوابید و چاره‌ای ندارید جز این‌ که سعی کنید با همین استراحت کم روز پرانرژی‌ای داشته باشید.

 

پرده‌های اتاق‌تان را باز کنید

به محض اینکه از خواب بیدار شدید، در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. این کار برای شروع یک روز خوب بسیار مهم است. استیو اورما، روانشانس بالینی و از نویسندگان کتاب «نگرانی را تمام کنید و بخوابید: چطور از شر بی‌خوابی خلاص شوید»، می‌گوید: «نور خورشید ترشح ملاتونین را کاهش می‌دهد. ملاتونین هورمونی است که باعث خواب‌آلودگی می‌شود. برای مقابله با حس خواب‌آلودگی، سعی کنید کنار یک پنجره کار کنید و مرتب برای استراحت بیرون بروید؛ تماس با نور طبیعی در طول روز، به شما کمک می‌کند کمتر احساس خواب‌آلودگی کنید.»

دوش آب سرد بگیرید

دکتر مارک کوواکس می‌گوید: یک دوش ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای آب سرد باعث ترشح آدرنالین می‌شود و اعصاب شما را برای طول روز آماده می‌کند.

نفس بکشید

به آرامی، ۵ ثانیه از راه بینی نفس بکشید و هوا را ظرف ۲ ثانیه از دهان خود بیرون بدهید. این کار را ۵ مرتبه انجام دهید. طبف گفته‌ی دکتر کوواکس، این تمرین باعث افزایش و کاهش همزمان ضربان قلب می‌شود.

ناهار را سنگین نخورید

خوابیدن در طول روز

دکتر کوواکس می‌گوید: «اگر کمتر از حد لازم خوابیده‌اید، خوردن وعده‌های کوچک غذا در طول روز به شما کمک می‌کند انرژی‌تان را حفظ کنید. وقتی میزان خواب شما محدود است، خوردن یک وعده‌ی بزرگ غذایی اصلا ایده‌ی خوبی نیست!» چرا که خوردن یک وعده‌ی غذایی بزرگ، به اندام‌های شما فشار زیادی وارد می‌کند و باعث می‌شود بیشتر احساس خستگی کنید.

با مصرف پروتئین انرژی کسب کنید

ممکن است وسوسه شوید یک فنجان قهوه به همراه دونات بخورید، اما طبق گفته‌ی دکتر جو لیچن، نویسنده‌ی کتاب «راه‌اندازی مجدد: چطور انرژی، تمرکز و خلاقیت‌تان را افزایش دهید»، در حفظ هوشیاری شما، یک وعده‌ی غذایی شامل ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین نسبت به یک وعده‌ی غذایی شامل مقدار زیادی کربوهیدرات بسیار بهتر عمل می‌کند. بدن شما با مصرف وعده‌ی غذایی شامل کربوهیدرات، خیلی زود انرژی زیادی کسب می‌کند، اما خیلی زود نیز خسته می‌شود. تخم مرغ، ماست یونانی یا به اندازه‌ی یک کف دست گوشت قرمز گزینه‌های خوب و سالمی به عنوان یک وعده‌ی غذایی مختصر هستند.

زیاد قهوه نخورید

قهوه و کافئین

چسبیدن به دستگاه قهوه‌ساز در کل طول روز، کمک چندانی به حفظ انرژی‌ت شما نخواهد کرد! احتمالا فکر می‌کنید مصرف زیاد کافئین کمک می‌کند هشیارتر باقی بمانید، اما باید توجه کنید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث عصبانیت و عدم تمرکز شود. دکتر لیچن می‌گوید بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم کافئین در طول روز، بهترین میزان برای حفظ هوشیاری و تمرکز است. در طول روز هر ۴ ساعت یک فنجان کوچک قهوه بخورید و این کار را از ساعت ۴ بعدازظهر به بعد ادامه ندهید تا مشکلی برای خواب‌تان در طول شب ایجاد نشود.

یک چرت کافئین‌دار بزنید!

ممکن است فکر کنید که چرت زدن و کافئین خوردن هیچ سازگاری‌ای با هم ندارند، اما متخصصان عقیده دارند خوردن یک فنجان قهوه پیش از یک چرت کوتاه راه بسیار خوبی برای تقویت توانایی ذهنی‌تان است. توصیه دکتر کوواکس یک فنجان اسپرسو و یک چرت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای است. او می‌گوید: «وقتی از خواب بیدار شوید، کافئین کار خودش را شروع کرده و به این ترتیب می‌توانید ادامه‌ی روز را با انرژی طی کنید. علت مفید بودن این کار این است که کافئین بعد از حدود ۴۵ دقیقه جذب می‌شود، پس چرت زدن در طول زمانی که کافئین اثر خود را روی بدن می‌گذارد باعث می‌شود وقتی از خواب بیدار شوید که کافئین کار خودش را کرده باشد و ذهنی توانمند و سرحال را به شما تحویل دهد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=155190

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x