تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ابلیس جن است نه فرشته!/ مجازات خداوند برای استراق‌سمع‌کنندگان از آسمان

  • کد خبر : 154574
  • 24 مرداد 1395 - 23:48
ابلیس جن است نه فرشته!/ مجازات خداوند برای استراق‌سمع‌کنندگان از آسمان

ابلیس بر خلاف تصورات رایج از طائفه جنیان بوده نه فرشتگان! و خداوند در آیه ۵۰ سوره کهف به آن اشاره کرده است.

به گزارش  گروه فرهنگی«کمال مهر»؛؛ برخلاف تصور رایج، فرشتگان هم از قدرت اراده و اختیار برخوردار هستند. برخی از آیات قرآن که درباره فرشتگان نازل شده، نشان می‌دهد که فرشتگان با اختیار به عبادت و اطاعت خداوند متعال مشغول هستند.
برای نمونه در آیه ۳۰ سوره بقره زمانی که خدواند تصمیم به آفرینش انسان می‌گیرد، فرشتگان اعتراض می‌کنند و می‌گویند برای چه انسانی را خلق می‌کنی که روزی بر زمین خون ها می‌ریزد و فساد می‌کند؟ درحالی که ما تو را همواره می‌پرستیم؟
اینگونه صحبت کردن فرشتگان با خدا نشان می‌دهد که فرشتگان با اختیار به عبادت و اطاعت خداوند مشغول هستند، اما اگر کلی به آن نگاه کنیم فرشتگان هرگز از اطاعت خداوند سرپیچی نمی‌کنند، چرا که در آنان غرایز و شهوات گوناگون انسانی وجود ندارد.
چنین موجودی که شهوت و غریزه‌ای در آن‌ها تعریف نشده، نه به دلیل خانه‌دار نبودن از اطاعت خداوند سرپیچی می‌کنند و نه به دلیل ازدواج نکردن با شخص مورد نظرشان از رحمت خداوند نا امید می‌شوند و نه طوفان خواسته‌های گوناگون جنسی، شهرت و مادیات مسیر هدایتشان را غبار آلود می‌کند!
ابلیس هم از بر خلاف تصورات رایج از طائفه جنیان است نه فرشتگان! خداوند در سوره کهف آیه ۵۰ درباره ابلیس می‌فرماید:
«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا؛ و هنگامی که به فرشتگان گفتیم : آدم را سجده کنید، (آنها) همه سجده کردند ، مگر ابلیس که از جنیان بود و از فرمان پروردگارش سرپیچی کرد.»
جنیان مانند انسان دارای قدرت شعور و درک هستند و جنسشان از آتش است. محل زندگیشان در زمین است و برایشان پیامبر نیز نازل شده و گروهی از آنان به قرآن ایمان آوردند و پیرو اسلام هستند.
خداوند در آیات ۲۹ و ۳۰ سوره مبارکه احقاف می‌فرمایند: «به یاد آور هنگامى که گروهى از جن را به سوى تو متوجه ساختیم که قرآن را استماع کنند، وقتى حضور یافتند به یکدیگر گفتند خاموش باشید و بشنوید، و هنگامى که پایان گرفت به سوى قوم خود بازگشتند و آنها را انذار کردند. گفتند: اى قوم ! ما کتابى را استماع کردیم که بعد از موسى نازل شده ، هماهنگ با نشانه هاى کتب قبل از آن ، که به سوى حق هدایت مى کند و به سوى راه راست . اى قوم ما! دعوت کننده الهى را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا گناهانتان را ببخشد و شما را از عذاب الیم پناه دهد. و هر کس به دعوت کننده الهى پاسخ نگوید هرگز نمى تواند از چنگال عذاب الهى در زمین فرار کند، و غیر از خدا یار و یاورى براى او نیست ، و چنین کسان در گمراهى آشکارند.»
در بین جوامع جنیان نیز خوب و بد وجود دارد، میان آنان نیز کافر و مومن دیده می شود. یکی از کارهایی که بعد از نزول قرآن برای اهل ایمان گروه جن حرام شد، استراق سمع در آسمان‌ها بوده است.
در آیه ۹ سوره جن در خصوص استراق سمع جنیان از آسمان آمده است: «وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا؛ و در [آسمان] براى شنیدن به کمین مى ‏نشستیم [اما] اکنون هر که بخواهد به گوش باشد تیر شهابى در کمین خود مى‏ یابد.»
ابلیس هم از نوع جنیان است. موجوداتی که شاید برای انسان ها غیر طبیعی باشند، اما وجود دارند و موجودیتشان نه خرافات است و نه داستان و افسانه.
خداوند متعال آفریننده فرشتگان، جنیان و انسان‌ها بوده و ما انسان ها از بین همه موجودات افتخارمان این است که عزیز دردانه و اشرف مخلوقات خداوند هستیم.
گزارش از پوریا سلیمان‌زاده
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=154574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x