تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اشیای به جا مانده قاجاریه تا صفویه در یک شهر مذهبی! + تصاویر

  • کد خبر : 154276
  • 21 مرداد 1395 - 17:50
اشیای به جا مانده قاجاریه تا صفویه در یک شهر مذهبی! + تصاویر

مردم می توانند در شهر مقدس مشهد، برای دیدن اشیای به جا مانده از دوران قاجاریه و صفویه به موزه ملی ملک بروند.

به گزارش گروه فرهنگی «کمال مهر»؛؛ رفتن و دیدن موزه‌ها حال و هوای خودش را دارد، دیدن زندگی‌هایی که زمانی برای خود برو بیایی داشتند و اشیای به جامانده که پادشاهی می‌کردند، اکنون بی‌جان و به شکل یک شئ تاریخی باقی مانده‌اند.

رفتن به گذشته و سفر در زمان شاید به معنای واقعی میسر نباشد اما می‌توان از دیدن این وسایل به جای مانده در موزه‌ها، سفری طولانی به گذشته‌ها داشت.

زمانی‌که به شهر مشهد می‌روید به طور حتم اگر اهل تاریخ باشید سری هم به موزه‌های این شهر می‌زنید و با تاریخچه آن بیشتر آشنا می‌شوید.

موزه ملی ملک، خانه شخصی حاج آقا ملک (ملک التجار) یکی از تجار معروف مشهد است که در دوران قاجار ساخته شده و اکنون وابسته به آستان قدس رضوی است. این عمارت از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

آثار موجود در موزه شامل کتب خطی نفیس و آثار و اشیایی از خود صاحبخانه مانند انواع قالی پشمی و ابریشمی مربوط به دوره قاجاریه ، سکه های طلا و نقره مربوط به دوره هخامنشی تا قاجاریه ، میز و صندلی چوبی و قلمدان و تابلوهایی از دوره صفویه تا قاجاریه ، تمبر و… به نمایش گذاشته و در سال ۱۳۱۶ این عمارت به صورت رسمی تبدیل به موزه گشت.

از قاجار تا صفویه یعنی بازگشت به زمانی که تصور کردنش هم کمی دشوار است و همیشه در ذهنمان سوال‌های بسیاری نقش بسته است اما با مطالعه سعی کرده‌ایم تا به این سوالات پاسخ دهیم. حال فرصتی فراهم شده تا با چشمانمان آثار آن دوران را ببینیم، آثاری که متعلق به یک تاجر بوده و بطور حتم اشیاء نفیسی انتظار چشمانمان را می‌کشد.

اگر در این ایام قصد رفتن به شهر مفدس مشهد را دارید حتما این جای دیدنی را از دست ندهید و پا به دنیای تاریخی‌ها بگذارید.

گفتنی است؛ این موزه در میدان امام خمینی (ره) – باغ ملی – جنب وزارت خارجه واقع شده است.

گزارش از نیلوفر جوانشیر

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=154276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x