تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

هزینه‌های میلیونی برای شکلاتی شدن پوست

  • کد خبر : 154171
  • 21 مرداد 1395 - 1:39

موج برنزه شدن در فصل گرما حالا چند سالی می‌شود بین برخی جوانان باب شده؛ موجی که زنانه و مردانه هم نمی‌شناسد و هر کس از ظن خود تلاش می‌کند در تابستان، خودش را به این شکل درآورد.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛ موج برنزه شدن در فصل گرما حالا چند سالی می‌شود بین برخی جوانان باب شده؛ موجی که زنانه و مردانه هم نمی‌شناسد و هر کس از ظن خود تلاش می‌کند در تابستان، خودش را بیشتر به رنگ‌های شکلاتی، طلایی، گندمی، برنزه و… درآورد. در همین بلبشو نیز یکسری افراد سودجو وجود دارند که از این آب گل آلود ماهی‌های خوبی می‌گیرند و پول حسابی به جیب می‌زنند.
درآمدزایی با دستگاه سولار از هر ۱۵ دقیقه ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان تا استخرهایی که بابت فضا و امکاناتشان روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تومان قیمت بلیت‌هایشان می‌شود و از سوی دیگر کرم‌ها و مواد بهداشتی و آرایشی که با تبلیغات برنزه شدن بدون دستگاه و آفتاب مانند نقل و نبات به فروش می‌رسند؛ از ماهی‌هایی‌اند که سودجویان از این آب کدر صید می‌کنند. این در حالی است که بارها و بارها پزشکان و وزارت بهداشت تاکید داشته‌اند که آفتاب گرفتن و استفاده از دستگاه سولار و همچین کرم‌های برنزه کننده به هیچ عنوان مورد تأیید آنها نیستند.
استفاده از دستگاه‌های سولار در آرایشگاه‌ها و برخی استخرها با وجود آنکه مجوزی برای فعالیت ندارند، به راحتی یافت می‌شوند و استفاده کننده از آنها نیز کم نیستند. به هر حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که تقاضا موجب عرضه کالا می‌شود.
حتی برخی واحدهای مسکونی مدرن در شمال شهر نیز این دستگاه‌ها را در سالن‌های بدن سازی‌شان گذاشته‌اند تا هر کس که نیاز به سولار کردن داشت بدون دردسر به بخش مورد نظر برود. دختران و پسران جوان که عمدتاً سنین ۱۸ تا ۳۰ سال را دارند، بیشتر مشتری برنزه شدن هستند که البته فصول و ماه‌های گوناگونی را نیز برای آن انتخاب می‌کنند.
شاید چشم و هم چشمی‌های دوران جوانی و به اصطلاح به مد روز بودن، تنها عامل جاذبه قرار گرفتن در برابر آسیب‌های جبران ناپذیر دستگاه‌های سولار باشد، اما آن را به جان می‌خرند تا برنزه شوند. یکی از آرایشگاه‌هایی که دستگاه سولار دارد و البته در جایی که داخل چشم نیست آن را گذاشته، بعد از آنکه مطمئن می‌شود کسی که در خواست سولار دارد از ماموران بهداشت نیست، می‌گوید استفاده از سولار از ۱۰ دقیقه ۲۰۰ هزارتومان شروع می‌شود و حالا بسته به اینکه رنگ انتخابی چه رنگی است و به چه تعداد جلسه نیاز است تا به رنگ مورد نظر رسید قیمت‌ها و تعداد جلسات فرق می‌کند.
دستگاهی که شما را به ۳۴ رنگ درمی‌آورد
یکی از استخرهای معروف تهران که در حوالی نیاوران قرار دارد از کسانی که می‌خواهند حمام آفتاب بگیرند هزینه جدا دریافت می‌کند. هزینه روزانه ۸۰ هزار تومان. البته به گفته مسوول این استخر، امکاناتی که در آنجا وجود دارد فراتر از جایی است که فقط در آنجا بشود حمام آفتاب گرفت. امکاناتی مانند استخر چهار فصل، جکوزی، سونا، ماساژ، یوگا، بدنسازی با موج، پوست درمانی با آب و از همه مهم‌تر حمام آفتاب.
البته برای حمام آفتاب باید از هفته قبل رزرو کرد چون در روزهای تابستان این امکانات طرفداران زیادی دارد. این استخر امکانات دیگری برای کسانی که وقت آفتاب گرفتن ندارند هم فراهم کرده است.
دستگاه‌های سولاری که شما را می‌تواند به ۳۴ رنگ در آورد. کافی است یکی از رنگ‌های گندمی تیره، طلایی روشن و تیره، برنزه تیره، شکلاتی روشن، نارنجی سیر، قهوه‌ای، مصری کلاسیک، آفریقایی و… را انتخاب کنید تا شما را در عرض چند جلسه نیم ساعته به رنگ دلخواه تبدیل کنند!
هزینه‌های چند میلیونی برای پز آفتاب سوخته شدن
وقتی برای برنزه شدن پای چشم و هم چشمی هم به میان بیاید دیگر پول‌های بیشتر باید هزینه کرد. عده‌ای هستند که با کلاس‌های خاص امروزی‌شان؛ بار و بندیل سفر را جمع می‌کنند و راهی سواحل شمالی کشور می‌شوند؛ آن هم به جاهایی که پاتوق ساحل و پلاژ اختصاصی‌اش هم درست مثل آفتابشان داغ داغ است. این روزها خیلی‌ها راهی ساحل رامسر و ساری و فریدونکار، نوشهر، بابلسر، نور و انزلی می‌شوند تا هم دریا و هم آفتاب و هم رطوبت را در کنار هم داشته باشند و ساعت‌ها زیر آفتاب داغ شمال در این پلاژها دراز بکشند و بدنشان را برای رنگ گرفتن بسپارند به این آفتاب سوزان… حالا اگر کمی وضع و اوضاع جیب‌ها بهتر باشد این دسته از آدم‌ها قید سواحل داخلی را می‌زنند و راهی سواحل آنتالیا، قبرس، کوش آداسی، بالی، مالدیو و… می‌شوند و سعی می‌کنند با آفتاب آن طرف آبی به رنگ شکلاتی درآیند! خیلی از راهنمایان تورها و آژانس‌داران نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و با تبلیغاتشان دل طرفداران آفتاب گرفتن در سواحل خارج از کشور را می‌برند. آفتاب گرفتن‌هایی که گاهی به قیمت ده‌ها میلیون تومان هم تمام می‌شود. میلیون‌ها تومان فقط برای تیره کردن پوست و پز آفتاب سوخته شدن.
باور کنید آفتاب گرفتن ضرر دارد
به اعتقاد متخصصان به طور کلی آفتاب گرفتن کاری علمی نیست مخصوصاً اینکه توسط دستگاه‌هایی انجام می‌شود که به صورت فوری رنگ‌دانه را روی پوست ایجاد می‌کنند. رنگ گرفتگی توسط اشعه و به صورت فوری با رنگ گرفتگی تاخیری در معرض آفتاب تفاوت‌های زیادی دارد هر چند که هر ۲ آن‌ها مضرند و پوست بدن را دچار خطرات زیادی می‌کنند اما نوع این آسیب‌ها از هم مجزاست.
برخی از آسیب‌هایی که نور به پوست وارد می‌کند، باعث می‌شود سیستم ایمنی پوست دچار آسیب شود و نوعی دیگر نیز باعث ایجاد بدخیمی‌های گوناگون خواهد شد؛ اما بحث نگران کننده در این بین بحث بدخیمی‌های پوستی است که آسیب‌های گوناگونی مثل پیری پوست و تغییر رنگ را به دنبال دارد. در واقع اینها آسیب‌های نا خوشایندی‌اند که در نهایت می‌توانند مقدمه‌ای باشند برای شیوع سرطان‌های پوستی. باید به این موضوع هم توجه کنیم که سازندگان و وارد کنندگان و حتی کسانی که به صورت غیر قانونی در سالن‌های زیبایی و آرایشی خود از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، صرفاً به دنبال پول و درآمد بیشترند.
اشعه و نوری که در این دستگاه‌ها به کار برده می‌شوند، معمولاً نورهای مصنوعی‌اند که صدمات غیر قابل جبرانی هم به پوست وارد می‌کند؛ اما در شرایط کنونی و با این حجم انبوه تولید کرم‌ها و اسپری‌های زیبایی به راحتی و بدون استفاده از این دستگاه‌های مضر با چنین اشعه‌هایی می‌توان پوست‌ها را به رنگ‌های دلخواه و مورد نظر در آورد. حتی باید به این موضوع هم اشاره کنیم که پوست‌هایی با رنگ تیره اشعه‌ها را بیشتر جذب می‌کنند. در هر صورت نه این دستگاه‌ها با چنین اشعه‌های مضری و نه حتی انواع کرم‌ها و ابزار تیره کردن پوست که با برندهای گوناگونی در بازار وجود دارند، هیچ یک توجیه علمی منطقی ندارند و نمی‌توان بدون دستورپزشک، هیچ یک را تایید کرد.
وزارت بهداشت، همچنان تاکید می‌کند مراکزی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند متخلف هستند و با آنها و همین طور با استفاده‌کنندگان این دستگاه‌ها برخورد می‌شود. از سوی دیگر پزشکان هم همه بر این عقیده‌اند که تیره کردن پوست حال چه با اشعه مستقیم خورشید و چه با استفاده از نور مصنوعی دستگاه‌های گوناگون، همگی مضرند و پوست را در کوتاه مدت در معرض سرطان‌های بدخیم قرار می‌دهد. اما هنوز هم در و دیوار این شهر پر است از تبلیغات مراکزی که به قول خودشان دارای آخرین و به‌روز‌ترین دستگاه‌های سولاریوم‌اند یا استخرهایی که با افتخار، خبر از سانس‌های فوق‌العاده حمام آفتاب می‌دهند.
منبع: صبح نو
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=154171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x